آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20350

تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان

کارشناسان معتقد هستند نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری و وعده برای تسویه فوری مشوق خوبی برای گندمکاران بود تا محصول خود را به دولت تحویل دهند

تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان

گندمکاران به دولت یارانه می‌دهند

اخبار سبز کشاورزی : کارشناسان معتقد هستند نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری و وعده برای تسویه فوری مشوق خوبی برای گندمکاران بود تا محصول خود را به دولت تحویل دهند.
مبلغ 11 هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم گندم نسبت به مبلغ 5هزار تومانی سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد اما علی‌رغم وعده مسئولان برای تسویه به روز مطالبات گندمکاران هنوز گندمکارانی هستند که پس از گذشت 20 روز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.
به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران ارزش گندم‌های خریداری شده ۷۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده که از این رقم ۱۷ هزار میلیارد تومان هنوز به کشاورزان پرداخت نشده و به عبارتی ۲۲ درصد مطالبات هنوز تسویه نشده است.
عطاء‌الله هاشمی در این خصوص با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از شش میلیون تن گذشت، اظهار کرد: تاکنون شش میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم از کشاخرید تضمینی گندم ورزان خریداری شده که نسبت به کل میزان خرید سال گذشته (چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان) دو میلیون تن افزایش دارد؛ اما مطالبات کشاورزان همچنان دیرکرد دارد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه هفته گذشته حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات تسویه شده است، از روند پرداخت انتقاد کرد و گفت: کشاورزان از این شیوه ناراضی هستند و به ما اعتراض می‌کنند که شما مطرح کردید گندم را به دولت بفروشیم؛ اما الان دولت مطالبات را به موقع پرداخت نمی‌کند.

افزایش قیمت تنها ابزار دولت‌ها برای خودکفایی افزایش قیمت تنها ابزار دولت‌ها برای خودکفایی

کشاورز طلبکار یارانه می‌دهد، بانک جریمه می‌گیرد

یکی از مسائل پیش‌روی گندمکاران، مقایسه نوع طلبکاری آنها با طلبکاری بانک‌ها است؛ به‌طوری که اگر مبلغ 17هزار میلیارد تومان متعلق به بانک بود که از کشاورزان طلب داشت، به‌صورت روزشمار نه تنها سود آن را دریافت می‌کرد؛ بلکه جریمه دیرکرد وصول را نیز مطالبه می‌کرد.
اما درمورد بهای گندم کشاورزان بار دیگر در حال پرداخت یارانه به دولت هستند و پس از گذشت 15 تا 20 روز به دنبال وعده‌های «بزودی پرداخت خواهد شد‌» می‌گردند.
عضو هیات رئیسه بنیاد ملی گندمکاران کشور در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گندمکاران از نحوه پرداخت مطلبات گندم گله‌مند هستند، گفت: کشاورزان نسبت به دیرکرد پرداخت مطالبات بدون در نظر گرفتن نحوه محاسبه بانکی گله‌مند هستند و توقع دارند در برابر دیرکرد نیز دولت برای آنها پاداش در نظر بگیرد.
حاج قدم بوربور ادامه داد: مطالبات گندمکاران چند هزار میلیارد است که اگر یک روز در بانک بماند با سود حداقل 20درصدی مبلغ کلانی برای بانک‌ها عایدات دارد؛ اما کشاورز که بدهکار است و باید وام خود را بپردازد به‌ازای هر روز باید سود و جریمه بپردازد؛ لذا توجه به این مهم نیز از سوی دولت و وزیر جهاد کشاورزی ضروری است.
وی افزود: گندمکاران با حسن نیت گندم خود را به دولت تحویل می‌دهند و توقع دارند دولت نیز در پرداخت به روز مطالبات آنها و براساس وعده‌ای که داده شد نهایتاً یک هفته بعد از تحویل وجه خود را دریافت کنند و اگر بنابر هر دلیلی تاخیر وجود دارد برای آنها ما به تفاوت روزانه جبران شود.

دلالان گران‌تر می‌خرند، گندمکاران نمی‌فروشند

نگاهی به بازار داد و ستد گندم در سال زراعی جاری نشان می‌دهد کشاورزان با درک وضعیت موجود مانند وقوع جنگ بین دو کشور غله‌خیز روسیه و اوکراین و گرانی و کمبود غلات به‌ویژه گندم از فروش محصول خود به دلالان امتناع می‌کنند و ترجیح داده‌اند برای کمک به حل مشکلات کشور و تامین امنیت غذایی محصول تولیدی خود را حتی پایین‌تر از قیمت بازار به دولت تحویل دهند.
این امر یکی از دلایل افزایش خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی علی‌رغم وقوع خشکسالی عنوان می‌شود.
به گفته رئیس بنیاد گندمکاران استان تهران کشاورزان تمایل داشتند گندم خود را به دولت تحویل دهند؛ در حالیکه گندم در بازار به‌صورت نقدی و کیلویی حدود 15هزار تومان توسط دلالان خریداری می‌شود؛ از سوی دیگر قیمت 11هزار و 500 تومان گندم در مقایسه با قیمت جو اعلامی دولت برابر با کیلویی 12هزار تومان با توجه به ارزش غذایی و پروتئین بالای گندم نشان دهنده وجود بازار مطلوب برای گندم بوده است.

پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان عامل موفقیت کشت قراردادی

یک گندمکار پیشرو نیز در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: دولت به دنبال اجرای کشاورزی قراردادی برای محصول گندم است؛ اما اگر می‌خواهد در این زمینه عملکرد موفقی ارائه کند بایست نسبت به پرداخت مطالبه گندمکاران تعجیل کند.
وی که نخواست نامش منتشر گردد، گفت: کشاورزان همواره به دولت یارانه می‌دهند و دیرکرد پرداخت مطالبات کشاورزان نیز نمونه از این امر است.
او ادامه داد: قیمت گندم نسبت به سال گذشته 110 درصد افزایش داشت و نیاز است امسال نیز برای افزایش انگیزه کشاورزان قیمت افزایشی مطابق با تورم موجود در کشور داشته باشد تا کشاورزان انگیزه کشت و تحویل گندم به دولت را داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای