آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34003

۴۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران از کشت خارج شد

کم آبی و خشکسالی تیر خلاص بر پیکره کشاورزی مازندران وارد کرد و حدود ۴۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به دلیل تنش آبی از کشت خارج شده است.

۴۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران از کشت خارج شد
کم آبی و خشکسالی تیر خلاص بر پیکره کشاورزی مازندران وارد کرد و حدود ۴۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به دلیل تنش آبی از کشت خارج شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ مازندران ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و امسال تاکنون ۱۷۰ هزار هکتار آن کشت شد و مابقی از شالیکاری خارج شده است.
کاهش بارندگی و آوردهای رودخانه ای زنگ خطر را در استان مازندران به صدا درآورد و تنش آبی در سایه حمایت های ضعیف از بخش کشاورزی و واردات بی رویه سبب شد تا پیش بینی کارشناسان مبنی بر خطر خروج مزارع از شالیکاری محقق شود.
بیشتر بخوانید: کویر در مازندران
به تاکید آن در صورت نبود برنامه ریزی مناسب برای حمایت از کشاورزان و شالیکاران و باتوجه به هزینه های بالای تولید امکان، تبدیل و تغییر کاربری اراضی وجود دارد و باید فکری به حال کشاورزی استان شود.

مازندران جزو استان‌های کم بارش است

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: مازندران جزو استان‌های کم بارش است و به همین دلیل امسال کسری منابع آب برای فعالیت در حوزه کشاورزی بویژه کشت برنج داریم.
وی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی شرایط خاصی برای کشاورزی را شاهد هستیم و چون ذات کشاورزی به اقلیم وابسته است و قطعا در این حوزه با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود.

بخشی از شالیزارها کشت نشد

عنایتی خاطرنشان کرد: امسال ۱۷۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری زیرکشت برنج رفت اما بخشی از اراضی زیرکشت نرفت و نگرانی وجود دارد چراکه معیشت کشاورزان به کشاورزی بستگی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در آستانه برداشت کلزا هستیم و طی دو هفته آینده برداشت گندم و جو نیز در استان آغاز می‌شود و زمینه برای خرید فراهم است.

گلستان خاستگاه برنج نیست گلستان خاستگاه برنج نیست

شالیزارهای مازندران آب رفت

وی با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا امنیت غذایی دچار مشکل نشود، گفت: بخشی از برنج‌هایی که سال گذشته تولید شد در انبار موجود است و نگران این موضوع هستیم چراکه این برنج ها باید از انبارها تخلیه شود تا برنج های جدید وارد انبارها شود و هماهنگی و راهکار لازم برای برای خرید برنج مازاد انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت سوخت های کشاورزی را در استان افزایش دادیم و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: هنوز یک ریال اعتبار برای بخش کشاورزی تخصیص داده نشد تا سرمایه در گردش در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.خشکسالی و کم آبی در مازندران بهره گیری از روش خشکه کاری و کشت ارقام مقاوم و کم آب طلب را در استان ضروری می سازد و در این راستا در سال جاری مصرف کودهای پایه در مازندران رشد یافته است.

کشت ارقام پرمحصول کاهش یافت

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: سال گذشته ۶۸ هزار هکتار کشت برنج به ارقام پرمحصول اختصاص یافت اما امسال به کمتر از ۱۰ هزار هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه امسال ترویج استفاده از کودهای پایه را در کشاورزی مازندران داشتیم به گونه ای که مصرف کودهای پایه ۲۵ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: آبیاری تکمیلی برای کشت های پاییزه در دستورکار قرار گرفت.
عباسپور ادامه داد: توسعه کشت برنج به روش خشکه کاری در حال انجام است و خشکه کاری هایی در زراعت برنج در شهرستان های بهشهر و آمل داشتیم.
وی تصریح کرد: اقدامات ترویجی به کشاورزان باید انجام شود و به شالیکاران اعلام شود با بارش هایی که صورت گرفت از خشکسالی عبور نکردیم و تنش آبی همچنان ادامه دارد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با توجه به خشکسالی در سال زراعی جاری و تنش های پیش رو، اهمیت بیمه محصولات کشاورزی به ویژه در زراعت و کشت برنج دارای اهمیت است.
وی همچنین از کشت برنج در ۱۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰۵ هزار و ۹۲۹ هکتار اراضی شالیزاری مازندران شخم و شیار و ۲۰۱ هزار هکتار خزانه‌گیری شد.
عباسپور با اشاره به کشت برنج در ۱۶۷ هزار و ۱۲ هکتار اراضی شالیزاری استان، افزود: کشت برنج در ۹۲ هزار و ۴۰۴ هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه و در ۷۴ هزار و ۶۰۸ هکتار به روش سنتی انجام شد.
بحران خشکسالی در مازندران سبب شده تا دولت برای جبران اثرات و تبعات آن اعتبارات ویزه ای برای استان درنظر گیرد اما به تاکید صاحبنظران بهسازی آب بندان ها و تقویت تعاونی های کشاورزی از جمله راهکارها برای حمایت از بخش کشاورزی است.

خشکسالی حال و روز کشاورزان را تلخ کرده است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به مشکلات خشکسالی در استان گفت: دولت بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت های خشکسالی برای استان درنظر گرفته است.
منصورعلی زارعی با بیان این که مشکلات استان مازندران به دلیل خشکسالی مضاعف شده است، افزود: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان دولت برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی در استان مازندران در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی به خوبی پیش می‌رود اما باید به اقتصاد و معیشت هم توجه شود، گفت: خشکسالی حال و روز کشاورزی را در استان تلخ کرده است.
وی با اظهار این که زاویه ای با عنوان اینکه حلقه مفقوده در حوزه تولید وجود دارد، گفت: باید برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم تلاش کرد و این مسئله پاشنه آشیل تبدیل شده است.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مازندران با بیان این که حوزه اقتصادی نیازمند توجه و تلاش ویژه است، گفت: باید از ظرفیت های موجود برای رونق اقتصادی بهره گرفت و آب بندان ها یکی از ظرفیت ها است.
زارعی با بیان اینکه حجم آب آب بندها دو تا دو و نیم میلیون متر مکعب است و می‌توان با بهسازی و مرمت آن از این ظرفیت و از کاربردهای متنوع آن در حوزه کشاورزی، آبزی پروری و غیره بهره گرفت، افزود: برای اقتصادی کردن کشاورزی روش های مختلف وجود دارد و تقویت تعاونی‌ها از جمله راهکارهاست.
این نماینده مجلس با عنوان اینکه اگر میزان برداشت برنج در هکتار کمتر از پنج تن باشد نمی‌توانیم با کشورهای پیشرو در این زمینه رقابت کنیم، گفت: باید میزان بهره‌وری و اشتغال را در استان به ویژه روستاها افزایش دهیم و آن را یک مطالبه بدانیم.
سالانه بیش از یک میلیون تن ارقام برنج در مازندران تولید می شود و سیاست های ضعیف حمایتی، دپوی بخشی از محصولات در انبارها، واردات بی رویه و از همه مهمتر خشکسالی زنگ خطر تبدیل شالیزارها به ویلا و ساختمان را در استان نواخته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای