آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25848

خرید ارزان‌ انار توان تولید را از باغداران گرفت

دلالان دغدغه باغداران نطنزی در بازار انار است به نحوی که خرید ارزان‌قیمت رمق تولید را از باغداران گرفته.

خرید ارزان‌ انار توان تولید را از باغداران گرفت
دلالان دغدغه باغداران نطنزی در بازار انار است به نحوی که خرید ارزان‌قیمت رمق تولید را از باغداران گرفته.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شغل مردم شهر کویری بادرود کشاورزی است و کاشت درختان انار در باغ های انار از جمله موضوعات موضوعاتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و اکثر مردم بادرودی از این راه کسب درآمد می‌کنند.
انار نادری شهر بادرود به عنوان یکی از پنج رقم برتر در کشور دارای ویژگی‌های خاصی است که به دلیل مرغوبیت این نوع انار قابلیت این را دارد بیش از پنج تا شش ماه در انبار‌های معمولی نگهداری شود.
این در حالی است که باغداران و انارکاران بادرود امسال امید داشتند مزد زحمات خود را در فصل برداشت محصول بگیرند، اما در فصل برداشت این محصول بار دیگر پای دلالان و واسطه‌ها به باغ ها باز شده و به رسم هر ساله ماحصل دسترنج یک ساله انارکاران به باد فنا می‌رود.
یک باغدار بادرودی با بیان اینکه عمری به شغل کشاورزی مشغول هستم، اظهار داشت: این در حالی است که چندین ماه برای آب دهی و کوددهی درختان زحمت کشیدم، اما در شرایط فعلی که موقع برداشت و فروش است محصول ما به قیمت ناچیز خریداری می‌شود.
یک باغدار بادرودی نیز با بیان اینکه دلالان تمامی زحمات چندین ماهه ما را با خرید ارزان به نوعی تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، اظهار داشت: ما مجبور هستیم برای اینکه محصولمان را پیش از آن که خراب شود به فروش برسانیم، چرا که سردخانه‌ای برای نگهداری محصولات انار در منطقه وجود ندارد.
او با بیان اینکه این شرایط باعث می‌شود تا مجبور شویم محصول خود را به دلالان بفروشیم، افزود: دلالان نیز محصول ما را با قیمتی پایین‌تر از میزان متعارف خریداری می‌کنند به نحوی که این قیمت فروش تنها ضرر و زیان را عاید کشاورزان و باغداران کرده است.

این باغدار بادرودی با بیان اینکه انار منطقه بادرود به جهت مرغوبیت و بالا بودن کیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ابراز داشت: متاسفانه با وجود کیفیت خوب این انار، اما مبلغ خرید از باغداران پایین است به نحوی که برای ما صرفه اقتصادی ندارد.
یکی دیگر از باغداران نطنزی نیز ضمن اشاره به کشت قابل توجه انار در باغ های شهرستان نطنز، اظهار داشت: از مسئولان تقاضا داریم با توجه به ظرفیت قابل توجه تولید انار در منطقه توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند.
او با بیان اینکه فرزندان ما به واسطه شرایط نامناسب کشاورزی رغبتی برای فعالیت در این حوزه ندارند، افزود: هزینه‌های بالا در حوزه تولید محصولات کشاورزی و از طرف دیگر قیمت پایین خرید به جز ضرر و زیان چیز دیگری را عاید کشاورزان و باغداران نمی‌کند.
این باغدار نطنزی با بیان اینکه این شرایط رمق تولید را از باغداران گرفته است، ابراز داشت: هزینه‌های تولید به میزان قابل توجهی افزایش داشته است به نحوی که تهیه کود، سم و دیگر ملزومات کشت با این قیمت‌ها برای یک باغدار و کشاورز به یک دغدغه تبدیل شده است.
عباس کفاشی با بیان اینکه درآمد اصلی کشاورزان از این راه به دست می‌آید، افزود: هر کیلو انار برای هر کشاورز از زمان کاشت تا برداشت حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد در صورتی که دلال‌ها قیمت پایه انار را چهار الی پنج هزار تومان عنوان می‌کنند.
او از دستگاه‌های دولتی و جهاد کشاورزی می‌خواهد به فکر کشاورزان خرد باشند و اجازه ندهند دسترنج یک ساله این زحمتکشان به راحتی از بین برود.
احمد علی مختاریان‌پور، مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود با اشاره به فصل برداشت انار از باغ های بادرود اظهار داشت: آغاز برداشت این میوه بهشتی از سطح بیش از دو هزار هکتاراز باغ های بادرود آغاز شده و حدود دو ماه کار فصلی برای جوانان جویای کار در منطقه فراهم می‌شود.
او با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار تن انار از اراضی زیر کشت این محصول در سطح منطقه بادرود آغاز شده است، افزود: ارقامی که از باغات انار برداشت می‌شود عموما از نوع نادری، شاهوار، رباب نی‌ریز، زاغ و یوسف خانی است.
مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود در خصوص اشتغال زایی موقت برداشت انار گفت: در زمان انار چینی و بسته‌بندی آن بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل موقت به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.
او تصریح کرد: مرکز صنایع تبدیلی در بادرود مشغول به فعالیت است که در حوزه آبگیری انار و همچنین پخت رب انار فعالیت دارد.
انار بادرود یکی از پنج رقم انار معروف کشور است که نوع نادری آن هر ساله به کشور‌های همجوار صادر می‌شود؛ دو هزار هکتار از مزارع بادرود را باغات انار تشکیل می‌دهد که بیشتر آن به نام انار نادری بادرود بوده که از طعم وکیفیت خاصی برخوردار است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای