آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24477

زنان توانمند و کارآفرین کیش زیر چتر توجه

شرایط جزیره و مهاجر بودن ۹۰ درصد ساکنان کیش موقعیتی ویژه و متمایز از سایر نقاط کشور است که در این راستا توجه ویژه به وضعیت بانوان در قالب اجرای ۴ طرح مختلف در

زنان توانمند و کارآفرین کیش زیر چتر توجه

شرایط جزیره و مهاجر بودن ۹۰ درصد ساکنان کیش موقعیتی ویژه و متمایز از سایر نقاط کشور است که در این راستا توجه ویژه به وضعیت بانوان در قالب اجرای ۴ طرح مختلف در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، بانوان به عنوان حدود نیمی از جمعیت کیش می توانند عاملی موثر در پویایی و شادابی این جزیره باشند که برای این منظور باید در گام نخست خود آنها در عرصه های مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، دارای سلامت جسمی و روحی، پویا و توانمند باشند.

با آغاز دولت سیزدهم و شروع به کار مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش این مهم به خوبی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد شناسی و بررسی شد که نتیجه این نگاه عمیق و درست به حوزه بانوان، اجرای ۴ طرح مختلف گوشم با شماست، پاتوق‌های "به وقت گفت وگو"، راه و رسم زوج شدن و بازارچه هفتگی مهنورا شده است.

پویایی و سلامت جسمی و روحی گویای حرکت رو به جلو و پیشرفت و آرامش و انرژی مثبت است صفتی هایی که اگر زنان به عنوان ستون های اصلی خانواده و نیمی از جامعه از آن برخوردار نباشند قطعا مسیر حرکت سایر افراد جامعه رو به سوی کرختی و ناتوانی خواهد رفت و نتیجه این راه، جامعه افسرده، ناتوان و شکننده است از این رو مسئولان کیش به خوبی این ضرورت را دریافته و در این راستا اقدام به اجرای چهار طرح با عنوان‌های گوشم با شماست، پاتوق‌های"به وقت گفت وگو" و راه و رسم زوج شدن کرده است.

از دیگر نشان های یک جامعه متمدن و پویا داشتن زنان توانمند و کارآفرین در عرصه های اقتصادی بوده که در این راستا نیز حمایت از زنان کارآفرین و بانوان خانه‌داری که علاقمند به فعالیت در عرصه های اقتصادی هستند در دستور کار این معاونت قرار گرفته و برگزاری کارگاه های آموزشی و برپایی بازارچه هفتگی مهنورا از جمله اقدامات موثر مسئولان امر در این جزیره است.

در زمانه ای زندگی می کنیم که دیگر باید نگاه های کلیشه ای و سنتی نسبت به زنان را به فراموشی سپرد و با دیدی عمیق تر که موجب باز شدن عرصه های مختلف بر روی زنان باشد به این بخش بسیار مهم جامعه نگاه کرد چرا که به دنیا ثابت شده هر جامعه متمدن و موفقی حاصل وجود زنان توانمند و آگاه به امور زمانه خود هستند.

با نگاهی درست و عقلانی به اسلام به روشنی می توانیم تاثیر زنان بزرگی که علاوه بر خانه و خانه داری در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز دستی بر آتش داشتند، را در اشاعه این دین مبین و کمک به جامعه اسلامی ببینیم و این مساله را الگویی برای تمام دورانها قرار بدهیم و از توانمندی زنان در عرصه های مختلف غافل نشویم چرا که می گویند کنار هر مرد موفقی زنی صبور، پرتلاش، بااخلاق و موفق ایستاده است.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش روز دوشنبه اظهار کرد: توانمند سازی زنان در حوزه های مختلف به عنوان یکی از اولویت های از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش دنبال می شود چراکه معتقدیم اگر این قشر در حوزه های مختلف به توانمندی برسند می توانند در کنار نقش آفرینی در کنترل رابط خانوادگی در مسوولیت های اجتماعی مختلف نیز به راحتی نقش ایفا کنند.

عالمه خسروی افزود: توانمند سازی بانوان در همه حوزه ها از جمله کسب و کار، سلامت روان، مهارت های فردی، زندگی و اجتماعی دنبال می شود در این راستا چهار رویداد شاخص با عنوان "گوشم با شماست"، پاتوق های "به وقت گفت و گو"، "راه و رسم زوج شدن" و بازارچه هفتگی مهنورا" تدوین شده است.

گوشم با شماست

وی اضافه کرد: هدف اجرای طرح گوشم با شماست ارائه مشاوره به صورت فردی و گروهی به افراد بوده که قرار است جامعه هدف به صورت کارگاه گروهی، همایش و مشاوره های انفرادی از نظرات متخصصان بهره مند شود.

خسروی با بیان اینکه این رویداد دوشنبه و سه شنبه هر هفته برگزار می شود افزود: گوشم با شماست، به صورت محله محوری و حضور افراد در اداره امور زنان دنبال می شود.

وی اضافه کرد: بخش محله محوری این طرح شهرک سحر و کرمانشاهان، رز و مسجد خاتم و ۲ نوبت برگزار شده و این اداره نیز در ۲ نوبت میزبان برخی بانوان و دختران جزیره بود که علاقه مند به استفاده از خدمات روانشناسی بودند.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این طرح ویژه بانوان و خانواده است که براساس نیاز سنجی انجام شده از بانوان، نهادهای حمایتی و فرهنگی جزیره مشاوره ها در حوزه های روانشاسی، شغلی، حقوقی و تحصیلی است.

وی افزود: متخصصان رویدادهای طرح گوشم با شماست بر اساس درخواست بانوان و دختران جزیره برنامه ریزی می شود و در کنار بهره مندی از کلنیک های مشاوره ای زیر نظر بهزیستی از اساتید بنام کشور نیز بهره گیری می شود.

خسروی یادآور شد: همچنین استفاده از نتایج سند ارتقا زنان و خانواده جزیره کیش از دیگر محورهایی است که موضوعات و محورهای دوره های همایشی و روانشناسی بر اساس ان برگزار می شود.

پاتوق های "به وقت گفت و گو"

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه پاتوق های "به وقت گفت و گو" دیگر رویداد هفتگی است که این اداره در خصوص توانمندی بانوان و دختران جزیره اجرا می کند افزود: این رویداد نیز از تابستان امسال آغاز شده و تا کنون ۱۱ جلسه آن برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در این رویداد نیز موضوعات مختلف مورد نظر بانوان و دختران انتخاب و جلسات آن به صورت هفتگی با حضور یک کارشناس برگزار می شود با این تفاوت که در آن جامعه حاضر در رویداد به منظور اشتراک تجارب خود با هم به گفت و گو می نشینند.

خسروی با بیان اینکه موضوعات این رویداد در بخش های مختلف از جمله به اشتراک گذاشتن تجارب کارآفرینی و اشتغال، برخورد با فرزندان از جمله ارتباط مادر و دختر انتخاب می شود یادآور شد: در انتهای این جلسه کارشناس حاضر که براساس موضوع انتخاب شده با جمع بندی نظرات و گفت و شنودها به ارایه راهکارهای مختلف می پردازند.

وی افزود: افراد و جامعه هدف نیز انتخابی نیستند بلکه موضوع پاتوق در فضای مجازی، تبلیغات شهری و بین رابطان بانوان با این اداره اطلاع رسانی شده و اشخاص بر حسب علاقه خود می توانند در پاتوق حاضر شوند.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: این رویداد نیز در مساجد، مدارس، محلات و سالن همایش های بین المللی کیش به منظور حضور حداکثری بانوان و دختران برگزار می شود.

وی افزود: تقویت ارتباطات خانوادگی بین افراد حاضر در جامعه از دیگر اهداف برگزاری پاتوق های گفت و گو است.

راه و رسم زوج شدن

وی رویداد راه و رسم زوج شدن را از دیگر برنامه تدارک دیده شده معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برای بانوان این جزیره اعلام کرد و گفت: این طرح در راستای تحکیم بنیان خانواده و افزایش مهارت های زندگی برگزار می شود.

خسروی یادآور شد: این رویداد تقویت ارتباط ۲ سویه بین افراد را دنبال می کند که ۲ طرف می توانند همسران، مادر و فرزند باشند که مشکلات و چالش های پیش روی ارتباط این افراد باهم شناسایی شده و به عنوان موضوع همایش قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: این رویداد به صورت کارگاهی و همایشی با حضور یکی از روانشاسان کشور برگزار می شود و در آن چالش ها بررسی و راهکارهای مورد نیاز برای رفع آن نیز اعلام می شود.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش همچنین یادآور شد: سعی شده بانوان حاضر در این رویداد به صورت گروهی از یک زنانقشر خاص همانند زنان شاغل در یک رشته، اداره و یا گروه های مختلف انتخاب شده و در همایش های مد نظر شرکت کنند.

وی عمده ترین هدف از اجرای "راه و رسم زوج شدن" را رفع مشکلات و چالش های پیش روی بانوان در حوزه خانواده و خانواده اعلام کرد و افزود: برگزاری همایشی این رویداد با حضور قشر خاص می تواند آنان را با مشکلات و راهکارهای همسان آشنا کند.

بازارچه هفتگی مهنورا

خسروی با بیان اینکه برپایی بازارچه هفتگی مهنور از دیگر اقدامات این اداره از دیگر اقدامات انجام یافته برای افزایش توانمندی بانوان است اظهار کرد: هدف از ایجاد این بازارچه ها فراهم آوردن فضایی برای عرضه تولیدات بانوانی که در منازل خود در حال تولید محصولات مختلف صنایع دستی، دست ساز، غذاهای سنتی و شیرینی های محلی و خانگی و ترشیجات مختلف است.

وی افزود: در این بازارچه که تا پایان سال ۱۴۰۱ پنجشنبه هر هفته ساعت ۱۹ تا ۲۲ در ساحل اسکله تفریحی برگزار می شود سعی شده به منظور آسودگی خیال گردشگران و کیشوندان، بانوان فعال در حوزه‌صنایع غذایی قبل از شرکت و عرضه محصولات با همکاری مرکز توسعه سلامت کارت بهداشت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مشارکت در توسعه فعالیت های گردشگری از دیگر اهداف ایجاد این بازارچه سنتی هفتگی است افزود: نیمه دوم سال در کیش هوای مطلوب تری را دارد و فعالیت ها و رویدادهای در فضای باز پر طرفدار است و از طریق این بازارها می توانیم بانوانی که سرمایه کافی برای راه اندازی یک کسب و کار و فراهم کردن یک مکان دائم برای فروش محصولات ندارند را تحت پوشش قرار بدهیم.

خسروی یادآور شد: آنان از این فرصت بهره مند می شوند تا با قرار گرفتن در چرخه اقتصادی تولید، بازاریابی و فروش محصولات هر هفته محصولات خود را در این بازارچه محلی به فروش رسانده و از لحاظ اقتصادی نیز توانمند شوند.

وی افزود: با توجه به موقعیت مکانی این بازارچه در ساحل اسکله تفریحی به عنوان یکی از اماکن پر تردد گردشگری جزیره انتظار داریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در این بازارچه غرفه ها به صورت رایگان در اختیار بانوان خود سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می گیرد گفت: هرچند تمام غرفه ها به صورت حمایتی ارایه می شود اما برای سایر بانوان نیز تخفیفات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

توانمند سازی زنان یعنی قدرت بخشیدن به کشور در عرصه های مختلف ملی و بین المللی، فتح قله های میادین مختلف علمی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی، هنری و اجتماعی توسط زنان در عرصه ملی و بین المللی گواه جامعه متمدن و پیشرفته است که کشور عزیز ما در حال پیمودن این مسیر پر فراز و نشیب است و برای سرعت بخشیدن به این راه باید همراهی و همدلی مسوولان و بانوان بیشتر از گذشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای