آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17856

تب شالیزار در کمین شالیکاران

جولان بیماری مرموز زیرسایه کرونا در مازندران همزمان با اوج گرفتن فصل نشاکاری و کاهش شیوع کرونا، بیماری مرموزی موسوم به تب شالیزار گریبان شالیکاران را گرفته و

تب شالیزار در کمین شالیکاران

جولان بیماری مرموز زیرسایه کرونا در مازندران

همزمان با اوج گرفتن فصل نشاکاری و کاهش شیوع کرونا، بیماری مرموزی موسوم به تب شالیزار گریبان شالیکاران را گرفته و آنان را تهدید می کند.
اخبار سبز کشاورزی : این روزها که فصل شالی و شالیکاری به اوج رسیده، تب شالیزار در کمین شالیکاران مازندرانی است و هرسال شماری از کشاورزان استان را درگیر می‌کند.
تاکنون ۳۲ مورد ابتلای به تب شالیزار در مازندران گزارش شده و در روزهایی که وضعیت کرونایی مازندران آبی است، حال و روز بیماری تب شالیزار، زرد و نارنجی است. فصل نشاکاری در مازندران رو به پایان است و کشاورزان هر روزه در شالیزارها حضور دارند تا عملیات داشت و به زراعی محصولات و دسترنج بهارانه را به تابستان و فصل برداشت برسانند.
معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در سال جاری ۳۲ مورد ابتلای به تب شالیزار قطعی شده است، افزود: در سال ۹۸ حدود ۱۰۶ مورد ابتلای به تب شالیزار گزارش شده بود که ۱۱ مورد قطعی، ۴۷ مورد محتمل و بقیه مورد مشکوک بوده است.

۳۲ بیمار مبتلا به تب شالیزار شناسایی شد

عباس علیپور اظهار داشت: در سال قبل ۹۱ مورد ابتلای به تب شالیزار گزارش شد که ۹ مورد آن قطعی و ۴۲ مورد مشکوک و مابقی محتمل بوده است و در سال جاری ۳۲ مورد تاکنون شناسایی شد که چهار مورد قطعی، ۱۵ مورد محتمل و ۱۳ مورد مشکوک بوده است.
وی با بیان اینکه هر فعالیتی که در آب باشد و آب راکد در آن جمع شود و جوندگان آن مکان حضور داشته باشند، ترشحات و ادرار جوندگان آلوده به میکروب باشد، سبب آلودگی آب می‌شود.
علیپور ادامه داد: اگر کشاورز پای برهنه و زخمی و خراش داشته باشد و با آب آلوده تماس پیدا کند، مبتلا می‌شوند و عمدتاً در شالیزار این بیماری شایع و مهمترین راه جلوگیری این است که کشاورزان با پای برهنه وارد آب نشوند زیرا آب‌ها آلوده هستند.
معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران عمده علائم را تب، بدن درد و زردی ذکر کرد و گفت: موارد بیماری شدید دارای علائم التهاب پرده مغز است ولی عمده افراد دارای علائم اولیه هستند.
وی با اظهار اینکه موارد فوتی ناشی از تب شالیزار طی سال‌های گذشته در استان نداشتیم، گفت: کشاورز مدتی درگیر بیماری می‌شوند و اگر فرم خفیف بیماری باشد یک هفته و در غیر این صورت دو تا سه هفته درگیر بیماری خواهند شد.
وی با بیان اینکه بیشتر بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند، امکان سرایت انسان به انسان را رد کرد و گفت: تب شالیزار بیماری جدیدی نیست و سالیان سال با آن درگیر هستند و طی فصل کشت شالی، بهورزان برنامه‌های آموزشی را برای کشاورزان برگزار می‌کنند.
تب شالیزار بیماری جدیدی نیست و سالیان سال با آن درگیر هستیم و طی فصل کشت شالی، بهورزان برنامه‌های آموزشی را برای کشاورزان برگزار می‌کنند
علیپور از کشاورزان خواست تا هنگام ورود به اراضی شالیزار و برای جلوگیری از ابتلای به بیماری با چکمه وارد آب شوند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
این روزها نگرانی از کرونا و ابتلای به آن در مازندران کمتر شده اما با توجه به آنکه درصد قابل توجهی از اهالی استان کشاورز و شالیکار هستند، خطر بروز تب شالیزار در کمین اهالی استان است.
فرهنگ بابا محمودی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از کشاورزان خواست تا علائم بیماری تب شالیزار را جدی گیرند و افزود: تب ناگهانی و شدید، درد شدید در پشت پا و کمر و قرمزی شدید در چشم، از علائم بیماری تب شالیزار هستند.
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کشاورزان، هنگام کار در مزارع برنج، علائم بیماری تب شالیزار را جدی بگیرند زیرا هر ساله در زمان کشت برنج از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور، شاهد شیوع بیماری تب شالیزار در استان مازندران هستیم و بیشترین افرادی که به این بیماری، مبتلا می‌شوند کسانی هستند که در شالیزارها در تماس مستقیم با ادرار جوندگانی همچون سگ، گربه، خوک و خرگوش قرار دارند.
وی در عین حال با تاکید براینکه همچنان کرونا شیوع دارد، تصریح کرد: با رعایت فاصله مناسب هیچ گونه مشکلی برای کشاورزان و کارگران ایجاد نخواهد شد، از این رو رعایت فاصله ایمن حداقل یک‌متر و نیم میان کارگران و نشاکاران حین کار و استراحت در مزرعه ضروری است.
بابامحمودی ادامه داد: کشاورزان حین کار در مزرعه از ماسک، دستکش و کفش یا چکمه مناسب استفاده کنند و مراقب کرونا و تب شالیزار باشند و لباس کار، چکمه و وسایل مربوط به محل کار خود را به داخل خانه نبرند، همچنین کارگران سعی کنند در هنگام نشاکاری دست‌هایشان را به صورت نزنند و پس از نشاکاری دست و صورت‌شان را خوب شست‌وشو دهند.

انجام عملیات نشاکاری در مازندران

عملیات نشاکاری در شالیزارهای مازندران رو به پایان است و طبق آمارها در بیش از ۶۰ درصد از مزارع استان نشاکاری به صورت مکانیزه انجام شده است. حسن عنایتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به انجام عملیات نشاکاری از کشاورزان خواست تا با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها، از ابتلای به بیماری تب شالیزار پیشگیری کنند.
وی همچنین با بیان اینکه نگرانی برای تأمین بذر و نهاده‌ها و کشت قراردادی برنج در استان وجود ندارد، گفت: برای اجرای این طرح آمادگی لازم برای همکاری وجود دارد.
وی بر ضرورت توجه کشاورزان به تناوب آبیاری در مصرف بهینه آب و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تاکید کرد.
مازندران بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد و درصد قابل توجهی از جمعیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان به عنوان بهره برداری برای تأمین برنج ۴۲ درصد نیاز کشور تلاش و کوشش می‌کنند و بی مبالاتی و عدم توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی و بروز بیماری تب شالیزار در سایه کرونا می‌تواند، افراد زیادی را درگیر این بیماری کند./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای