آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19954

بیماری «تب کریمه کنگو» را جدی بگیرید

تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی حاد، تب‌دار و خونریزی‌دهنده است. مشترک بین انسان و دام یا اصطلاحا «زئونوز» است که به وسیله گزش کنه، تماس مستقیم با خون

بیماری «تب کریمه کنگو» را جدی بگیرید
تب هموراژ یک کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی حاد، تب‌دار و خونریزی‌دهنده است. مشترک بین انسان و دام یا اصطلاحا «زئونوز» است که به وسیله گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده، به فرد سالم منتقل می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی : این بیماری در سال‌های 45-1944 باعث ابتلای بیش از 200 نفر در منطقه کریمه واقع در اوکراین(اتحاد جماهیر شوروی سابق) شد. سپس در سال 1969 مشخص شد که عامل ایجادکننده بیماری مشابه همان بیماری است که در سال 1956 در کنگو مشاهده شد؛ از این‌رو با نام‌های تب هموراژیک کریمه-کنگو شناخته می‌شود.
این ویروس در انسان باعث ایجاد بیماری شدید و 30 الی 70درصد باعث مرگ ‌و میر می‌شود که شیوع بیمارستانی آن نیز گزارش شده است.
کنه‌ها مخزن اصلی این بیماری در طبیعت هستند، اما گاو، گوسفند، بز، خرگوش، گورخر، بوفالو، کرگدن و زرافه نیز به‌عنوان مخزن مطرح می‌شوند. این بیماری در حیوانات بدون علامت است و گاه با یک بیماری تب‌دار چند روزه تمام می‌شود.
در حالت شدید در گاو، ممکن است باعث سقط‌جنین گردد. این بیماری در طول فصل گرما شیوع بیشتری دارد؛ چرا که این فصل اساسا زمان رشد و تکثیر کنه‌ها است.
دوره کمون بیماری(وارد شدن عامل بیماری تا زمان بروز علائم) 4 و حداکثر 12 روز است. معمولا از روز چهارم بیماری علائمی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه چشم، استفراغ و دردهای شکم مشاهده می‌شود.
علائم خونریزی از روز چهارم شروع که به صورت پتشی(به‌صورت زیرپوستی و شدید) در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده، رحم، زیرپوست به‌خصوص در ناحیه ساق پا و ساعد مشاهده می‌شود. مرگ بیمار، ناشی از شوک به دلیل خونریزی شدید است.
اساس درمان، حمایتی و شامل تنظیم آب و الکترولیت‌ها و درمان اختلال انعقادی پیش‌رونده است. در دهه‌های اخیر تاثیر برخی داروها در درمان بیماری گزارش شده است.
بیشتر بخوانید: مصرف گوشت آلوده عامل ابتلا به تب کریمه کنگو
برخی نکات برای جلوگیری از بیماری:
• از خرید و مصرف گوشت‌هایی که به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند خودداری کنید؛
• از مصرف گوشت‌هایی که به صورت غیربهداشتی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری شود؛
• از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه خودداری شود؛
• محل دامداری و زندگی خود را کنه‌زدایی کنید؛
• از تماس مستقیم پوستی با خون و ترشحات آلوده دامی پرهیز کنید؛
• دامداران و کسانی که در محیط‌های دامداری فعالیت می‌کنند خصوصا در فصول گرم مراقب کنه‌ها باشند؛
• از له کردن کنه روی پوست خودداری کنید؛
• گوشت و جگر را پس از پخت کامل مصرف کنید.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۴- تیر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای