آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19609

تجمع و اعتراض دامداران نسبت به افزایش هزینه‌های تولید

تعدادی از دامداران و گاوداران سراسر کشور امروز در اعتراض به افزایش هزینه‌های علوفه و هزینه‌های تولید و به انجام نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان وزارت جهاد

تجمع و اعتراض دامداران نسبت به افزایش هزینه‌های تولید
تعدادی از دامداران و گاوداران سراسر کشور امروز در اعتراض به افزایش هزینه‌های علوفه و هزینه‌های تولید و به انجام نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همچون عدم خرید تضمینی گوشت قرمز در مقابل سازمان جهاد کشاورزی تجمع کردند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، دامداران می‌گویند طی هفته‌های اخیر با وجود اخطار‌های مکرر به مسئولان و متولیان صنعت دام و نیز برگزاری جلسات مکرر و نیز نص صریح قانون (ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری و ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی) مبنی بر الزام وزارت جهاد به خرید تضمینی دام زنده با قیمت تمام شده و نیز آزادی بی قید و شرط صادرات دام زنده با توجه به ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی هیچگونه اراده‌ای در زمینه انجام وظایف قانونی خود ندارد و تصمیم بر نابودی کامل دامداران و سرمایه آن‌ها را گرفته است.

ابهام در خرید تضمینی دام مازاد ابهام در خرید تضمینی دام مازاد

خرید تضمینی دام تنها روی کاغذ

یکی از دامداران حاضر در این تجمع گفت: «در مورد خرید تضمینی دام مصوبه‌ای وجود ندارد و برنامه خرید گوشت منجمد پنج تکه فعلا در حد حرف است. هرچند گفته می‌شود در یک استان مقادیری گوشت خریداری شده؛ ولی در عمل اتفاقی نیفتاده و وضعیت صنعت دام در شرایط بحرانی است.»
این در حالی است که شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود خرید تضمینی دام مازاد را در دستور کار خود قرار داده و دستورالعمل این خرید به استان‌ها ابلاغ شده، ولی آنطور که دامداران و فعالان این صنعت می‌گویند هنوز هیچ مصوبه و دستورالعملی مبنی بر خرید دام مازاد به آن‌ها ابلاغ نشده است.

ابهام در خرید تضمینی دام مازاد

یکی دیگر از دامداران حاضر در این تجمع نیز گفت: امروز صنعت دامپروری، بحرانی‌ترین شرایط خود را سپری می‌کند که سرمایه و زحمات چندین ساله دامداران در سایه قانون گریزی وزارتخانه جهاد کشاورزی و تخلفات در واردات و توزیع نهاده‌های دامی و نیز تعلل عمدی شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید تضمینی دام زنده، تهدید می‌شود.
وی ادامه داد: خواسته دامداران معترض این است که صادرات دام و خرید تضمینی گوشت و دام ازسوی شرکت پشتیبانی امور دام انجام شود.

سود تولید گوشت قرمز در جیب شرکت پشتیبانی امور دام

پیش از این مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفته بود: رییس جمهور در سفر استانی به خراسان شمالی دستور خرید تضمینی دام را صادر کرد، ولی این دستور تاکنون اجرا نشده است. خرید تضمینی قانون مشخصی دارد و باید تشریفات قانونی خود را طی کند.
افشین دادرس در صحبت‌های قبلی خود گفته: در این طرح دام زنده را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تمام شده خریداری می‌کنند و پرداخت وجه دام نیز در مناطقی که این طرح اجرا شده به دوماه بعد موکول شده است. همچنین وجه را به مقدار گوشت استحصالی محاسبه می‌کنند؛ بنابراین این حرکت نه تنها هیچ حمایتی از دامدار نیست، بلکه تجارتی است که تمام سود آن نصیب شرکت پشتیبانی امور دام می‌شود.
در این بین سوالاتی مطرح است که بی پاسخ مانده است؛ ازجمله اینکه آیا موضوع خرید تضمینی دام که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به آن اشاره کرد با مصوبه‌ای که به برخی استان‌ها ابلاغ و در آن به خرید گوشت تکه‌ای اشاره شده، یکی است؟ آیا قرار نبود که دام مازاد از دامداران خریداری شود؟ چرا با وجود گذشت چند هفته از ابلاغ آن هنوز خریدی صورت نگرفته است؟ آیا قیمت خرید تضمینی نباید توسط شورای قیمت‌گذاری تعیین شود؟/ رویداد۲۴
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای