آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29995

صرفه جویی 50درصدی در مصرف آب با محصولات نانو

صرفه جویی 50درصدی در مصرف آب با محصولات نانو/شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا از جمله شرکت‌هایی بودند که در «اولین نمایشگاه میوه و سبزی ایران» که 4 الی 7 اسفندماه

صرفه جویی 50درصدی در مصرف آب با محصولات نانو
شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا از جمله شرکت‌هایی بودند که در «اولین نمایشگاه میوه و سبزی ایران» که 4 الی 7 اسفندماه 1401 در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد، حضور پررنگی داشتند. یکی از این شرکت‌ها، «نانو سازان جوان» بود که یک محصول دانش بنیان برای صرفه‌جویی و افزایش کارایی مصرف آب کشاورزی و باغبانی تولید می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | این شرکت در شهرستان دورود استان لرستان مستقر است و هیدروژل‌های نانوکامپوزیتی برای استفاده در خاک و بستر کشت گیاهان و درختان را ثبت اختراع و پس از طی مراحل مقدماتی به تولید انبوه رسانده است.

صرفه جویی 50درصدی در مصرف آب

سمیرا رازانی، کارشناس ارشد نانو شیمی و مدیرعامل شرکت «نانوسازان جوان» به خبرنگار ما گفت: هیدروژل نانو کامپوزیتی تولیدی این شرکت برای صرفه‌جویی در آب و کود کشاورزی، تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول مصرف آب را تا 50 درصد کاهش می‌دهد و برای محصولات آب‌دوست زراعی، باغی و گلخانه‌ها استفاده می شود. مقدار مصرف این محصول برای گل‎ها در حد 6 تا 8 گرم، برای نهال درختان 300 گرم و در درختان بزرگ‌تر حدود 450 گرم استفاده می‌شود.
مدیرعامل شرکت «نانوسازان جوان» گفت: این شرکت سال 98 تاسیس و تولید انبوه را از سال 1401 شروع کرده است و با حضور در نمایشگاه‌ها، سعی می‌کنیم این محصول را به باغداران و کشاورزان معرفی کنیم.

صرفه جویی 50درصدی در مصرف آب با محصولات نانو صرفه جویی 50درصدی در مصرف آب با محصولات نانو

ایجاد شوری در خاک نمی‌کند

وی توضیح داد: مزیت محصول ما نسبت به دیگر محصولات مشابه این است که نمونه‌های وارداتی باعث ایجاد وابستگی و خروج ارز از کشور می‌شوند. ضمن اینکه بسیاری از نمونه‌های خارجی، به‌دلیل عنصر سدیمی که در ساختار آن به‌کار رفته است، باعث شوری خاک می‌گردند، در حالی که ما عنصر سدیم را در محصولمان حذف و به‌جای آن از پتاسیم استفاده کرده‌ایم.
رازانی افزود: این امکان نیز وجود دارد که کودهای دیگری مانند: هیومیک اسید و کودهای 36-12-12 را در هیدروژل‎های تولیدی شرکت «نانوسازان جوان» بارگذاری و همراه با آن در اختیار گیاه و درخت قرار داد.

استحکام بالا

مدیرعامل شرکت «نانوسازان جوان» گفت: یکی دیگر از مزیت‌های محصول تولیدی این شرکت، نوع پیوندهای هیدروژل است که استحکام بالایی به آن می‌دهد و در خاک اطراف درخت یا گیاه ماندگاری و کارآیی مناسبی دارد؛ حتی آن را در محصول برنج هم استفاده کردیم که در سطح خاک و در معرض آفتاب نیز هیدروژل کارآیی و استحکام خود را حفظ کرد.
از پلیمرهای طبیعی برای تولید این محصول استفاده و آن را به روش‌های شیمیایی اصلاح کرده‌ایم تا قدرت جذب آب در آن بالا رود و همچنین از برخی مواد معدنی نیز در ساختار این محصول استفاده شده است؛ بعد از 4 - 3 سال که محصول تجزیه می‌شود، به مواد مفیدی برای گیاه و خاک تبدیل خواهد شد.

محصولی مقرون به صرفه

رازانی اضافه کرد: با توجه به اینکه این محصول 4 - 3 سال در خاک دوام دارد، میزان مصرف کود و آب را کاهش داده و کارآیی مصرف این نهاده‌ها را بالا می‌برد و از نظر اقتصادی کاملا به صرفه خواهد بود.

طریقه مصرف در باغ ‎ها

وی توضیخ داد: برای استفاده در باغ‌ها خاک اطراف درخت را حفر کرده و هیدروژل متورم شده که مقدار زیادی آب جذب کرده را در عمق خاک قرار می‌دهیم، روی آن خاک می‌ریزیم، سپس هفته اول و دوم به‌صورت عادی آبیاری انجام می‌شود اما هفته‌های بعد می‌توانیم فاصله زمانی بین آبیاری‌ها را افزایش دهیم و با وجود این هیدروژل، آب به تدریج در اختیار درخت و گیاه مجاورش قرار می‌گیرد. به این شکل پس از هر بار آبیاری، مقدار زیادی آب در این ماده جذب شده و در گذر زمان آن را به تدریج در اختیار درخت و گیاه قرار می‌دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای