آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17005

در بازار کالای اساسی چه خبر است؟

چند روزی از اعلام و آغاز اجرای طرح حذف ارز ترجیحی می‌گذرد؛ حالا به‌تدریج وضعیت بازار تغییر کرده و تأمین اقلام و تشکیل صف برای خرید کالاهایی مانند روغن و مرغ

در بازار کالای اساسی چه خبر است؟

قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسید

چند روزی از اعلام و آغاز اجرای طرح حذف ارز ترجیحی می‌گذرد؛ حالا به‌تدریج وضعیت بازار تغییر کرده و تأمین اقلام و تشکیل صف برای خرید کالاهایی مانند روغن و مرغ، همچنین تب تقاضای ایجاد شده در بازار تا حدودی کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت برخی از کالاها ازجمله مرغ، به کمتر از قیمت مصوب رسید.
به گزارش ا خبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، حداکثر قیمت ۹ قلم کالای اساسی شامل «شیرخام»، «شیردنایلونی»، «شیر پاستوریزه»، «ماست دبه‌ای»، «پنیر UF نسبتاً چرب»، «روغن مایع آفتاب‌گردان»، «روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی» از سوی اتاق اصناف ایران اعلام شد.
پس از سیاست دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آغاز مرحله جدید آزادسازی یارانه‌ها، قیمت کالاهای اساسی مشمول افزایش قیمت شد. ازجمله این کالاها می‌توان به مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات اشاره کرد.

فقط قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت؟

درحالی‌که مسئولان دولت اعلام کردند هیچ کالای دیگری مشمول افزایش قیمت نمی‌شود، حالا مخاطبان یکی از رسانه‌ها، از بالارفتن نرخ سایر محصولات طی روزهای اخیر خبر می‌دهند. نظر بیشتر آن‌ها این است که نمی‌توان مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی و محصولات پایه را داد، اما انتظار داشت که قیمت محصولات وابسته بدون تغییر باقی بماند.

واقعی شدن قیمت‌ها تاثیر صادراتی ندارد واقعی شدن قیمت‌ها تاثیر صادراتی ندارد

آیا قاچاق کالاهای اساسی دلیلی بر گرانی‌هاست؟

برخی مسئولان دلیل این افزایش قیمت‌ها را حذف ارز ترجیحی و راهکار مقابله با قاچاق کالا مطرح می‌کنند. به اعتقاد صاحب‌نظران، این ابتکار دولت باعث می‌شود تا با کاهش و جلوگیری از قاچاق کالاهایی که از ارز ترجیحی بهره می‌بردند، یارانه به صورت مستقیم به دست مردم برسد. پرسشی که در این‌جا مطرح می‌شود آن است که در شرایطی که مردم با بالا رفتن یک‌باره قیمت کالاهای اساسی، برای تأمین آن دغدغه‌هایی دارند، چرا باید قاچاق کالا به راحتی در کشور وجود داشته باشد و یکی از دلایل برداشتن یارانه از کالاهای اساسی از سوی برخی از مسئولان عنوان شود؟ و چرا با هزینه قاچاق کالا را اقشار فرودست جامعه باید بپردازد؟
یحیی آل‌اسحاق درباره قاچاق برخی کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه و عراق گفت: این حادثه به دلیل اختلاف قیمتی است که کالاهای اساسی در ایران که به صورت یارانه‌ای هستند، با دیگر کشورها دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: در همه کشورهای اطراف ما کالاهای اساسی به قیمت بازار جهانی است که این اختلاف قیمت با ایران خیلی بالاست. نه فقط عراق بلکه مجموعه ۱۵ کشوری که اطراف ما هستند به دلیل کمبود مواد کالای اساسی و مواد غذایی که در دنیا هست و اساساً نبود این کالاها، اتوماتیک‌وار این فضا در آن‌ها وجود دارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: یعنی اگر از خروج کالاهای اساسی به کشورهای اطراف درست مراقبت نشود، ما در حوزه مواد غذایی یک جمعیت ۴۰۰ میلیونی را باید مدیریت کنیم نه ۸۰ میلیونی؛ بنابراین این خطر به صورت عادی برای ما وجود دارد و این خروج کالاهای اساسی به صورت صادرات نیست؛ بلکه به صورت قاچاق است.
آل‌اسحاق با اشاره به برخی از این کالاها تصریح کرد: این کالاها شامل آرد، ماکارونی، شکر و روغن و همه کالاهای مایحتاج عمومی مواد غذایی مثل مرغ و تخم‌مرغ می‌شود؛ چون همه این‌ها در کشور ما قیمتش نسبت به این کشورها خیلی پایین است. این کالاها به جز عراق به پاکستان، افغانستان و حتی ترکیه هم قاچاق می‌شود.
وی تاکید کرد: به عنوان یک کار جدی باید از قاچاق این کالاها مراقبت کرد تا آثار سو آن در کشور نباشد. تفاوت قیمت کالاهای اساسی ما در این کشورها چندین برابر ایران است. در فروشگاه‌های پاکستان حتی بعضی کالاها، تاریخ تولید روز ما را دارند؛ برای مثال روغنی که هفته قبل در ایران تولید شده در بعضی فروشگاه‌های آن‌ها یافت می‌شود.
رئیس اتاق ایران و عراق درباره راهکار مبارزه با خروج غیرقانونی این کالاها از کشور تصریح کرد: راهکار مبارزه با قاچاق این کالاها به کشورهای همسایه، تقویت نظام نظارتی ما است که در مرزها و سازمان‌های مربوطه باید دقت لازم داشته‌باشند. چنین حادثه‌ای اکنون در کشور وجود دارد و راهکار مبارزه با آن را نهادهای نظارتی بهتر می‌دانند. آن‌ها باید قدرت تصمیم‌گیری و اختیارات و امکاناتشان را طوری تنظیم کنند که بتوانند از این اتفاق در کشور جلوگیری کنند.

آرامش در بازار پایتخت

به تدریج وضعیت بازار، تأمین اقلام و هجوم برای خرید کالاهایی مانند روغن و مرغ کاهش یافته و تب تقاضای ایجاد شده در بازار تا حدودی کاهش یافته است؛ از صبح شنبه کالاهای مورد نیاز به فروشگاه‌ها رسید و توزیع روغن، مرغ منجمد و مرغ گرم با نرخ جدید در سطح استان توسط ستاد تنظیم بازار از شنبه صبح تا شب ادامه داشت و اکنون کمبودی در زمینه کالاهای مورد تقاضای مردم وجود ندارد.
البته همچنان تقاضا برای خرید روغن و مرغ در سطح استان تهران بالا است و این نشان دهنده نگرانی‌های حاصل از بار روانی و تبلیغات در این خصوص است، قیمت‌ها خیلی زود به روز شده و حتی اجناسی که قبلاً خریداری شده نیز توسط فروشندگان نه به قیمت قبل، که با قیمت جدید عرضه می‌شود.
تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان سبب ایجاد ثبات، آرامش و خروج از تب و تاب و هیجانات اولیه شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، که درصد بالایی از تهرانی‌ها گلایه‌هایی از نحوه اجرا و اصلاح و آزادسازی قیمت‌ها دارند.
در این بین پس از حضور روز جمعه رئیس‌جمهور در یکی از مراکز عرضه مرغ در پایتخت، روز گذشته نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در سفری از قبل اعلام نشده در اسلامشهر حاضر شد و به بررسی روند بازار و توزیع کالا در سطح شهرستان‌های استان تهران پرداخت.
معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از فروشگاه‌های اسلامشهر، درخصوص وضعیت توزیع و فراوانی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گفت: برای تأمین کالاهای اساسی مردم مشکلی وجود ندارد و البته تغییر قیمت‌ها باعث شده که تقدم و تأخیر در توزیع کالاهای به وجود آید اما ظرف روزهای آینده به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

بازار مرغ در استان تهران اشباع شده است

محسن منصوری، استاندار تهران درخصوص وضعیت بازار در استان تهران اظهار کرد: بازار استان تهران از لحاظ تأمین مرغ اشباع شده و در خصوص روغن نیز روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد، ولی در خرده‌فروشی‌ها مشکل داریم؛ این موضوع در حال پیگیری است تا در ۴۸ ساعت آینده مسئله روغن در شبکه توزیع خرده‌فروشی‌ها نیز حل شود.
وی با تاکید بر اینکه بازرسان جهاد، صمت و بسیج اصناف جریان جدی نظارت در استان تهران را تشدید می‌کنند و با هرگونه کم‌فروشی، گران‌فروشی و احتکار مقابله خواهد شد گفت: برای کم‌فروشی‌ها و برخی تخلفات در حوزه نانوایی‌ها نیز با قدرت ورود کرده‌ایم و در این زمینه با احتکار کنندگان و کم‌فروشان به طور جدی برخورد خواهد شد.

توزیع ۱۶۰ هزار تن برنج و شکر با قیمت مصوب در کشور

حجت براتعلی، مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام خبر توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج در سطح کشور گفت: ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی و ۱۰۰ هزار تن شکر نیز در ایام ماه مبارک رمضان عرضه شد.
وی افزود: از ابتدای امسال، ۱۳۰ هزار تن روغن خام برای ثبات جریان تولید در کشور از مخازن ذخیره‌سازی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران، تحویل کارخانجات روغن نباتی شده است که این روند به صورت مستمر ادامه دارد.
این مسئول درمورد توزیع کالای راهبردی شکر نیز گفت: توزیع شکر از اواخر سال گذشته در کشور آغاز شده است و مقدار عرضه این کالا در ایام عید و ماه مبارک رمضان به ۱۰۰ هزار تن رسید.
براتعلی خاطرنشان کرد: این شرکت به عنوان متولی تأمین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کشور، مطابق برنامه‌های کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی نسبت به توزیع کالاهای اساسی با هدف حفظ آرامش بازار اقدام می‌کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای