آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16367

حال ناخوش صید و صیادی

خستگی ۶ ماه دریاروی بر تن رنجور صیادان باقی ماند و وضعیت بد صید و صیادی حال و روزشان را ناخوش کرده است.

حال ناخوش صید و صیادی

خستگی ۶ ماه دریاروی بر تن رنجور صیادان باقی ماند

خستگی ۶ ماه دریاروی بر تن رنجور صیادان باقی ماند و وضعیت بد صید و صیادی حال و روزشان را ناخوش کرده است.
مزرعه سبز : فصل صید ماهیان استخوانی هر سال بیش از ۶ ماه در استان‌های شمالی اجرا می‌شود زمانی برای کسب روزی حلال برای صیادان خواهد بود و متأسفانه به دلایل گوناگون همچون آلودگی آب رودخانه‌ها شاهد کاهش صید در سال‌های اخیر هستیم.
صیادان مازندران همه ساله از ۲۰ مهر ماه آماده صید می‌شود تا بتوانند برای تمام سال خود هزینه یا رزقی حلال داشته باشند اما در سال‌های اخیر با توجه به کاهش صید وضعیت خوبی نداشته و با مشکلات زیادی رو به رو هستند.
خستگی و تلاش ۶ ماه کفاف زندگی نیست و عرق شرمندگی این زحمتکشان برای خانواده‌هایشان می‌ماند؛ عدم حمایت نهادهای ذی ربط نیز قصه پر غصه صیادانی است که فقط به عشق کاری مورد علاقه ادامه می‌دهند تا اندک نانی بر سر سفره‌هایشان بماند.

وضعیت صید امسال اصلاً خوب نبود

حسن نصیری از صیادان مازندران با بیان اینکه ۴۶ سال است صیادی می‌کنم، اظهار داشت: طی چند سال اخیر با توجه به کاهش صید و ضرر و زیان صیادان اقدام به ایجاد استخر پرورش ماهی کردیم.
وی افزود: ماهی نر و مولد را در استخر رهاسازی می‌کنیم و بعد از تخم‌ریزی طی ۴ ماه با نظر کارشناسان شیلات مازندران در دهانه رودخانه منتهی به دریا رها می‌شوند.
این صیاد مازندرانی با اشاره به اینکه در استخر پره ساحل‌دوست سرخ‌رود حدود ۲۵۰ ماهی برای تکثیر و رهاسازی وجود دارد، گفت: وضعیت صید امسال اصلاً خوب نبود؛ چند سال اخیر قول داده شد تا صیادی جزو مشاغل سخت قرار گیرد اما هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسید.
نصیری ادامه داد: بیمه صیادان فقط در ۶ ماه دوم سال واریز می‌شود و در دوران بازنشستگی نیز فقط نصف حقوق را دریافت خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: میزان صید نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته که از طرفی نگران این هستیم که زمان تخم‌ریزی ماهیان استخوانی در دریا است و از طرفی دیگر مهلت تمدید می‌تواند کمکی برای جبران روزهایی که تور صیادی خالی بود؛ باشد.

مشکلات پیش روی صیادان

علی بابا حیدری مدیرعامل شرکت ساحل دوست با بیان اینکه ۱۱ سال است که به عنوان مدیرعامل مشغول فعالیت هستم، اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی را از ۲۰ مهر سال گذشته شروع کردیم و با توجه به کاهش صید امسال تا ۳۱ فروردین ماه تمدید شد.
وی افزود: امسال نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ سال کاهش صید داشت و با توجه به این موضوع قیمت ماهیان بالا رفت و در مجموع صیادی شغل بسیار کم درآمدی است و صیادان به علت علاقه به شغل خود همچنان فعالیت را ادامه می‌دهند.
مدیرعامل شرکت ساحل دوست با اشاره به مشکلات پیش روی صیادان ادامه داد: اراضی پره صید، نداشتن بیمه کامل و وجود صخره‌هایی در داخل دریا از مهمترین مشکلات ما محسوب می‌شود.
حیدری تصریح کرد: اکثر پره های صید مشکل زمین دارند، سندی نداریم در صورتی که ما از سال ۱۳۴۴ تاکنون در این اراضی مشغول فعالیت هستیم.

موانع تولید بزرگترین مشکل صیادان

وی موانع تولید را بزرگترین مشکل صیادان دانست و گفت: با توجه به فرمایشان مقام معظم رهبری در رفع موانع تولید طی چند سال اخیر اما همچنان نهادی کمک حال صیادان نیست و به صورت خودجوش فعالیت‌ها را متمرکز و ادامه می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت ساحل دوست خاطرنشان کرد: در زمان صید در عمق دریا صخره‌های زیادی وجود دارد که باعث پاره شدن تورهای صیادی شده و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد، برای از بین بردن آنها نیاز به مواد منفجره داشتیم که محیط زیست متأسفانه محیط زیست مجوز نداده است.
حیدری یادآور شد: برای ضرر کمتر مجبور شدیم با غواص و تراکتور و قایق به صورت دستی اقدام به شکستن صخره‌ها در عمق دریا شویم تا شاید روند صید آسان‌تر و بیشتر شود.
وی با بیان اینکه به طور مستقیم ۸۰ نفر در این پره مشغول فعالیت هستند، افزود: هزینه‌های زیادی بابت سوخت، تور و مابقی ابزارهای ما از ماشین آلات در زمان صید خواهیم داشت؛ بهترین زمان صید ماهی تا پایان آبان است و بعد آن شاید پیش آمده ظرف یک هفته ۳۵۰ هزار تومان سود کرده ایم.
مدیرعامل شرکت ساحل دوست اظهار کرد: به طور معمول اسفند ماه صید شرایط بیشتری داریم؛ اگر از ۱۰ مهر ماه اجازه صید داده شود که زمان صید کفال است شاید شرایط کمی برای صیادان بهتر شود.
حیدری در خصوص بیمه صیادان بیان کرد: به طور ماهانه ۷۵۰ هزار تومان هزینه بیمه خواهد بود و تنها توان پرداخت ۶ ماه دوم را داریم و بازنشستگی هم نصف حقوق خواهد بود.

ضرورت ارائه تسهیلات بانکی برای تهیه ابزار صیادی

وی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان تسهیلات بانکی برای تهیه ابزار صیادی به صیادان بدهند که پشتیبانی برای این زحمتکشان باشند و بتوانند در زمینه تکثیر ماهیان ۴ سال است شروع به فعالیت کردیم نیز فعالیت بیشتری داشته باشند.
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در خصوص اینکه با توجه به درخواست پره استان‌های شمالی زمان صید تا پایان فروردین ماه تمدید شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط صید کم امسال سازمان شیلات اقدام به تمدید زمان صید کرده است.
وی با اشاره به اینکه امسال ۳۵ درکاهش صید در مازندران داشتیم، تصریح کرد: ارزش اقتصادی امسال باعث شد تا کمی شرایط بهتر از سال گذشته باشد اما متأسفانه وضعیت بسیار بد صید موجب درآمد پایین صیادان زحمتکش شد.

رودخانه‌های ما دچار آلودگی‌های صنعتی و سنتی است

مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: هزینه جاری صیادان از جمله ابزارها، تراکتور، سوخت، بیمه و غیره بالا است و این میزان صید جوابگو هزینه‌ها نبود و اگر این روند ادامه پیدا کند تمام پره ها و شرکت‌های تعاونی زیر بار فشار اقتصادی خواهند رفت.
اسحاقی افزود: رودخانه‌ها رحم دریا است و با توجه به این موضوع اقدام به پرورش تخم ماهیان استخوانی در استخرها شدیم تا بعد از بزرگ شدن در دهانه رودخانه منتهی به دریا رها شوند.
وی ادامه داد: متأسفانه رودخانه‌های ما دچار آلودگی‌های صنعتی و سنتی بوده و این منجر می‌شود تا کاهش ماهیان را داشته باشیم ضمن اینکه صید غیر مجاز هم از عوامل کاهش صید صیادان است.
مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: سبد بهره برداری صید صیادان مازندران امسال خالی بود و تمدید مهلت زمان صید شاید کمی شرایط را بهتر کند.
اسحاقی در پایان گفت: استخر تکثیر ماهیان استخوانی در صیدگاه‌های پره احداث شد تا این پروژه اقتصاد مقاومتی کمکی به صیادان زحمتکش مازندران باشد.
عوامل زیست محیطی که امروزه شاهد هستیم که در راستای نابودی زمین حرکت می‌کند بی تأثیر بر کاهش ماهیان استخوانی دریای خزر نیست و چاره‌ای برای درمان این درد نمی‌شود؛ عوامل انسانی نیز مهمترین علت آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب سنتی و صنعتی به رودخانه‌ها است./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای