آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19796

شالیزارهای تشنه و شالی‌کاران ناکام گیلان

زمان برداشت محصول برنج از شالیزارهای گیلان فرا رسیده؛ اما هنوز در برخی مناطق شاهد تشنگی و ترک خوردن زمین های زراعی و خشک شدن محصول شالیکاران هستیم.

شالیزارهای تشنه و شالی‌کاران ناکام گیلان
زمان برداشت محصول برنج از شالیزارهای گیلان فرا رسیده؛ اما هنوز در برخی مناطق شاهد تشنگی و ترک خوردن زمین های زراعی و خشک شدن محصول شالیکاران هستیم.
اخبار سبز کشاورزی : با خوشه زدن شالیزارهای گیلان کشاورزان این استان خود را آماده برداشت محصول می‌کنند. در سال زراعی جاری کاهش بارندگی و همچنین ذخیره آب سد سفید رود به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب کشاورزی در استان گیلان با مشکلات بسیاری رو به رو شدن اما با اجرای طرح نوبت بندی رهاسازی آب اراضی کشاورزی آبخور حوزه سد با مشکلات کمتری مواجه شدند.
در این میان اما به صورت لکه‌ای در برخی شهرستان‌ها شاهد خشکی و از بین رفتن محصول کشاورزان و گلایه‌های آنها نیز بوده‌ایم که برخی روستاهای لنگرود و سیاهکل از جمله این مناطق هستند که کشاورزان آنها شاهد ترک خوردن زمین‌های شالیزاری و خشک و زرد شدن نشا برنج خود هستند.

برای پرداخت بدهی‌ها باید شالیزار خود را بفروشم

یکی از شالیکاران لنگرودی با اشاره به از بین رفتن زحمات آنها، اظهار کرد: شالیزارم به قدری خشک و زمین آن ترک خورده است که اگر مراقب نباشید ممکن است پای شما در این شکاف‌ها دچار آسیب شود.
وی با بیان اینکه شرایط سخت شده و محصولمان از بین رفته است، افزود: اگر یک سال دیگر نیز این وضعیت ادامه داشته باشد مجبوریم زمین‌های خودمان رها کرده و یا بفروشیم تا بدهی‌های خود را پرداخت کنیم
این شالیکار لنگرودی با اشاره به اینکه تمام زندگی ما همین زمین زراعی است، گفت: کشاورز بجز زمین امید دیگری ندارد.
وی با بیان اینکه تمام زندگی من خلاصه شده در کشت برنج تصریح کرد: همه خانواده ام برای به ثمر نشستن محصول زحمت کشیده‌اند ولی هیچ آبی نیست و محصولم از بین رفته است.
این شالیکار لنگرودی با اشاره به اینکه به زمان برداشت برنج رسیده و ما ۴۵ روز است که رنگ آب را ندیده‌ایم، ادامه داد: محصول برنج من از بی آبی زرد شده و امیدی به برداشت آن ندارم.

مشکل حل می‌شود

فرماندار لنگرود با اشاره به اینکه به مردم اطمینان خاطر می دهیم که تا پایان فصل زراعی یک نوبت دیگر آبگذاری انجام شود، اظهار کرد: خشکی و بی آبی در بخشی از شالیزارهای شهرستان لنگرود و به صورت لکه‌ای است.
محمدرضا جلالی با تأکید بر اینکه این تنش آبی را رفع می‌کنیم، افزود: با مدیریت تلاش می‌شود تا فصل زراعی خوبی برای کشاورزان رقم بخورد.

نباید فقط منتظر باران باشیم

در برخی از مناطق شهرستان سیاهکل نیز وضعیت بدتر از لنگرود است و شالیکاران شاهد خشک شدن و از بین رفتن محصولات خود هستند.
یکی از کشاورزان سیاهکلی با اشاره به اینکه نبود آب و خشک شدن اراضی شالیزاری ما مشکلی است که همه ساله با آن مواجه هستیم، ادامه داد: همیشه در زمان برداشت محصول وضعیت همین است.
وی به خشک شدن آب بندان ها و رودخانه‌ها این منطقه اشاره کرد و افزود: مسئولان باید فکری برای این وضعیت آب بندان ها بکنند، آب نداریم و فقط چشم انتظار باران هستیم.

آبرسانی به شالیزارهای سیاهکل با تانکر

فرماندار سیاهکل با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع تشنگی شالیزارهای این منطقه، اظهار کرد: تلاش کردیم با کمک شهرداری، منابع طبیعی و شهرک‌های صنعتی شهرستان سیاهکل آبرسانی به شالیزارها با تانکر انجام شود.
امین بابایی سیاهکل ۴۴۳۰ هکتار شالیزار دارد که ۵۰ هکتار آن با مشکل و بحران مواجه است، افزود: برنامه ریزی مدون برای رفع مشکل کشاورزان انجام شده است.
امسال به رغم مدیریت خوب در توزیع آب کشاورزی، بودند مناطقی از استان گیلان که شالیزارهای آنها از کویر هم خشک‌تر بود و مشاهده این صحنه برای کشاورزانی که دسترنج خود را در حال نابودی می‌دیدند بسیار سخت و دردناک است. لذا مسئولان استان گیلان باید تلاش کنند با توجه به تکرار هر ساله این موضوع راهکارهای جدیدی برای مدیریت منابع آب و تأمین آب شالیزارهای خارج از شبکه آبیاری انجام دهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای