آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19790

تداوم حیات سمنان درگرو تامین آب پایدار

آب مایه حیات است؛ اکنون به دلیل خشکسالی و تنش‌آبی حیات، توسعه و آبادانی استان سمنان به خطر افتاده و رفع این نیاز اساسی با توجه به ادامه خشکسالی‌ها

تداوم حیات سمنان درگرو تامین آب پایدار
آب مایه حیات است؛ اکنون به دلیل خشکسالی و تنش‌آبی حیات، توسعه و آبادانی استان سمنان به خطر افتاده و رفع این نیاز اساسی با توجه به ادامه خشکسالی‌ها در سال های اخیر، نیازمند تسریع در اقدامات تامین آب پایدار و آبرسانی است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا، استان سمنان با میزان بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آبهای زیرزمینی و با وجود ظرفیت‌های متنوع برای توسعه، همچنان با مساله کمبود آب مواجه است و مردم چشم‌انتظار اقدام جدی برای این مساله هستند.
ادامه برداشت های بی رویه از دشت های سمنان، افت سفره های زیر زمینی، کم شدن آبدهی سالانه چاه‌ها و قنات‌ها و چشمه ها، ادامه خشکسالی ها و بارندگی کم ، تامین آب در شهرها و روستاهای استان سمنان را با چالش جدی مواجه کرده است.

استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی دیگر مجاز به حفر چاه نیست

به گفته ‌کارشناسان اکنون برای تامین آب آشامیدنی شهرها از طریق حفر چاه باید کف‌شکنی کرد و در عمق بیش از ۳۵۰ متر می‌توان به آب دست یافت و حفر چنین چاه های عمیقی فاجعه‌ای است که پیامد اصلی آن چالش فرونشست است و همین عامل خود گویای آن است که استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی دیگر مجاز به حفر چاه نیست و باید تامین آب از طریق راهکارهای دیگر مانند انتقال آب و یا جمع‌آوری آب‌های سطحی دنبال شود.

دشت‌های سمنان در خطر فرونشست

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تمام دشت‌های استان در خطر فرونشست زمین قرار دارد و این پدیده تهدیدی برای زیرساخت‌ها محسوب می‌شود.
زمانی که پدیده فرو نشست در منطقه ای رخ داد امکان بازگشت زمین به حالت قبل از آن وجود ندارد، بنابراین اگر امروز چاره‌ای برای جلوگیری از این پدیده زیان بار انجام نشود، در آینده شاهد معضل‌ها و آسیب‌های جدی در حوزه‌های زیستی و اقتصادی خواهیم شد.

۲ شهر و ۳۰ روستای استان سمنان در عطش آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: ۲ شهر و ۳۰ روستای استان در تابستان امسال درگیر تنش آبی است.
محمد طاهری در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: شهرهای سمنان و شاهرود دارای تنش آبی هستند و شرکت آب و فاضلاب استان با برنامه‌های تامین آب در دست اجرا و مدیریت مصرف به دنبال رفع مشکل تامین آب آشامیدنی در فصل گرم سال در این مناطق است.
وی با اشاره به تنش آبی در ۳۰ روستای استان سمنان، ادامه داد: آبرسانی با تانکر برای رفع مشکل آب آشامیدنی در روستاهای استان دنبال می‌شود.
طاهری تصریح کرد: آبرسانی سیار به ۳۰ روستای دارای تنش آبی استان سمنان با هشت تانکر انجام می‌شود که اکنون شرکت آب و فاضلاب استان به منظور ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی در حال تامین یک دستگاه تانکر جدید است.
وی یادآور شد: استفاده از تانکرهای آبرسانی دیگر ارگان‌ها، سازمان‌ها و تانکرهای آبرسانی بخش خصوصی به منظور آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان از شهروندان خواست با صرفه‌جویی در مصرف آب برای عبور از تنش آبی در تابستان امسال همراهی کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای