آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21174

سالمون ایرانی نداریم؛ ماهی سالمون همان قزل‌آلاست

احمد خلیلی 

سالمون ایرانی نداریم؛ ماهی سالمون همان قزل‌آلاست
در سال‌های اخیر نوعی ماهی با عنوان «سالمون ایرانی» یا به عبارتی قزل آلای حاوی رنگدانه به‌صورت فیله در بازار فروخته می‌‌شود؛ تفاوت رنگ گوشت آن با دیگر ماهیان ایرانی سبب شد تا در هفته‌های اخیر در فضای مجازی خبرهایی درباره استفاده از رنگ های مجاز برای تغییر رنگ گوشت آنها منتشر شود و عده‌ای عنوان كردند كه سودجویان به دلیل گران بودن ماهی سالمون نروژی، ماهی قزل آلا را با استفاده از رنگدانه ها، به نام سالمون ایرانی می فروشند.
اخبار سبز کشاورزی: با توجه به خصوصیت رنگدانه‌های كاروتنوئیدی، پرورش دهندگان ماهی قزل‌آلا كه اقدام به پروار ماهی در وزن‌های بالا می كنند، در انتهای دوره پرورش از این رنگدانه ها كه به صورت مجاز در كارخانجات خوراك آبزیان به خوراك افزوده می‌شود، استفاده می‌كنند كه باعث تغییر رنگ گوشت و فیله ماهی قزل‌آلا می‌شود.
بنابراین استفاده از عبارت‌هایی نظیر سالمون ایرانی برای قزل آلاهای یاد شده اشتباه است و می توان از عناوین دیگری كه نشان دهنده گونه قزل آلا باشد، استفاده كرد.

ماهی سالمون در نروژ پرورش داده می‌شود

ماهی قزل‌آلا هم از خانواده سالمون است. ماهی سالمون در برخی از کشورها از جمله نروژ در دریا پرورش داده می‌شود و شرایط پرورش این ماهی بستگی به آب ندارد، بلکه به جنس و واریته وابسته است. این قزل آلا داخل کشور هم تخم لقاح یافته از فرانسه و اسپانیا معمولا و یا از لهستان و آفریقای جنوبی و ‌ایتالیا وارد می شود و در داخل ایران هچ می شود و بچه ماهی پرورش می‌یابد.
اما در خصوص رنگدانه که معمولا استاگزانتین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و از جلبک استخراج می‌شود بسیار عالی و رنگ گوشت نارنجی و همان سالمون و سالم است و خیلی این رنگدانه خالص گران است؛ ولی سودجویان تجار رنگدانه معمولا از چین وارد می کنند که ‌ارزان‌تر است.

احمد خلیلی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای