آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15584

زعفران ایرانی بازارهای جهانی را از دست داد

با وجود سه هزار سال قدمت تولید زعفران و سهم ۸۰ درصدی در دنیا، آخرین آمار‌ها سهم ایران در بازار جهانی این محصول را ۵ درصد گزارش کرده است.

زعفران ایرانی بازارهای جهانی را از دست داد

سهم ایران از بازار جهانی زعفران فقط ۵ درصد

با وجود سه هزار سال قدمت تولید زعفران و سهم ۸۰ درصدی در دنیا، آخرین آمار‌ها سهم ایران در بازار جهانی این محصول را ۵ درصد گزارش کرده است.

اخبار سبز کشاورزی : ۹۲ تا ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود در حالی که به سبب بی توجهی به سیاست استفاده از فرآورش زعفران و صادرات محصولات فرآورده این محصول تنها 5 درصد از بازار جهانی در دست ایران است.

باید به سمت و سوی صنایع تبدیلی رفت

آقای غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به آنکه ۹۲ تا ۹۳ درصد تولید زعفران را عهده دار هستیم؛ بنابراین مدیریت زعفران در بازارهای جهانی مستلزم سرمایه گذاری جدید و ثبات اقتصادی است.

به گفته او، با وجود هزینه کار تحقیقاتی سرمایه گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک آن نیستند که براین اساس در شرایط ثبات اقتصادی باید به سمت و سوی صنایع تبدیلی رفت.

نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در شرایط کنونی ارز آوری حاصل از صادرات ۳۲۰ میلیون دلار است، درحالی که با صادرات فرآورده های زعفران ارزآوری افزایش خواهد یافت.

همچنان سرگرم سیاست خام فروشی هستیم

آقای علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون در سیاست واردات زعفران ایران به چین، بزرگترین تولیدکننده در تعیین سیاست ها نقشی ندارد.

حسینی می گوید: با وجود نبود استراتژی و استاندارد واحد برای زعفران همچنان سرگرم سیاست خام فروشی هستیم و تنها شعار بزرگترین تولیدکننده را می دهیم.

گرچه بی توجهی به شناسنامه دار کردن زعفران شاه کلید نیست، اما یکی از راه های توسعه صادرات است که متاسفانه اجرای آن از ۱۰ سال گذشته تاکنون مغفول مانده است.

به گفته حسینی، بیش از ۷۵ درصد زعفران کاران کمتر از یک هکتار زعفران کاری دارند که با استراتژی مناسب می توان به خام فروشی و تجارت پایان داد.

در فرآوری و تجارت ضعیف هستیم

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: علی رغم آنکه در تولید محصولات کشاورزی شرایط مساعدی داریم، اما در بحث فرآوری و تجارت ضعیف هستیم.

به گفته او، با توجه به مشکلات فرآوری محصولات استراتژیکی همچون زعفران ناشی از کمبود صنایع تبدیلی نیاز است که تشکل های صنفی وارد مدار شوند و کارهای بسته بندی را انجام دهند تا صادرات به صورت خام و فله انجام نشود.

پیشه ور می گوید: با وجود فقدان تشکل های بازرگانی، کشاورزان برای دستیابی سریع الوصول به نقدینگی ناشی از هزینه های بالای تولید و بدهی های معوق چاره ای جز خام فروشی ندارند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با واگذاری قانون انتزاع می توان انتظار داشت که بازرگانی در واردات و صادرات دیده شود‌چرا که برای حل مسائل تولید و افزایش ارزاوری توجه به این موضوع باید در دستور‌کار قرار گیرد.

گرچه کشور ما از ۳ هزار سال پیش پرچم دار تولید زعفران در دنیاست، اما با سیاست گذاری نامناسب ممکن است جایگاه بزرگترین تولیدکننده را از دست بدهیم که با این وجود اتخاذ استراتژی بی طرفانه منافع ملی و کشاورزان را در بر می گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • بردیا پاسخ به نظر

    چهل ساله حرف‌های تکراری و بدون برنامه گفته می‌شه.
    در هر کشور بدون ثروت ولی با مدیران مسئولیت‌پذیر و صاحب تخصص می‌توان به نتیجه رسید. ولی در ایران فقط در دور باطل نابود شدن هستیم.

    • صدف

      بردیای عزیر سلام
      نظر شما کاملا تایید می شود کما اینکه کشور بدون ثروت ملی مانند ژآپن با تخصص و البته مدیران با وجدان و دلسوز و پاسخ دهنده به قدرت سوم یا چهارم دنیا تبدیل شد نمونه دیگر اینکه بهترین زعفران ایرانی به دلیل ضعف مدیریت و نبود دانش فنی برداشت، بسته بندی، برند سازی، تبلیغات و بازاریابی نهایتا کیلویی 40 میلیون توامن (در خرده فروشی) قیمت دارد در حالی که اسپانیا که چنین اقلیم و نعمت خدادادی برای تولید محصول زعفران در کشت طبیعی را ندارد همین زعفران کیلوی 40 میلیون تومانی ایران را با همت و دانش خود تا کیلویی 300 میلیون تومان می فروشد و ارزش افزوده 6 تا 7 برابری ایجاد می کند.
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود. خاطرنشان می شود در صورت صلاح دید با نام خودتان یا اینکه با نام مستعار و امضای محفوظ منتشر خواهد شد

چندرسانه‌ای