آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17569

تصمیمات ناخوشایند دولتمردان برای مردم

افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت بسیاری از کالاها در بازار باعث شکل‌گیری نوعی آینده‌هراسی شده است به گونه‌ای که مردم نگران این موضوع هستند

تصمیمات ناخوشایند دولتمردان برای مردم
افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت بسیاری از کالاها در بازار باعث شکل‌گیری نوعی آینده‌هراسی شده است به گونه‌ای که مردم نگران این موضوع هستند که فردا چه خواهد شد و آینده شغلی و زندگی آنها چگونه رقم خواهد خورد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، تورم پیامدهای اجتماعی گسترده و مخربی دارد که با فرض بهبود اقتصادی در بلندمدت تاثیرات بلندمدت آن در جامعه خواهد ماند و جبران آن به‌راحتی امکانپذیر نخواهد بود و به گفته برخی از کارشناسان حتی در صورت بهبود وضع اقتصادی، وضعیت اجتماعی و اخلاقی به راحتی به سطح گذشته نخواهد رسید زیرا گرانی و تورم منجر به شکاف عمیق طبقاتی می شود.

اعتماد در سطوح جامعه کاهش یافته است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد جهرم در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه موضوعات گوناگونی درباره وضعیت گرانی و سرمایه اجتماعی دخیل است، می‌گوید: سرمایه اجتماعی دارای دو مولفه بسیار مهم اعتماد و مشارکت است و متاسفانه در دو دهه گذشته شاهد روند کاهش مشارکت مردم هستیم.
کرامت الله راسخ می افزاید: اینکه اتخاذ سیاست های دولت در حوزه های سیاست، اقتصادی، فرهنگ، جامعه و… زیان های زیادی را به اعتماد مردم وارد کند، قطعا باعث شده تا اعتماد در تمام سطوح جامعه و در میان افراد به یکدیگر، مردم به مسئولان، فروشنده به خریدار، استاد به دانشجو و تمام بخش ها به شدت کاهش یابد.
این جامعه شناس معتقد است ادامه دار بودن این اتفاق هنوز مشخص نیست و می گوید: خشونت، فردگرایی منفی و توجه به منافع شخصی از پیامدهای مخرب کاهش سرمایه های اجتماعی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد جهرم با اشاره به اینکه در شرایط کنونی افراد برای پیش بردن اهداف و منافع خود فرد کنار خود را می رهانند، ادامه می دهد: در این شرایط شاهد تعارض و در گیری میان افراد خواهیم بود.

تصمیم دولتمردان خوشایند مردم نیست

این جامعه شناس با بیان اینکه کاهش اعتماد مردم به مسئولان باعث شده تا تصمیم دولتمردان خوشایند مردم نباشد، بیان می کند: زمانی که دولت نهم و دهم اقدام به پرداخت یارانه به مردم کرد حدود بیش از 50 درصد جامعه به نظام و مسئولان اعتماد داشتند و اجرای پرداخت یارانه ها هم باعث مشارکت مردم شد.
راسخ پرداخت یارانه در زمان دولت احمدی نژاد را به مراتب پایه ای تر و با حساب کتاب تر از پرداخت یارانه و ارائه کالا برگ توسط دولت سیزدهم می داند و خاطرنشان می کند: پرداخت یارانه در زمان دولت احمدی نژاد هرچند با مطالعه انجام شد اما در نهایت این طرح نتوانست موفق باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد جهرم با اشاره به اینکه آزاد سازی قیمت ها با هدف تامین نیازهای مالی دولت و نه بر اساس تامین نیاز مردم پیشرفت یا توسعه اقتصادی باعث می شود تا پیامدهای زیاد اجتماعی به همراه داشته باشد، می گوید: مردم در حال حاضر به صورت کامل در حال آگاه شدن از جوانب این تصمیم هستند و نسبت به این تصمیم بی اعتمادند.
این جامعه شناس در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات دولت مبنی بر ارائه کالا برگ و پرداخت یارانه منجر به شکست خواهد شد، می گوید: عملیاتی کردن چنین اقداماتی نیازمند ابزارهایی است که در اختیار دولت نیست و این موضوع باعث ادامه دار شدن دگرگونی های اجتماعی خواهد شد.
به اعتقاد راسخ، ارگان‌هایی که ابزار مناسب در اختیار دارند در حال کنترل کشور هستند و سیاست های کشور را به صورت جدی پیش می برند.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد جهرم با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا 10 سال آینده تغییر چندانی در وضعیت کشور انجام نشود، یادآور می شود: با توجه به پارامتر های گوناگون، وضعیت کشور فعلا به همین روال پیش خواهد رفت و کلید تغییرات بنیادی کشور در دست مسئولان رده بالا است.
دیدگاه تان را بنویسید

  • خورشید پاسخ به نظر

    یه زمانی بود که میگفتن:‌ مردم ولی‌نعمت ما هستند. حالا این عبارت خیلی ارزشی نداره.

چندرسانه‌ای