آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15754

دست زدن به نوزادان حیات وحش ممنوع

یک کارشناس حیات وحش گفت: مردم به هیچ عنوان نباید به نوزادان حیات وحش دست بزنند.به محض آغشته شدن نوزاد حیوان به بوی انسان، مادر می‌ترسد

دست زدن به نوزادان حیات وحش ممنوع

به محض آغشته شدن نوزاد حیوان به بوی انسان مادر می‌ترسد

یک کارشناس حیات وحش با بیان این‌که مردم به هیچ عنوان نباید به نوزادان حیات وحش دست بزنند، گفت: به محض آغشته شدن نوزاد حیوان به بوی انسان، مادر می‌ترسد و دیگر سمت بچه‌های خود نمی‌رود.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از فارس، فصل بهار فصل رستاخیز طبیعت است،‌با شروع فصل بهار و رویش گیاهان و گرم شدن هوا و رویش طبیعت گونه‌های مختلف جانوری از بندپایان کوچک گرفته تا پرندگان خزندگان و پستانداران هم اقدام به زادآوری و تولید مثل می‌کنند. اما آنچه حائز اهمیت است رفتار مسئولانه با طبیعت است.

برهم زدن آرامش حیوانات در فصل زادآوری

مهدی زارع خورمیزی، یک کارشناس حیات وحش در یزد با اشاره به این‌که اکنون نه تنها فصل زادآوری حیات وحش است بلکه فصل رویش گیاهان و طبیعت نیز است، اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی فصل زادآوری طبیعت، بوته کنی و چیدن گیاهان وحش است و برخی افراد در فصل بهار با چیدن سبزی‌های کوهی، گیاهان دارویی، ریواس و گونه‌های گیاهی می‌توانند مشکلاتی را برای حیات وحش از جمله برهم زدن آرامش حیوانات در فصل زادآوری ایجاد کنند.
وی افزود: افراد ممکن است با دیدن نوزاد حیات وحش در مناطق طبیعی سعی کنند به آن‌ها دست بزنند یا آن‌ها را جابه‌جا کنند و همراه خود ببرند، اما این اقدامات چه به قصد سودجویی و تجارت و چه به قصد گرفتن عکس یادگاری یا از سر کنجکاوی می‌تواند به این حیوانات آسیب برساند؛ چراکه به محض آغشته شدن نوزاد حیوان به بوی انسان، مادر می‌ترسد و دیگر سمت بچه‌های خود نمی‌رود.
زارع خورمیزی با اشاره به این‌که در فصل بهار کوهنوردان و طبیعت‌گردان به‌دلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی به کوهستان‌ها و ارتفاعات می‌روند، تاکید کرد: از کوهنوردان و طبیعت‌گردان می‌خواهم در صورت مواجه شدن با نوزادان حیات وحش حتما مسیر خود را تغییر دهند و به هیچ وجه به آن‌ها همچنین لانه پرندگان دست نزنند؛ چراکه این عمل برابر با از بین رفتن حیات وحش جوان است. در صورتی که به نوزاد حیوانات یا تخم پرندگان دست زده شود آن‌ها توسط مادر خود رها و در نهایت تلف می‌شوند.

نوزادان حیات وحش در روزهای اول زندگی، توانایی حرکت ندارند

این کارشناس حیات وحش با بیان این‌که نوزادان حیات وحش در روزهای اول زندگی، توانایی حرکت با سرعت و قدرت مثل مادر خود را ندارند، گفت: مادر، نوزادان را در جایی مخفی‌ نگه می‌دارد و برای چرا و تغذیه به اطراف می‌رود و پس از مدتی باز می‌گردد تا بچه‌های خود را سیر ‌کند، در همین حین برخی افراد تصور می‌کنند این نوزادان رها شده‌اند و نیاز به کمک دارند، اما این تصور صحیح نیست و به هیچ عنوان نباید به آن‌ها دست زد، این اقدام نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن حیوان می‌شود.

مردم در صورت مشاهده تهدید علیه نوزاد حیات وحش چه کنند

مهدی زارع خورمیزی در پاسخ به این پرسش که مردم در صورت مشاهده تهدیدی علیه نوزاد حیات وحش چه کاری باید انجام دهند، تصریح کرد: اکوسیستم یک چرخه طبیعی است و شاید نیاز باشد برخی افراد گونه‌های حیات وحش در این چرخه از بین بروند و ما نباید در کار طبیعت دخالت کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که شکار در فصل زادآوری چه ضربه‌ای می‌تواند به حیات وحش وارد کند، بیان کرد: شکار در هیچ جای دنیا که جمعیت‌ گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند در فصل زاد آوری انجام نمی‌شود؛ چرا که این اقدام می‌تواند باعث انقراض جمعیت‌ها یا آسیب دیدن گونه ماده شود که قابلیت زادآوری دارد، ماده‌ها معمولا در فصل بهار باردار هستند و ممکن است صدای شلیک گلوله با ایجاد استرس در حیوان باعث سقط جنین یا رها شدن نوزاد شود.

آفرود، تهدیدی برای حیوانات و نوزادان‌شان

زارع اظهار کرد: «آفرود» مساله دیگری است که حیات وحش را تهدید می‌کند. افراد با خودروهای شاسی بلند در مناطق طبیعی و خارج از جاده‌های خاکی در کوه، دشت و بیابان می‌روند و به قلب مناطق بکر و طبیعی می‌زنند و هرآنچه زیر چرخ آن‌ها باشد اعم از لانه پرنده، خزنده یا بچه‌های حیوانات دیگر را له می‌کنند و از بین می برند.
این کارشناس حیات وحش با بیان این‌که سگ‌های بلاصاحب نیز یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده حیات وحش هستند، اظهار کرد: در حال حاضر وجود این سگ‌ها در مناطق بکر و طبیعی باعث ایجاد استرس به حیات وحش و تهدیدی برای نوزادان آن‌ها محسوب می‌شوند.

جمعیت سگ‌های باید مدیریت شود

امکان دارد سگ‌های بلاصاحب با دنبال کردن حیات وحش، مادر را فراری دهند و نوزادان آن‌ها را شکار ‌کنند، بنابراین جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده، باید مدیریت شده و حذف گردند.
زارع خورمیزی در پایان با بیان این‌که امیدوارم مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند تاکید کرد:‌ در هنگام طبیعت‌گردی هیچ چیزی نباید از طبیعت کم کنیم و از ما بجز رد پا نبابد چیز دیگری در طبیعت باقی بماند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای