آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24648

توسعه کشت دانه روغنی کلزا در جنوب کرمان

جنوب استان کرمان که به هندوستان ایران شهرت دارد و از قطب های مهم کشاورزی محسوب می شود این روزها بیش از هرزمان آماده تغییر الگوی کشت از جمله توسعه دانه روغنی

توسعه کشت دانه روغنی کلزا در جنوب کرمان

تغییر الگوی کشت در هندوستان ایران

جنوب استان کرمان که به هندوستان ایران شهرت دارد و از قطب های مهم کشاورزی و باغی محسوب می شود این روزها بیش از هرزمان آماده تغییر الگوی کشت از جمله توسعه دانه روغنی کلزاست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا بیلان منفی آب، خشکسالی های پی در پی در استان کرمان و نیز کاشت محصولات آب‌بَر سبب شده دولت سیزدهم عزم خود را برای تغییرات الگوی کشت در نقاطی که موردنیاز است جزم کند و کاشت محصولات راهبردی که کشور را از واردات آنها بی نیاز می کند مانند کلزا در مناطقی مانند جنوب کرمان در اولویت است.
آنطور که مدیران جهاد کشاورزی جنوب کرمان می گویند دولت در توسعه کشت کلزا با خرید تضمینی، تامین بذر و نیز کود حمایت های لازم را از بهره برداران به عمل می آورد و این درحالی است که برنامه کشت این محصول در جنوب این استان امسال با ۵۰۰ هکتار در سطح زیر کشت همراه خواهد بود.
برای آگاهی بخشی بیشتر درباره ضرورت کاشت کلزا و نیز ترغیب بهره برداران و نیز ایجاد هماهنگی ها به منظور اجرای مناسب برنامه های تغییر الگوی کشت، کارگروهی با عنوان یاوران تولید در جنوب استان کرمان تشکیل شده تا حمایت های لازم را در این زمینه تسهیل کند.

دولت از افزایش کشت کلزا حمایت می کند

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این زمینه توضیح داد: کلزا به عنوان محصول مهم راهبردی از سوی وزارت جهاد کشاورزی شناخته شده است و دولت از افزایش کشت این محصول در جنوب کرمان به ۲ هزار هکتار با خرید تضمینی، تهیه بذر و کود حمایت می کند.
مهدی میجانی روز پنجشنبه اظهار داشت: در حمایت از کشت کلزا نخستین نشست متمرکز کارگروه یاوران تولید با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و سایر مدیران مرتبط این سازمان طی روزهای اخیر برگزار شد.
وی با بیان اینکه ۲۵ آبان کشت کلزا در جنوب کرمان آغاز می شود ادامه داد: سال گذشته میزان سطح زیر کشت این محصول در جنوب استان یک هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که امسال با ۵۰۰ هکتار افزایش به ۲ هزار هکتار خواهد رسید.
میجانی با اشاره به اینکه تشکیل کارگروه یاوران تولید به صورت کشوری ابلاغ که در جنوب کرمان با توجه به ضرورت ها با اولویت دنبال و اجرایی شده است افزود: تشکیل این کارگروه با هدف پشتیبانی همه جانبه از کشت کلزا در جنوب کرمان برای نیل به اهداف و برنامه های مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و به منظور افزایش تولید و بهره وری بوده است.
وی با بیان اینکه این کارگروه تلاش می کند یافته های تحقیقاتی و توسعه کشت کلزا و نیز حل مسائل و مشکلات کلزاکاران منطقه را بررسی و به مراجع مرتبط انتقال دهد ادامه داد: طرح یاوران تولید بر اساس برنامه ابلاغی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، به منظور حل چالش های کشاورزی و در قالب کارگروه تخصصی اجرا می شود.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یادآور شد: نتایج و برنامه ریزی های این کارگروه به کشاورزان پیشرو که موفقیت هایی در تولید در سطح ملی داشته اند اعلام می شود تا دیگر کشاورزان هم پیروی کنند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی و الگوی کاشت و تولید محصول سالم نیز در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: افزایش کشت کلزا با هدف افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی و خودکفایی در تولید روغن های خوراکی انجام می شود.
میجانی افزود: برنامه‌کشت محصول کلزا در جنوب استان کرمان در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ در سطح ۲ هزار هکتار و با تولید چهار هزار تن محصول ابلاغ شده است که به صورت مشخص در میان هفت شهرستان جنوبی این استان، میزانی که باید زیر کشت رود اعلام می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در جنوب کرمان افزایش بهره وری آب و استفاده از کنتور هوشمند آب نیز پیگیری می شود که ۷۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب کرمان به شیوه تحت فشار آبیاری می شود.
مناطق جنوب استان کرمان به لحاظ آب و هوا و موقعیت جغرافیایی از قطب های مهم تولید خرما، مرکبات و محصولات جالیزی در کشور و منطقه به شمار می رود به گونه ای که باتوجه به آب و هوای آن، تولید محصولات کشاورزی در خارج از فصل، زمینه صادرات و به سایر استان های کشور و خارج از کشور نیز فراهم می آورد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای