آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26302

دلار 24 هزار 500 تومانی حدود 40 هزار تومان شد

دلار 24 هزار 500 تومانی حدود 40 هزار تومان شد/ رئیس مجمع عالی واردات خاطر نشان کرد: نگاه بسته به اقتصاد باعث شده است

دلار 24 هزار 500 تومانی حدود 40 هزار تومان شد

نگاه بسته به اقتصاد دلار را تا مرز ۴۰ هزار تومان رساند

رئیس مجمع عالی واردات خاطر نشان کرد: نگاه بسته به اقتصاد باعث شده است که امروز تولید در ایران با چالش‌های جدی درگیر باشند؛ نوع نگرش به مسائل اقتصادی و معیشتی کارساز نیست و نمی‌دانم چرا برای این شرایط فکری نمی‌کنند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ؛ علیرضا مناقبی با بیان اینکه نوسان‌های نرخ ارز در نهایت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: نرخ ارز در شرایط بی‌ثباتی قرار گرفته است و فکری برای آن نمی‌شود و این عدم ثبات مشکلات عدیده‌ای برای جامعه ایجاد کرده و کسی برای این معضل چاره‌ای نمی‌اندیشد.

لزوم تغییر دیدگاه‌ها در تفکر اقتصاد

وی با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه‌ها در تفکر اقتصاد، خاطر نشان کرد: ادامه مسیر فعلی در نهایت به حل مسئله منجر نخواهد نشد و بیش از پیش تغییر در دیدگاه‌ها احساس می‌شود که افراد جدید با تفکرات سازنده وارد عرصه حاکمیت اقتصادی شوند.
رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت در یک بازه زمانی کوتاه مدت شرایط اقتصاد بهبود پیدا کند، گفت: تفکری که در یک سال اخیر در ایران حاکم شده باعث شد نرخ دلار از 24 هزار 500 تومان به نزدیک 40 هزار تومان رسیده است.

نگاه بسته به اقتصاد

مناقبی در پاسخ به این پرسش که چه میزان افزایش نرخ دلار در تولید تاثیر می‌گذارد؟ تصریح کرد: نگاه بسته به اقتصاد باعث شده است که امروز تولید در ایران با چالش‌های جدی درگیر باشند؛ نوع نگرش به مسائل اقتصادی و معیشتی کارساز نیست و نمی‌دانم چرا برای این شرایط فکری نمی‌کنند.

مسیر درستی را انتخاب نکردیم

این فعال اقتصادی ادامه داد: در مسیری قدم گذاشتیم که انتهای خوبی نمی‌توان برای آن متصور شد و این نشان می‌دهد که مسیر درستی را انتخاب نکردیم و با سخن و حرف درمانی نمی‌توان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کرد. امروز روز عمل است و برای عملگرایی نیازمند ایجاد یک اجماع کلی میان حاکمیت و مردم هستیم و مسئولان کشور باید بدانند که تنها آنها نیستند که می‌دانند و می‌توانند مردم نیز در این میان باید ایفاگر نقش باشند.

کوچک شدن روزانه سبد خانوارها

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به کوچک شدن روزانه سبد خانوارها، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده است حرکت اقتصادی درست انجام نشود سبد هزینه‌ای مردم سنگین و جیب آنها کوچک شده است به تبع چرخه ایستا می‌شود. آحاد مردم جیب آنها تحلیل رفته است زمانی‌که مصرف‌کننده‌ای نباشد تولید می‌خوابد و واردات انجام نمی‌شود.

اگر صادرات رونق پیدا کرده چرا کمبود ارز داریم؟

وی در پاسخ به این پرسش که دولت اعلام می‌کند در یک سالی که دولت را در اختیار گرفته است روند صادرات رو به جلو رفته آیا این گفته را تایید می‌کنید؟ تصریح کرد: اگر صادرات رونق پیدا کرده است چرا کمبود ارز داریم؟ باید توجه داشت که جمعیت ایران در این بازه زمانی از 80 میلیون نفر به 100 میلیون نفر نرسیده است.
مناقبی تاکید کرد: صادرات از چه منظر افزایش پیدا کرده؛ از نظر ارزی، ریالی یا وزنی بالا رفته است اگر از نظر ریالی بالا رفته باشد این نقیصه در اداره این مسیر است و این مسئله به کاهش ارزش پول ما باز می‌گردد. اگر از لحاظ وزنی حجم صادرات ما افزایش پیدا کرده باشد و پولی که در ازای آن دریافت کردیم بیشتر شد در آن شرایط می‌توان ادعا کرد روند صادرات ما رو به جلو بوده است.
وی با بیان اینکه زنجیره واردات، صادرات و تولید به یکدیگر متصل است، افزود: امروز در مسیر اقتصادی به غیر افرادی که به رانت و ارتباط‌های خاص مرتبط هستند سایر بدنه‌های اقتصادی از شرایط فعلی رضایت ندارند. امیدوارم که زودتر به این نتیجه برسند که شرایط باید اصلاح امور شود با این سیستم مدیریتی از نظر اقتصادی به جای خوبی نخواهیم رسید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای