آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30489

تعامل برای دوران اکولوژیک

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ – بهمن ۱۴۰۱

تعامل برای دوران اکولوژیک
مشخصا «دوران اکولوژیک» آغاز شده و الزامات خاصی برای زندگی فردی و اجتماعی در برداشته و خواهد داشت. صرفا رعایت مسائل فردی، مانند: تفکیک زباله خشک و تر یا جانب‌داری (Advocacy) از رویه‌های حفظ و پشتیبانی از محیط زیست، کفایت نمی‌کند و لازم است نهادهای مدنی و تشکل‌های علمی، صنفی و هنری در دایره وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نقش خود را به درستی ایفا و در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی صاحب کرسی و اثرگذار باشند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمدرضا رضاپناه، رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‎پزشکی ایران و دانشیار موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور | کره جنوبی چند سالی است با میزبانی IFOAM-Asia (بخش آسیایی ارگانیک بین‌الملل)، نقش بین‌المللی را در شرق آسیا برای تحقیق و توسعه ارگانیک به عهده گرفته و در حال گسترش این نقش به سوی سایر نقاط آسیا و جهان است.
این کشور پس از دو سال تعطیلی دیدارهای حضوری به‌دلیل پاندمی کرونا ویروس، با ابتکاری قابل تحسین در اکتبر 2022 میزبان مراسمی برای پنجاهمین سال تاسیس IFOAM Organics International (ارگانیک بین‌الملل) شد.
برپایی نمایشگاهی دو هفته‌ای در استانی که آن را استان اکولوژیک و گاه ارگانیک خطاب می‌کنند، نشان از آمادگی برای حضور اثرگذار در دوران جدید می‌داد.

تعامل برای دوران اکولوژیک تعامل برای دوران اکولوژیک

به‌علاوه در حاشیه نمایشگاه، اجلاس‌های علمی و تحقیقاتی نیز با هدایت انجمن بین‌المللی تحقیقات ارگانیک (ISOFAR ) برپا شد که نشانه انسجام علم، تجربه و سرمایه تلقی گردید.
امید که در نمایشگاه‌های داخلی نیز این شیوه منسجم با هماهنگی‌های بلندمدت و اساسی تشکل‌های صنفی و علمی میسر شود. کما اینکه نمایشگاه ارگانیک موسوم به بیوفاخ (Biofach) در آلمان، سال‌ها است که با برگزاری توأم نشست‌های فنی و حتی دعوت از کمیسیونرهای اتحادیه اروپا، انسجام در تصمیمات فنی، صنفی، علمی و حتی حقوقی و سیاسی را مد نظر دارد.
نمایشگاه و اجلاس‌های کره جنوبی انعکاس بین‌المللی مناسبی قبل از اجلاس جهانی COP27 داشت. منافع مالی ناشی از این حرکت برای کشورهای شرق آسیا قابل توجه بود، کما این‌که چین با تأسی از این رویکرد، 6درصد بازار جهانی ارگانیک را تصاحب و در معادلات علمی و تجاری سلامت غذا تاثیر گذار است.
در حاشیه این اجلاس‌ها، رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران (aippss.areeo.ac.ir) به‌عنوان عضو هیات‌مدیره پلتفرم تحقیقات، تکنولوژی و نوآوری (TIPI)، نقش موثری در برقراری ارتباط علمی موسسات و تشکل‌ها برای ارتقاء سطح تحقیق و توسعه ارگانیک و سلامت غذا ایفا نمود.
برای تبیین افق‌های بلند صادرات و حضور مستمر محصولات کشاورزی این مرز و بوم در سایر نقاط جهان و همچنین سلامت غذا برای مصرف کنندگان داخلی، مشارکت در برنامه‌های میان‎مدت سلامت غذا در قالب بین‌المللی و منسجم «آنالیز ریسک» و تبیین الزامات نظام مستقل و منسجم ارگانیک، مبتنی بر اعتماد، OGS (سیستم تضمین ارگانیک) و PGS (سیستم تضمین مشارکت) برای تصاحب سهم حداقلی، در حد متوسط جهانی و حداکثری از بازارهای رو به گسترش جهانی (افق 25 درصد ارگانیک اروپا در سال 2030) و منطقه‌ای، با توجه به ظرفیت‌های جدید پیمان شانگ‌های لازم است.
بیست و چهارمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران، 12 تا 15 شهریور 1401، زمینه مناسبی را برای تعامل دانشمندان و صنعت‌گران برپا نمود. انتظار می‌رود که در نمایشگاه‌های نهاده‌های کشاورزی که تبدیل شدن به «نمایشگاه جامع کشاورزی» را هدف خود قرار داده است، انسجام علم، تجربه و سرمایه‌گذاری را در قالب‌های مرسوم ملی و بین‌المللی استمرار بخشیم و از اسراف و دوباره‌کاری پرهیز و با همیاری، فرهنگ‌سازی و نهادیه‌سازی الزامات دوران اکولوژیک، با کمترین هزینه، شرایط قانونی مناسب را برای تولیدکنندگان، تجار و اثرگذاران حال و آینده فراهم آوریم.
هم‌اندیشی و نشست‌های فنی، همراه با برنامه‌ریزی مستقل و هماهنگ می‌تواند در یک دوره مناسب، اعتلای توأم با سلامت، ایمنی و امنیت غذا را در بر داشته باشد. به‌علاوه گره‌های همکاری تشکل‌های علمی و صنفی را بگشاید و برای نمایشگاه منسجم منطقه‌ای آتی، دوره اکولوژیک (Ecological transition) عالمانه و با توجه به ظرفیت‌های حل موضوعات درهم تنیده سلامت غذا در قالب بین‌المللی و منسجم «آنالیز ریسک» آماده شویم. آنالیز ریسک، همکاری اصولی و مستمر ارزیابان، مدیران و رسانه را طلب می‌کند.
ظرفیت‌های ارزشمند حاصل از تحقیق و توسعه نهادهای بیولوژیک (ارگانیک) قابل اتکا است و نهاده‌های کود، بذر، آفت‌کش و عوامل کنترل بیولوژیک (BCAs) در یک نمایشگاه اختصاصی و همراه با نشست‌های فنی و علمی، می‌تواند زمینه منطقه‌ای شدن نمایشگاه و نشست‌های آن را فراهم آورد و به‌تدریج، نگرانی‌ها را به‌صورت اصولی رفع، اعتماد را نهادینه‌سازی، قوانین قابل اجرا و اطمینان را قابل قبول و قابل دفاع و به سلامت غذا در بازارهای داخلی و خارجی محصولات کشاورزی که سبب افتخار و اثرگذاری در جوامع دور و نزدیک است، باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ - بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای