آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24599

دومین قطب تولید عناب جهان بی‌نصیب از بازارهای جهانی

تکمیل زنجیره اقتصادی در دومین قطب تولید عناب جهان، باعث باز شدن دروازه صادراتی به روی این محصول می‌شود. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران

دومین قطب تولید عناب جهان بی‌نصیب از بازارهای جهانی
تکمیل زنجیره اقتصادی در دومین قطب تولید عناب جهان، باعث باز شدن دروازه صادراتی به روی این محصول می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عناب محصولی با خواص بسیار است که در کشور ما تنها به عنوان خشکبار از آن استفاده می‌شود.
خراسان جنوبی دومین قطب تولید عناب جهان است که حبه عناب تنها فرآورده‌ای است که از این محصول تولید می‌شود که جایگزین حبه قند شود.
پویان رئیس مجمع تحقیقات گیاهان دارویی استان گفت: عناب می‌تواند در خیلی از پروسه‌های درمانی مورد استفاده قرار بگیرد ، اما این محصول در استان ناشناخته مانده، ولی خارجی‌ها قدرش را می‌دانند.
در کشور‌های دیگر همچون چین و هند بیش از ۲۰۰ فرآورده با خواص دارویی از عناب تولید می‌شود که در ایران از عناب تنها به عنوان خشکبار استفاده می‌شود.
فروشنده هندی می‌گفت: عناب را هم به صورت خام و هم به صورت دارویی برای سرماخوردگی و داروی آرام بخش می فروشم.
در چنین شرایطی جمعی از محققان جوان کشورمان تحقیقات خود را روی عناب متمرکز کردند و به نتایج زیادی هم دست یافتند.

تاکنون ۷ نوع محصول فرآورده از عناب تولید شده است

حسینی عضو هیئت علمی مجمع تحقیقات گیاهان دارویی استان گفت: تاکنون ۷ نوع محصول فرآورده از جمله سرکه فراسودمند عناب، شکلات فراسودمند عناب، کلوچه فراسودمند عناب، ترشی عناب، سس عناب، کوکی و کیک عناب تولید شده است.
شاهی عضو هیئت علمی مجمع تحقیقات گیاهان دارویی گفت: پودر فوری نوشیدنی ضد سرفه عناب را هم تولید کردیم که باعث کاهش عوارض ناشی از سرماخوردگی می‌شود. اما این محصولات غدایی و دارویی با وجود ثبت اختراع و ثبت فرآوری به تولید انبوه نرسیده است.
ابراهیمی سرپرست جهاد دانشگاهی استان گفت: نیاز به سرمایه گذارانی داریم تا بتوانند از این دانش فنی محققان در استان استفاده کنند و تجاری سازی را برای این محصولات انجام دهند.
رئیس مجمع تحقیقات گیاهان دارویی استان گفت: ما در استان برای محصولات کشاورزی باید زنجیره ارزش را داشته باشیم. محقق دانش فنی را تولید می‌کند ، سرمایه گذار کارخانه را می‌زند و بعد محصولات را وارد بازار می‌کند که متاسفانه چنین زنجیره‌ای را نداریم.
پویان ادامه داد: تکمیل این زنجیره‌ای باعث ارزش افزوده بیشتر و باز شدن دروازه صادراتی به روی محصول با ارزش عناب می‌شود. در سال جدید از مزارع استان ۷ هزار و ۵۰۰ تن عناب برداشت شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای