آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15757

تلاش واردکنندگان کشاورزی برای افزایش قیمت‌ها

از سوی واردکنندگان کشاورزی زمزمه گران شدن کالاها درپی افزایش نرخ محاسبه پایه گمرک به گوش میرسد، اما سخنگوی گمرک می گوید: کمترین افزایش قیمت‌ها در کشاورزی است.

تلاش واردکنندگان کشاورزی برای افزایش قیمت‌ها

کمترین افزایش قیمت‌ در بخش کشاورزی است

درحالیکه از سوی واردکنندگان کشاورزی زمزمه گران شدن کالاها درپی افزایش نرخ محاسبه پایه گمرک به گوش میرسد، لطیفی سخنگوی گمرک با رد این ادعا می گوید: کمترین افزایش قیمت‌ها در بخش کشاورزی رخ خواهد داد.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از بازار، در حالی که بحث در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز در جریان است و همه منتظر تصمیم نهایی دولت در این خصوص هستند بسیاری معتقدند این اقدام اثرات تورمی بسیاری را در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر واردکنندگان کالا برای گران کردن کالاهای خود بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح می‌ کنند، در حالی که به گفته کارشناسان این ارز تنها به پنج قلم کالای اساسی تعلق می‌ گیرد و تغییر محاسبه نرخ گمرکی ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان فقط ۱۷ درصد افزایش قیمت را ایجاد می‌کند.

پارادوکس افزایش نرخ محاسبه پایه گمرکی با رفتار نظارتی و قیمت گذاری توسط دولت

در حوزه کشاورزی نیز واردکنندگان بر بالا رفتن نجومی قیمت کالاها و همچنین صحیح نبودن این رویکرد تاکید دارند. به طوری که رضایی، یکی از وارد کنندگان کالاهای بخش کشاورزی در این خصوص گفت: افزایش نرخ محاسبه پایه گمرکی برای محصولات کشاورزی و نهاده های دامی با رفتار نظارتی و قیمت گذاری توسط دولت پاردوکسی عجیب است.
این وارد کننده افزود: معنا و مفهوم این اقدام این است که کالا با نرخ تورم بازار جهانی وارد و عرضه و گمرک آن به قیمت ارز آزاد پرداخت شود، اما دولت تکلیف کند به چه قیمت فروخته شود و این قطعا رویکرد صحیحی نیست.

بر اساس مصوبه مجلس تعرفه نهاده ها از ۴ درصد به یک درصد می رسد

روح الله لطیفی سخنگوی سازمان گمرک کشور اما معتقد است: اگرچه با اعمال نرخ جدید تغییر قیمت ها به خصوص در بخش کشاورزی چندان محسوس نخواهد بود اما برخی تلاش دارند از این امر استفاده کنند و شوک هایی بدهند و به این ترتیب کالاها را گران کنند.
لطیفی گفت: بر خلاف آنچه برخی می گویند، بر اساس مصوبه مجلس تعرفه نهاده هایی که جزو کالاهای اساسی است باید کم شود و از ۴ درصد به یک درصد برسد.
وی می افزاید: اما در خصوص مابقی کالاها ممکن است این اتفاق بیفتد با این وجود تعرفه بالاتر نمی رود بلکه نرخ محاسباتی ارز تغییر می کند اما احتمالا تعرفه ها پایین می آید. در واقع برای آن چیزی که با معیشت مردم مرتبط است یا برای تولید است درصد تعرفه را پایین می آورند ولی چون نرخ محاسباتی اش از ۴۲۰۰ به ۲۳ هزار تومان می رسد تغییر آنچنانی نخواهد داشت.

افزایش نرخ محاسبات روی کالاهای سرمایه ای بیشترین تاثیر را خواهد داشت

لطیفی در پاسخ به این سوال که اصولا در چه مواقعی این تغییرات در نرخ محاسباتی صورت می گیرد گفت: در حالت عادی که نرخ ارز با نرخ محاسبات در یک شاخص باشد انجام نمی شود اما در دهه ای که جهش قیمت ارز داشتیم باید در سال ۹۷ این اتفاق می افتاد و بر اساس قیمت ارز جلو می رفت. اما دو سه سال آن را نگه داشته اند و حالا که می خواهند آن را عملیاتی کنند اعلام کردند که تعرفه ها را پایین می آوریم تا از لحاظ درصدی که نرخ محاسبات بالا می رود روی قیمت اساسی مردم اثر زیادی نداشته باشد.
یکی از اصلی ترین انتقادهای منتقدان به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ محاسبه پایه گمرک رشد قیمت ها است. با این وجود لطیفی در پاسخ به این سوال که با عملیاتی شدن این اقدام افزایش قیمت ها به چه میزان خواهد بود، گفت: افزایش نرخ محاسبات روی کالاهایی مثل موبایل و لب تاب که کالاهای سرمایه ای هستند بیشترین تاثیر را خواهد داشت و احتمالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. اما در بقیه کالاهای بین نیم درصد تا ۳ درصد خواهد بود.

با افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک قیمت انواع کالاها از نیم درصد تا ۲۰ درصد افزایش می یابد

وی افزود: به عبارت دیگر با اعمال این تغییرات، قیمت انواع محصولات بین نیم درصد تا ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. البته این میزان افزایش به صورت واقعی است اما اگر در این میان سو استفاده هایی توسط برخی صورت بگیرد قطعا بیشتر خواهد بود.
لطیفی تصریح کرد: به عبارت بهتر اگر در این میان سو استفاده ای صورت نگیرد، قیمت کالاها بسته به مواردی مثل تعرفه و طبقه کالا، بین نیم درصد تا ۲۰ درصد افزایش خواهند داشت.

افزایش قیمت در حوزه کشاورزی چند درصدی خواهد بود

وی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت در حوزه کشاورزی چند درصدی خواهد بود، تاکید کرد: درصد کالاهای اساسی به یک چهارم کاهش می یابد و بسیاری از آنها نیز سود بازرگانی ندارند. این امر باعث می شود که برفرض اگر کالایی ۱۰۰ دلار بوده و قیمت آن ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می شده، تعرفه گمرکی آن با قیمت قبل ۱۶هزار و ۸۰۰ تومان می شد و در نهایت نرخ نهایی ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان می شد. حال با تعرفه جدید ممکن است ۲ میلیون و ۵۰۰ و ۲۰ هزار تومان شود. به این ترتیب رقم قابل توجهی نیست و در کل قیمت به حساب نمی آید.
سخنگوی سازمان گمرک در پایان با تاکید بر اینکه همه موراد به وزارت صمت بر میگردد و گمرک تنها یک سازمان مجری است و هر آنچه به ما ابلاغ شود اجرا می کنیم، گفت: قانون تصویب شده اما یکسری شرایط عملیاتی شدن دارد که وزارت صمت باید آن را انجام بدهد و سپس به گمرک ابلاغ شود و الان در مرحله مصوبه هیات وزیران است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای