آخرین خبرها:
شناسه خبر: 11318

رونق تولید و اشتغال زیر سقف‌ گلخانه‌های شیشه‌ای

مدیرعامل هلدینگ «اسرار پویای شرق» گفت: این شرکت با هدف کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت، اشتغال و ایجاد انتفاع برای سهامداران خود، در شهرک صنعتی سبزوار تشکیل شد

رونق تولید و اشتغال زیر سقف‌ گلخانه‌های شیشه‌ای
مزرعه سبز : محسن سعادت‌منش، مدیرعامل هلدینگ «اسرار پویای شرق» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این شرکت در سال 1385 با هدف کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت، اشتغال و ایجاد انتفاع برای سهامداران خود، در شهرک صنعتی سبزوار استان خراسان رضوی تشکیل شد و در حال حاضر نزدیک به 200 نفر پرسنل دارد.
وی ادامه داد: شرکت در سال 1394 با توجه به مشکلات کشور در حوزه آب، وارد بحث گلخانه‌ها شد و در سال 96 توانستیم اولین سازه‌های گلخانه‌شیشه‌ای طرح «وِنلو» را شبیه‌سازی و در مساحت یک هکتار نصب و اشکالات آن را رفع نمائیم.
سعادت‌منش افزود: در سال‌های بعد از آن قراردادهای متعددی را انجام داده و در حال حاضر چندین پروژه بزرگ را در دست اجرا داریم. این شرکت با اتکا به توان مهندسی و بخش R&D توانسته پاسخ مناسبی به نیازهای کشور در بحث گلخانه‌های شیشه‌ای ارائه دهد و کشور را از واردات آن بی‌نیاز کند.

برخی مزیت‌های گلخانه‌های شیشه‌ای

مدیرعامل هلدینگ اسرار پویای شرق به مزایای گلخانه‌های شیشه‌ای اشاره کرد و گفت: از این جمله می‌توان به راندمان 5/ 1برابری به همراه افزایش کیفیت؛ کاهش 35-30 درصدی مصرف آب؛ کاهش چشمگیر انرژی مصرفی؛ امکان کنترل مناسب تر اقلیم گلخانه؛ تحمل بیشتر گلخانه در برابر بادهای شدید و برف سنگین و برخی مزایای دیگر اشاره کرد.

به‌روز رسانی گلخانه های شیشه ای

مدیرعامل هلدینگ اسرار پویای شرق گفت: ما در این شرکت ساختارهای گلخانه را به‌روزرسانی کرده‌ایم و مشکلات آن را مرتفع نموده‌ایم. تمام قطعات مورد استفاده ساخت داخل کشور هستند و گلخانه‌های شیشه‌ای 100 درصد بومی‌سازی شده‌اند؛ یعنی از صفر تا صد آن را در داخل کشور تولید می‌کنیم که در این میان حتی به برخی کشورها مانند مالزی، کشورهای حوزه CIS و برخی کشورهای عربی پروژه‌هایی در دست اجرا داریم.
سعادت‎منش در ادامه گفت: بعد از بومی‌سازی سازه‌های گلخانه، روی کنترل اقلیم داخلی گلخانه‌ها تمرکز کردیم؛ چراکه کشت‌های مختلف، مکان‌ها و مناطق مختلف، اقلیم‌های خاص خودش را طلب می‌کند. گلخانه‌ها در مکان‌های مختلف، تابع اقلیم‌های مختلف هستند و این کنترل اقلیم یکی از مهم‌ترین بخش‌های گلخانه است.
وی افزود: بعد از تحقیقات و بررسی‌های انجام گرفته به این نتیجه رسیدیم که سیستم‌های فشار مثبت یا SIMY CLOSE بهترین و مناسب‌ترین راندمان روش کنترل اقلیم در داخل گلخانه را دارند. اساس کار سیستم‌های فشار مثبت بر این است که از زیر بستر، لوله‌های نایلونی هوای خنک را به گلخانه منتقل می‌کند. دما درگلخانه یکنواخت است و فشار از سمت پائین به بالا است و بخشی از حجم هوای ورودی از زیر بستر، در حال چرخش درون گلخانه است و بخشی نیز از طریق دریچه‌ها خارج می‌شود. (به همین دلیل به آنها فشار مثبت می‌گویند). به طوری که حتی اگر پنجره‌ها پشه‌بند و توری نداشته باشند، با این حجم هوای خروجی امکان ورود حشرات کم‌تر می‌شود.
نکته دیگر این‌که با این روش سرمایش و رطوبت راحت‌تر کنترل می‌شود، مصرف آب در مقایسه با روش‌های دیگر کمتر و راندمان تولید محصول در سیستم سیمی‌کلوز 30درصد بیشتر می‌شود. به‌طوری که اگر یک گلخانه شیشه‌ای در یک حالت معمولی پد و فن را با یک سیستم سمی کلوز در شرایط یکسان مقایسه کنیم، سیستم سمی کلوز 30 درصد محصول بالاتر با 20درصد مصرف آب کمتر تولید می‌کند. شرکت روی این موضوع تمرکز کرده و سیستم «سمی کلوز» را بومی‌سازی کردیم و در حال نصب آن روی یکی از واحدهای گلخانه‌ای هستیم تا از مزایای آن بهره‌مند شویم.

واردات بی‌رویه

سعادت‌منش با اشاره به اینکه متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی تاکنون توجه مناسبی به گلخانه‌های شیشه‌ای نداشته است گفت: واردات بی‌رویه‌، مجال را از شرکت‌های داخلی گرفته و اجازه توسعه تولیدات داخلی را نمی‌دهد. این واردات به شکل‌های مختلف و از راه‌های متفاوت مانند مناطق آزاد و غیره صورت می‌گیرد و محصولاتی وارد کشور می‌شود که صنایع داخلی به‌راحتی امکان تولید آن را دارد.
وی افزود: متاسفانه برخی بانک‎ها نیز برای پروژه‌های ارزی و وارداتی اولویت بیشتری قائل هستند و ارز را به واردات گلخانه‌ها تخصیص می‌دهند، در حالی‌که گلخانه‌های داخلی توان راه‎اندازی زنجیره‌ای از کسب و کارها را دارند. به‌طور مثال در مورد آلومینیوم که ما در حال خام فروشی آن به خارج کشور هستیم، با اجرای گلخانه‌های شیشه‌ای ساخت داخل، ضمن این‌که جلوی واردات این سازه‌های گلخانه‌ای که به قیمت گزاف گرفته می‌شود، می‌توان جلوی بخش قابل توجهی از خام فروشی آلومینیوم را گرفت و تولیدکنندگان داخلی، محصولات به مراتب با کیفیت‌تر و بهینه شده برای اقلیم ایران را در داخل تولید و عرضه نمایند. تمام امید ما این است که در این شرایطی که یک دولت انقلابی روی کارآمده است، این مشکلات را رفع نماید.
این فعال حوزه گلخانه‌ای گفت: همچنین انتظار داریم که نگاه مدیران وزارتخانه جهادکشاورزی به سمت تولیدات داخلی باشد و اگرنه وزیر محترم جهادکشاورزی شرایط آن را ایجاد کند و مدیرانی که باعث و بانی وضعیت موجود هستند کنار گذاشته شوند و فرصت برای مدیرانی فراهم شود که توجه بیشتری به توانمندی‌های داخلی دارند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۵۹ - دی ۱۴۰۰

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای