آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25451

تبعات مصرف سموم در کشت گیاهان دارویی

کشت دیم گیاهان دارویی پرریسک است سه کنجی فعال حوزه گیاهان دارویی می گوید: کشت دیم گیاهان دارویی زمانی مطرح می شود که به بارندگی ها خوشبین بود در غیر اینصورت

تبعات مصرف سموم در کشت گیاهان دارویی

کشت دیم گیاهان دارویی پرریسک است

سه کنجی فعال حوزه گیاهان دارویی می گوید: کشت دیم گیاهان دارویی زمانی مطرح می شود که به بارندگی ها خوشبین بود در غیر اینصورت حتی پول بذر یا نشا آن هم در نمی آید و لذا کاری پرریسک است.
به گزارش اخبار سبز کشاوری به نقل از بازار؛ بازار گیاهان دارویی از جمله حوزه های پر چالش است و با نوسان قیمتی بالا مواجه است که غالبا ریشه در کاهش تولید به واسطه خشکسالی های اخیر دارد و این امر موجب گرانی محصولات و به تبع آن رکود نسبی بازار شده است.
بیشتر بخوانید: سود گیاهان دارویی خراسان در جیب هندی‌ها
رضا سه کنجی، از تولید کننده ها و توزیع کنندگان بخش گیاه دارویی است که معتقد است اصلی ترین چالش های فعالان در این حوزه بحث نوسان قیمت مواد اولیه است که نسبت به سال قبل حتی تا ۲۰۰ درصد نوسان داشته است.
استفاده از سموم و آفتکش ها در کشت گیاهان دارویی اشتباه است؛ لزوم برگزاری کارگاه های توجیهی برای کشاورزان
سه کنجی در خصوص وضعیت فعلی بازار گیاهان دارویی می گوید: قیمت ها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ دو تا سه برابر شده اند و امسال از تیرماه بازار راکد بوده است. به عبارت دیگر در کل، بازار گیاهان دارویی صرفا از اواخر شهریور تا اردیبهشت رونق دارد.
وی در خصوص عوامل موثر بر رکود بازار گیاهان دارویی گفت: اصلی ترین علت خشکسالی است؛ به این معنا که الان تمام ایران با بحران آب درگیر است. بنابراین در حالی که به عنوان مثال در زمان پرآبی در مورد محصولی مانند نعنا در هر هکتار چهار برداشت داشتیم اما الان به دلیل بی آبی کیفیت و میزان برداشت ها پایین آمده است.
این فعال گیاهان دارویی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا همانطور که وزارتخانه می گوید می توان روی کشت دیم این محصولات حساب باز کرد یا خیر می گوید: بحث کشت دیم زمانی مطرح می شود که به بارندگی ها خوشبین بود؛ به این معنا که باید در فروردین و اردیبهشت بارش داشته باشیم که کشت دیم جواب بدهد در غیر اینصورت حتی پول بذر یا نشا آن هم در نمی آید و لذا پرریسک است.
وی در خصوص چالش های پیش روی تولید کننده های این حوزه نیز اظهار می دارد: زمانی که بحث گیاهان دارویی چه برای تولید، فروش و یا صادرات مطرح می شود روی استفاده از سموم مشکلاتی به همراه دارد. چرا که متاسفانه برخی از کشاورزان رعایت نمی کنند و از انواع سموم و آفت کش ها استفاده می کنند.
سه کنجی خاطر نشان کرد: در واقع وقتی کشت مورد نظر به دلیل شرایط آب و هوایی دچار آفت می شود کشاورزان ناآگاهانه از سموم بیشتری استفاده می کنند و این خود باعث باقی مانده سموم در محصولات می شود.
وی اظهار داشت: با این تفاسیر وزارت خانه و کارشناسان وزارتخانه باید در هر منطقه یک کارگاه توجیهی برای کشاورزان و تولید کننده ها بگذارند که بر فرض زمان آبیاری ها، زمان استفاده از سموم و غیره را آموزش بدهند اما متاسفانه به دلیل کم کاری سازمان های کشاورزی، کشاورزان غالبا توجیه نیستند.
باید با سرمایه گذاری در بخش فرآوری گیاهان دارویی محصولاتی با ارزش افزوده روانه بازارهای صادراتی کرد
سه کنجی افزود: این در شرایطی است که اگر موارد اعلام شده رعایت شود هم جنس با کیفیت تولید می شود و هم اینکه هر محصولی در بازار همیشه مشتریان خاص خود را دارد.
این فعال بازار ادامه داد: از دیگر چالش های ما به حوزه صادرات برمی گردد به طوری که در مورد محصولاتی همچون «گلرنگ و پنیرک» ملزم به گرفتن مجوز هستیم که گرفتن مجوز خود پروسه طولانی مدت و پر از چالشی است.
وی همچنین با بیان اینکه در ایران تقریبا ۸۰ درصد از انواع گیاهان دارویی صادر می شود، افزود: در این راستا برخی شرکت های خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند و فراوری گیاهان دارویی را انجام بدهند و محصولات با ارزش افزوده بالا روانه بازارهای صادراتی کنند. چرا که فرآورده هایی همچون «اسانس ها، فرآورده های آرایشی، بهداشتی و دارویی» بازار پررونقی دارد.
سه کنجی در پایان گفت: مساله اینجا است که تجهیزات لازم برای فرآوری گیاهان دارویی بسیار گران است و به عنوان مثال اگر الان قرار باشد یک کارخانه اسانس گیری راه اندازی شود حداقل ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است. بنابراین بخش دولتی باید در این حوزه وارد شود و حداقل بخشی از سرمایه مورد نیاز را تامین سازد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای