آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19809

مصرف گوشت آلوده عامل ابتلا به تب کریمه کنگو

با ابتلای چهار نفر به تب کریمه کنگو در شهرستان فریدونشهر، زنگ خطر شیوع این بیماری در اصفهان به صدا درآمد.

مصرف گوشت آلوده عامل ابتلا به تب کریمه کنگو

زنگ خطر شیوع تب کریمه کنگو به صدا درآمد

با ابتلای چهار نفر به تب کریمه کنگو در شهرستان فریدونشهر، زنگ خطر شیوع این بیماری در اصفهان به صدا درآمد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی : تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده به افراد منتقل می‌شود.
این بیماری، اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه مشاهده و پس از آن در کشور‌های مختلف از جمله کشور ما موارد متعددی از ابتلا به آن دیده شد.
آمار‌ها نشان می‌دهد از بتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ نفر در کشورمان به بیماری خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که دو نفرشان جان خود را از دست دادند. در استان اصفهان هم ابتلای چهار نفر از ساکنان فریدونشهر به این بیماری در خرداد ماه، ثبت و اعلام شد.
آیا تب کریمه کنگو را باید جدی گرفت؟ این اولین سوالی است که در این گزارش به دنبال پاسخ آن هستیم.

تب کریمه کنگو، بیماری فصل گرما

دکتر الهه نصری فلوشیپ فوق تخصص بیماری‌های عفونی در افراد نقص ایمنی، سرطان و پیوند گفت: بیماری تب کریمه کنگو بیشتر در ماه‌های گرم سال بروز می‌کند و علت اصلی آن گزش کنه است که سبب انتقال ویروس می‌شود.
او یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس را تماس انسان با خون، ترشحات یا لاشه دام آلوده به بیماری اعلام کرد و گفت: قصابانی که هنگام ذبح دام با ترشحات آلوده آن تماس پیدا می‌کنند یا کارکنان مراکز درمانی که بدون رعایت موازین بهداشتی با افراد مبتلا سروکار دارند از افرادی هستند که احتمال ابتلای آن‌ها به تب کریمه کنگو زیاد است.

ضایعات خون ریزی دهنده منجر به مرگ

ضعف، بدن درد، بی حالی، تب و سردرد از مواردی است که این فوق تخصص بیماری‌های عفونی از آن‌ها به عنوان نشانه‌های ابتلا به تب کریمه کنگو نام برد.
نصری افزود: بعد از بروز این نشانه ها، روی بدن بیمار، ضایعات خون ریزی دهنده ایجاد می‌شود و در این موقعیت اگر بیمار به سرعت به مراکز درمانی منتقل و مداوا نشود این ضایعات به کل بدن گسترش پیدا می‌کند و خون ریزی فرد تشدید می‌شود.
به گفته او، احتمال مرگ مبتلایان بر اثر شدت خون ریزی وجود دارد و هر چه بیمار دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کند درمان او سخت‌تر می‌شود.

مصرف گوشت آلوده عامل ابتلا به تب کریمه کنگو در فریدونشهر

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و در صورتی که ذبح، غیر بهداشتی باشد از دام به انسان منتقل می‌شود.
او با اشاره به شناسایی چهار بیمار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو از اول امسال تا کنون در استان اصفهان گفت: هر چهار مورد ابتلا در فریدونشهر مشاهده شده و خوشبختانه همگی به موقع درمان شده اند و فوتی گزارش نشده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علت ابتلای این افراد به تب کریمه کنگو را مصرف گوشت آلوده اعلام و به شهروندان توصیه کرد: از مکان‌های مطمئن که موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند گوشت خریداری کنند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

فوق تخصص بیماری‌های عفونی به شهروندان توصیه کرد: برای رفع خطر ابتلا به تب کریمه کنگو گوشت خام را بعد از خرید، حتما به مدت ۲۴ ساعت آن را در یخچال بگذارند.
نصری ادامه داد: گوشت در ۲۴ و جگر در ۴۸ ساعت اول بعد از خرید باید در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری شود و گوشت و جگر باید حتما مغزپخت شود.
او به افرادی هم که با دام تماس دارند و یا قصد ذبح دام دارند توصیه کرد حتما از دستکش استفاده کنند.
این فوق تخصصی بیماری‌های عفونی اضافه کرد: افرادی که در محیط باز مثل جنگل و … تردد دارند اگر کنه‌ای را روی پوست خود دیدند باید آن را با دستکش از بدن جدا کنند و به هیچ وجه کنه را له نکنند تا ترشحات آلوده آن سبب انتقال بیماری نشود.

گوشت را از مراکز زیرنظر دامپزشکی بخرید

دکتر علیرضا ادیبان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت:با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در فریدونشهر، مرکز بهداشت با همکاری دامپزشکی استان، کشتارگاه‌های استان و این شهرستان را به شیوه حمام کنه، پاکسازی کردند.
او گفت: البته بیشتر کشتارگاه‌های استان مجهز به بخش پیش سرد هستند و دام بعد از کشتار بلافاصله به مراکز عرضه ارسال نمی‌شود بلکه چند ساعت در یخچال نگهداری می‌شود تا عوامل بیماری زا از بین برود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به شهروندان توصیه کرد: گوشت را مراکزی خریداری کنند که زیر نظر دامپزشکی هستند.
ادیبان همچنین از مردم خواست فعلا از خرید دام برای ذبح خودداری کنند تا احتمال شیوع تب کریمه کنگو بیشتر نشود.
علائم بیماری تب کریمه کنگو یک تا سه روز بعد از نیش کنه بروز می‌کند و بعد از چند روز بیمار وارد مرحله خون ریزی می‌شود. برای نجات بیمار، فرصت را نباید از دست داد. نکته مهمتر، اما پیشگیری است آن هم با رعایت نکاتی از جمله تهیه گوشت از مراکز معتبر و زیر نظر دامپزشکی و صرف نظر از ذبح دام خارج از کشتارگاه.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای