آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19094

ساحل خواری در خوزستان زیر سایه سکوت دادستان

خوزستان در حالی از موج آزاد سازی سواحل به دستور رئیس جمهور بی بهره ماند که زیر سایه سکوت دادستان برخی مسئولان از ساحل خواری نیز حمایت می‌کنند!

ساحل خواری در خوزستان زیر سایه سکوت دادستان

دفاع برخی مسئولان خوزستان از ساحل خواری

اخبار سبز کشاورزی : ساحل خواری در خوزستان احتمالا جمله نا آشنایی برای این استان باشد؛ زیرا درست زمانی که تمام استان‌های ساحلی در تکاپوی رها کردن کرانه‌های خود از دست انحصار طلبان و ویژه خواران بودند تا مردم هم بتوانند از آن کام ببرند، در این استان آنچه در این مورد حاکم بود، سکوت بود و سکوت.
آزادسازی سواحل که از آن تحت عنوان «اقدام بزرگ دولت سیزدهم به نفع مردم» یاد می‌شود، یکی از کار‌هایی بود که پس از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی در دستور کار قرار گرفت و بر اساس اطلاعات دولت ۹۰ درصد کرانه‌های استان‌های شمالی کشور آزاد شد.
در بحبوحه آزاد سازی سواحل در شمال و مهلت ۲۰ روزه رئیس جمهور در سواحل شمالی این موج به استان‌های جنوبی نیز رسید و در هرمزگان هم بخش‌های وسیعی از ساحل برای رفاه شهروندان و دیدار آن‌ها آزاد شد.
در خوزستان به دلیل وجود صنایع متعدد در کنار ساحل و عمل نکردن آن‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی در جهت صیانت از محیط زیست سواحل قابل توجهی برای آب تنی مردم وجود ندارد و شاید دلیل آن هم چندین رودخانه پر آب و گذر آن‌ها از این استان باشد.
از جمله رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و اروند رود که همگی نیز رودخانه‌های پر آبی هستند، اما ساحل خواری در ساحل همین رودخانه‌ها در برخی مقاطع تبدیل به معضلی جدی شده است.
برای مثال در ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ که بارش باران‌های فراوان موجب پر شدن سد‌ها شده بود، رودخانه کارون که با فاضلاب به حیات خود ادامه می‌داد، گویی در پوست خود نمی‌گنجید و تمام مسیر‌های ساحلی و بوستان‌ها را به زیر آب برد.
البته این رودخانه نبود که به بوستان‌ها و جاده‌های ساحلی تعرض راند، بلکه این ساخت و ساز انسان‌ها بود که با تجاوز به حریم رودخانه هر روز بستر آن را کوچک و کوچک‌تر کرد.

دفاع از ساخت و ساز‌ها در حریم کارون!

اما گویی این دست درازی‌ها به بستر کارون به همین جا ختم نمی‌شود؛ مریم حجتی یک فعال محیط زیست به ما گفت که در برخی نقاط اهواز همین حالا هم حریم کارون روز به روز در حال تنگ‌تر شدن است.
او تصاویری به ما نشان داد که حاکی از خاکریزی در حریم رودخانه بود و خانم حجتی دلیل نگرانی خود از این مسئله را چنین بیان کرد که شاید در آینده روی همین مکان‌های خاک ریزی شده، بتن ریزی شود و سازه‌ای دیگر در آن احداث گردد.
غبیشاوی یک شهروند خوزستانی به ما گفت که همین حالا هم در حریم کارون چندین رستوران، یک پارک ساحلی با ساختمانی چند طبقه و برج‌های بلندی احداث شده که عملا در حریم رودخانه هستند، اما در مورد آن‌ها صحبتی نمی‌شود.
صادق خلیلیان استاندار خوزستان در اسفند سال گذشته و درست زمانی که موج آزاد سازی سواحل در کشور به راه افتاد در حاشیه یک نشست و در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چرا در خوزستان خبری از آزاد سازی سواحل نیست و یا رستوران‌های ساحل کارون تخریب نمی‌شوند؛ گفت: زیبایی اهواز به همین چند سازه است و اگر آن‌ها نباشند ساحل کارون دیگر «چیزی» برای عرضه ندارد!
اما محمد جهاد دانشجوی رشته علوم سیاسی می‌گوید: استاندار خوزستان به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان وظیفه دارد سیاست‌های کلی دولت را در محدوده خود پیاده سازی کند.

آقایان جلوی ساخت و ساز‌ها در حریم کارون را بگیرند

صحبتی که نماینده اهواز در مجلس هم با آن موافق است و مدتی پیش گفته بود: سواحل رودخانه کارون باید هر چه سریعتر آزاد سازی و برای استفاده عموم شهروندان در اختیار شهرداری قرار بگیرد.
سید کریم حسینی با اشاره به اینکه قانون آزادسازی سواحل به ویژه ساحل رودخانه کارون در اهواز تاکنون اجرایی نشده متذکر شد که این قانون برای همه کشور به تصویب رسیده و باید برای همه رودخانه‌ها و دریا‌ها و سواحل به اجرا در آید ضمن آنکه کارون هم از این مسئله مستثنی نیست.
به گفته آقای حسینی بر اساس آنچه در قانون آزاد سازی سواحل ذکر شده، رودخانه کارون افزون بر آزادسازی باید به عنوان تفرجگاه و مکانی برای تفریح مردم در اختیار شهرداری اهواز قرار گیرد که تاکنون هیچ کدام از موارد اجرایی نشده.
کلانشهر اهواز و در مجموع استان خوزستان در مواقع گرم سال در شرایط آب و هوایی نامتعادل و فرسایشی قرار دارند که این مسئله بر روح و روان مردم اثرات مخرب جدی دارد.
در صورت وجود ساحلی پر از شن و ماسه و امکانات رفاهی و تفریحی که بتوان در بعد از ظهر یک روز تعطیل پس از یک هفته کاری دلی به آب زد و آنجا آسایش یافت به شدت برای کلانشهر پر تردد و پر اضطراب اهواز ضروری است، اما به نظر می رسد عزمی در خصوص ایجاد امکانات گردشگری برای مردم وجود ندارد.
البته فقط نماینده اهواز در مجلس نیست که نسبت به این مسئله معترض است و حمید دغاغله دبیر اول شورای شهر اهواز هم اعتقاد دارد باید جلوی ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حریم رودخانه کارون گرفته شوند.
آقای دغاغله با انتقاد از سازمان آب و برق خوزستان گفت: آقایان چرا جلوی ساخت و ساز در حریم رودخانه کارون را نمی‌گیرند، اما پارکی که برای کودکان ایجاد می‌شود را به دلیل ورود به حریم رودخانه تخریب می‌کنند.

بی پاسخ ماندن سوالات از سوی روابط عمومی دادگستری خوزستان!

روابط عمومی دادگستری خوزستان که ابتدا پاسخ دهی را منوط به ارسال نامه کرد، پس از فرستادن نامه علی رغم پیگیری، تماس ها و پیام‌ها، جوابی به ما نداد.
انفعال روابط عمومی دادگستری خوزستان در حالی است که دولت جدید از ابتدا شعار خود را مبارزه با فساد عنوان کرده بود، زمینه سازی برای ریشه کنی مفسدان، از راه شفافیت در دادگستری‌ها و پاسخگویی سریع آنها می‌گذرد.
هرچند که علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان در گفتگوی ویژه خبری از عزم جدی دستگاه قضا و قاطعیت در برخورد با ساحل خواری گفته بود، اما به نظر نمی‌رسد دستکم تاکنون این اقدامات قاطع نتیجه‌ای در اهواز به دنبال داشته باشد.
او همچنین در نشست رسانه‌ای از آزادسازی ۷۱ هکتار از سواحل آب‌های خوزستان در ۳ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: ۲۷۲/۵ هکتار از تجاوز به حریم آب‌ها در خوزستان رهاسازی شده است.
صحبت از آزادسازی سواحل و همزمان سکوت برای پاسخ دهی به صورت جزئی تر در این خصوص گره کوری است که فقط با خارج شدن روابط عمومی دادگستری از حالت انفعال حل خواهد شد.
کما اینکه محمد خانچی معاون امور عمرانی استانداری خوزستان نیز به تازگی آزاد سازی سواحل به نفع مردم و توسعه و استفاده از ظرفیت آنها را از اولویت‌ها در بالاترین سطح مدیریتی استان خوانده که با توجه به تفریحات اندک آبی در خوزستان، کارون ظرفیت عظیمی برای بهره جستن است.

احمد خلیلی نیک

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای