آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22878

رونق نسبی بازار برنج

ترس شالیکاران از کاهشی‌تر شدن قیمت محصول بازار عرضه و تقاضای برنج کشت اول مازندران پس از گذشت بیش از ۷۰ روز و درآستانه ورود شالی کشت دوم در سایه ترس شالیکاران

رونق نسبی بازار برنج

ترس شالیکاران از کاهشی‌تر شدن قیمت محصول

بازار عرضه و تقاضای برنج کشت اول مازندران پس از گذشت بیش از ۷۰ روز و درآستانه ورود شالی کشت دوم در سایه ترس شالیکاران از کاهشی‌تر شدن قیمت به صورت نسبی در شالیکوبی های استان رونق گرفت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، بررسی میدانی از چند واحد شالیکوبی در شهرهای آمل ، بابل و ساری نشان می دهد که برنج طارم محلی و هاشمی که حدود ۷۰ درصد ارقام برنج های آماده عرضه و فروش استان مازندران را شامل می شود ،با کاهش قیمت، بین ۸۸تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو گرم خرید و فروش می شود.
به نظر می رسد شالیکاران که روی قیمت ۱۰۰هزار تومان تاکید و تاکنون نیز مقاومت کرده بودند ،البته بعضی از کشاورزان نیز با این قیمت محصولشان را فروختنند ،در آستانه برداشت کشت دوم برنج به کاهش ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی نسبت به قیمت مورد نظرشان کوتاه آمده و محصولشان را در حال عرضه هستند.
طناب کشی میان کشاورزان از یک سو با تاجران و بنکداران برای قیمت مورد نظر و پیشنهادی برنج تولیدی امسال در مازندران درحالی بسیار طولانی شد که شالیکاران همچنان نسبت به فروش یکجای محصولشان خودداری و مقاومت می کند ،طبق آمار رسمی اتحادیه شالیکوبی داران همچنان پس از گذشت بیش از ۲ ماه از زمان اولین برداشت ،حدود ۶۰ درصد محصول کشت اول برنج کشاورزان در انبارها آماده فروش موجود است.
بر اساس اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت اول رفت و نخستین برداشت مکانیزه برنج مازندران نیز به صورت رسمی بیست و یکم تیر ماه در فریدنکنار آغاز و به محض برداشت محصول ، کشت دوم به روش نشاء دوباره عملیاتی شد یعنی ۱۰۴ هزار هکتار یعنی حدود نیمی از این شالیزاری های استان زیر کشت دوم رفت و اکنون به مرحله خوشه دهی و در آستانه برداشت رسیده است.

قیمت برنج گران شد قیمت برنج گران شد

جبران کاهش قیمت برنج با تولید کشت دوم

برنجکاران مازندران می گویند: اکنون که بعضی از کشاورزان راضی شدند تا محصولشان را ۱۰ تا ۱۲هزار تومان پایین تر از قیمت پیشنهادی عرضه و بفروشند ،انتظار داریم به همین نسبت شاهد کاهش قیمت برای مصرف کنندگان در بازار مختلف کشور باشیم.
یکی از برنجکاران که درحال فروش محصولش در واحد شالیکوبی روستای متکه بخش لاله آباد بابل بوده است گفت که برنج طارم محلی را پس از گذشت ۶۵ روز انبارداری با قیمت ۸۵هزار تومان به صورت نقدی فروختم ،امروز بعضی از کشاورزان به دلیل نیاز به نقدینگی برنج را تا ۱۵هزار تومان کمتر نسبت به قمیت مورد نظر عرضه می کنند ،امیدوارم به همین نسبت کاهش قیمت ،برنج به دست مصرف کنندگان برسد.
بهرام علی نیا با توضیح این که امسال شالیکاران با هزینه سنگین برنج را تولید کرده اند و قیمت ۱۰۰هزار تومان برای برنج کیفی طارم محلی و هاشمی اصلا بالا نیست، در عین حال افزود: اگرچه این قمیت برای بسیاری از کشاورزان و تولید کنندگان به نسبت سال گذشته که حدود ۳۵هزار تومان فروختند مناسب است ،اما این که کالاهای اساسی را باید تا چهار برایر سال قبل خریداری کنیم ، قیمت ۱۰۰ هزار تومان برنج به نسبت هزنیه های زندگی اصلا بالا نبوده است.
وی بار دیگر تاکید کرد که شالیکاری شغل و درآمد سالانه و اصلی مردم مازندران است و این که امسال کشاورزان به سختی حاضر به فروش محصولشان شدند ، دلیل بر عدم عرضه و یا بی توجهی به خواسته مصرف کنندگان و مردم عزیزمان نیست چون همه می دانیم هزینه معیشت بسیار بالا رفته است و در این شرایط همه باید درک متقابل داشته باشیم.
این کشاورز تاکید کرد: برنجکاران به سختی های معیشت زندگی و قدرت پایین مصرف کنندگان برنج واقف هستند ، امیدواریم اکنون که شالیکاران محصولشان را پایین تر از قیمت مورد نظرشان عرضه می کند، مصرف کنندگان نیز از این کاهش قیمت بهره مند شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشت دوم برنج انجام داده اید،گفت که امسال بسیاری از شالیکاران کشت دوم را به صورت دو نوج (رتون ) و یا دوباره نشا انجام دادند،به نظرمی رسد یکی از دلایل کوتاه آمدن کشاورزان نسبت به قیمت موردنظرشان امیدواری آنان به جبران کسری قیمت از محل کشت دوم باشد.
این کشاورز با بیان این که شرایط کشت دوم امسال به مراتب مناسب بوده و در حال حاضر برنج کشت دوم در وضعیت مناسبی برای برداشت قرار دارد،ادامه داد: یکی از دلایل رونق گرفتن بازار برنج می تواند نزدیک شدن برداشت و ورود برنج های کشت دوم به بازار باشد، به هر حال عرضه برنج تا ۲۰ روز دیگر با کشت دوم به یکباره بیشتر خواهد شد.

۶۵درصد محصول کشت اول برنج کشاورزان همچنان در انبارها آماده عرضه است

مدیر یک واحد شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران هم گفت :در حال حاضر قیمت برنج طارم هاشمی ۸۵ تا ۸۷ هزار تومان قیمت می خورد که عرضه و تقاضا هم وجود دارد.
احمد قربانی با بیان این که پس از گذشت حدود ۷۰ روز این روزها شاهد روتق نسبی بازار برنج هستیم، افزود: بعضی از شالیکاران که مشتری ۹۵تا ۱۰۰هزار تومان داشتند به صورت مستقیم بخشی از محصولشان را فروختند اما در مجموع هنوز ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول شالیکاران در انبار ها وجود دارد.
وی با توضیح این که در حال حاضر که تقاضا برای خرید برنج طارم محلی تا ۸۵هزار تومان وجود دارد ، اما کشاورزان خاضر به فروش همه محصولشان به صورت یکجا نیستند، ادامه داد: به نظر می رسد کشاورز برای جبران بخشی از نقدینگی مقداری از برنج را با قیمت ۸۸ تا ۹۰ هزار تومان عرضه می کند.
قربانی یکی دیگر از دلایل رونق ملایم بازار برنج مازندران را افزایش چشم گیر کشت دوم و در آستانه ورود به بازار عنوان کرد و گفت: از آن جایی که هنوز حدود ۷۰ درصد محصول کشت اول در انبار های شالیکوبی ها وجود دارد، با ورود برنج کشت دوم عرضه موجودی و عرضه به یکباره زیاد خواهد شد ، و این می تواند عاملی برای رونق بازار برنج باشد.
وی با توضیح این که اکنون بازار از رکود سنگین خرید و فروش خارج شد و به رونق نسبی رسیده است ، ادامه داد: شالیکاران همچنان منتظر اعلام قیمت خرید تضمینی ارقام پرمحصول کیفی به خصوص شیرودی و فجر هستند.
وی با بیان این که امسال طبق اعلام جهاد کشاورزی حدود ۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت ارقام پرمحصول رفته است ، افزود : در حال حاضر تمامی واحد های شالیکوبی استان مملو از برنج سفید آماده عرضه است ؛ شرایطی که به لحاظ امنیت حفظ و نگهداری برای این محصول استراتژیک خطرناک است.

شروع خرید و فروش برنج مازندران در بورس از هفته آینده

رییس پایانه صادراتی برنج کشور مستقر در آمل نیز ضمن تایید رونق نسبی بازار برنج گفت که اگرچه بازارتا حدودی رونق گرفته است اما همچنان در انتظار اعلام قیمت خرید تضمین برنج پر محصول کیفی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.
اسماعیل یزدان پناه با ذکر این نکته که درهفته جاری بعضی از کشاورزان محصولشان را با قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان به نسبت درصد شکستگی عرضه و فروختند، گفت : این که بازار برنج استان پس زا گذشت حدود ۷۵روز به تعادل و توافق بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان رسیده جای امیدواری است ، معتقدم جهاد کشاورزی باید به صورت کارشناسی در تعیین قیمت ارقام پرمحصول ورد پیدا کند تا رویکرد خودکفایی تولید با توسعه کشت ارقام پرمحصول دچار لطمه نشود.
وی تصریح کرد: اینکه کشاورزان تا کنون کمتر از۲۵ درصد از محصولشن را عرضه کنند چراکه می خواستند برنج را طبق تورم و هزنیه های تولید بفروشند ، طی سال های شالیکاری پس زا انقلاب سابقه نداشته است ، به همین دلیل باید رفتاری منطقی در ورود به بازار برنج داشته باشیم.
وی قیمت برنج پرمحصول کیفی ندا را در هر کیلو گرم ۳۷ هزار تومان شیرودی ،۴۵ و فجر را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد و توضیح داد: با توجه به توافق و تعد بازار بر سر سقیمت برنج طارم محلی و هاشمی به نظر می رسد فاصله قیمت این ارقام با رثم های پر محصول زیاد است و دولت در ترسیم قیمت خرید تضمینی باید دقت و بررسی ها جانبه را داشته باشد.
مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در آمل از شروع خرید و فروش برنج در بازار بورس طی هفته آینده خبر داد و گفت که با شناخت بازار از قیمت و رونق نسبی داد و ستد برنج ، امیدواریم خرید و فروش این محصول در بازار بورس نیز مورد توجه قرار بگیرد.
یزدان پناه با بیان یان که سال گذشته یک هزار تن خرید و فروش برنج مازندران در بورس عملیاتی شده است، بیان داشت: برای نخستین بار امسال خرید و فروش رقم کیفی پرمحصول فجر نیز در بورس انجام می شود.
وی با اظهار این که مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کیفیت برنج مازندران را هنگام عرضه در بورس تضمین می کند و ضمانت کننده تحویل محصول به خریدار با کیفیت خریداری شده ، است افزود : البته علاوه بر کشاورزان برنجکار ، هر شهروند ایرانی می تواند به خرید و فروش برنج به عنوان یک کالای بورسی ورود کند و سود مورد نظر خود را ببرد.
یزدان پناه یکی از مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس را شفاف سازی قیمت و کوتاه کردن دست دلالان دانست و گفت : در واقع بورسی شدن محصولات استراتژیک کشاورزی به نوعی جایگزین قانون خرید تضمینی است که با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در دست اجرا قرار گرفته است.
وی افزود: وقتی کشاورزی که قصد عرضه محصولش در بازار بورس را دارد و برنجش را به مرکز تجارت تحویل می دهد ، این مرکز گواهی سپرده کالایی برایش صادر می کند که که نوعی اوراق بهادار معتبر محسوب می شود و کشاورز هم می تواند با ارائه این گواهی به مرکز ، محصولش را دوباره تحویل بگیرد و هم می تواند از گواهی سپرده کالایی برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کند و یا آن را به دیگران واگذار نماید.
مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل ۱۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی ، سالن معاملات است. این مرکز دارای پنجره واحد برای صادرات است و ظرفیت نگهداری، سورتینگ ، بسته بندی ،خرید، فروش و صادرات ۷۰۰ هزار تن برنج را دارد. مازندران حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای