آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19377

رکورد جنگل‌زدایی در آمازون شکست

جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون در کشور برزیل به بالاترین میزان خود در شش سال گذشته رسیده است. شرکت‌های مواد غذایی، متهمان ردیف اول این شرایط هستند.

رکورد جنگل‌زدایی در آمازون شکست

شرکت‌های مواد غذایی، متهمان ردیف اول

جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون در کشور برزیل به بالاترین میزان خود در شش سال گذشته رسیده است. شرکت‌های مواد غذایی، متهمان ردیف اول این شرایط هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی INPE، جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون در کشور برزیل به بالاترین میزان خود در شش سال گذشته رسیده است. موضوعی که طی چند روز گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است.
تاثیر حیاتی «جنگل‌» بر زندگی انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست. بزرگترین جنگل بارانی جهان هم نقش اساسی و کلیدی در چرخه‌های اکسیژن و دی‌اکسیدکربن سیاره ما ایفا می‌کنند. آموزان همچنین نقش پررنگی در جذب گازهای گلخانه‌ای دارد.
با این حال اخبار نگران‌کننده‌ای از قلب تپنده بشریت به گوش می‌رسد. پاکسازی حدود ۳۹۸۸ کیلومتر مربع زمین بین ژانویه تا ژوئن و تخریب ۳۰۸۸ کیلومتر مربع از جنگل‌های بارانی آمازون در سال گذشته میلادی، از جمله این اخبار هستند.

سلامت آمازون رو به وخامت است

تنوع زیستی غنی در جنگل‌های آمازون وجود دارد. موضوعی که موجب شده تا گروهی برای امرار معاش دست به استخراج معادن بزنند یا به کشاورزی تجاری در این محل روی بیاورند. این شرایط نگرانی جوامع بومی را به دنبال داشته و آنها را به مبارزه وا داشته است.
افزون بر این مطلب، آمازون قربانی شرکت‌های غذایی جهان شده که برای اهداف خود اقدام به جنگل‌زدایی‌های گسترده می‌کنند.
همین اقدامات نگرانی‌های زیادی را به‌ویژه در میان جوامع دانشگاهی به همراه داشته است. مانوئلا ماچادو، از دانشگاه آکسفورد در این مورد به خبرگزاری رویترز گفته است: «سطح بالای جنگل‌زدایی در آمازون باعث افزایش بیش از حد معمول آتش‌سوزی در این فصل از سال می‌شود.»
در ماه مارس هم، محققان از داده‌های ماهواره‌ای بیش از سه دهه به این نتیجه تلخ رسیدند که سلامت جنگل‌های بارانی آمازون رو به وخامت است. عواقب این موضوع تنها گریبان برزیل را نمی‌گیرد و سراسر کره زمین را درگیر خود می‌کند.

مقصر ماجرا کیست؟

اما مقصر اصلی شرایط جنگل‌های آمازون کیست؟ در پاسخ به این پرسش اساسی، محیط‌بانان برزیلی تقصیر را به گردن ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور راستگرای برزیل، می‌اندازند. چرا که او محافظت از محیط زیست را به پشت گوش انداخته. این در حالی است که بولسونارو در اجلاس تغییرات آب و هوایی COP26 که سال گذشته در گلاسکو اسکاتلند برگزار شد، یکی از رهبرانی بود که قول داد تا پایان این دهه جنگل‌زدایی را متوقف و معکوس کند.
البته، با وجود اینکه تغییراتی در لحن و بیان رهبران درباره این بحران دیده می‌شود اما سیاست‌های جاری در کشورها، کماکان ثابت باقی مانده‌اند. در این شرایط، شاید انتظار ایجاد تغییرات مثبت در بازه زمانی کوتاه‌مدت در مورد مسائل محیط زیستی از جمله در آمازون خوش‌خیالی باشد./ تجارت‌نیوز
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای