آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18198

ضرر 50هزار تومانی دامداران در فروش هر کیلو دام سنگین

مدیرعامل اتحادیه دامداران قزوین با اشاره به ضرر 50هزار تومانی دامداران در فروش هرکیلو دام سنگین گفت: با آزادسازی نرخ ارز از 21اردیبهشت ماه و

ضرر 50هزار تومانی دامداران در فروش هر کیلو دام سنگین
مدیرعامل اتحادیه دامداران قزوین با اشاره به ضرر 50هزار تومانی دامداران در فروش هرکیلو دام سنگین گفت: با آزادسازی نرخ ارز از 21اردیبهشت ماه و اجرای طرح شفاف‌سازی یارانه‌ها قیمت ذرت و جو 11هزار و 300 و کنجاله سویا 17هزار تومان در بنادر تعیین شد که با هزینه حمل 700 تا 800تومان در هر کیلو به دست دامداران می‌رسد.
حسین نعمتی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: با بالارفتن نرخ نهاده‌هایی مانند ذرت، جو و کنجاله سویا قیمت سایر نهاده‌ها مانند علوفه‌های خشبی، سبوس و… هم درمناطق مختلف تحت تأثیر قرار گرفت و بالا رفت.
نعمتی افزود: با بالارفتن قیمت نهاده‌ها دولت قیمت شیر را از شش‌هزار و 400تومان به 12هزار تومان تغییر داد که این قیمت هزینه‌های تولید شیر را پوشش نمی‌دهد و هزینه تولید هر کیلو شیر در شرایط فعلی حدود 14هزار تومان است.

قیمت پایین دام زنده و بدون مشتری‌ماندن آن

وی با اشاره به این‌که بعد از بالا رفتن نرخ نهاده‌ها شیر قیمت‌گذاری شد، اما گوشت قرمز نه، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات دامداران قیمت پایین دام زنده و بدون مشتری‌ماندن آن است و به همین سبب فعالیت دامداران از صرفه اقتصادی خارج شده است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران قزوین در پاسخ به این‌که با قیمت‌های فعلی چشم‌انداز صنعت دامپروری را چگونه می‌بینید، گفت: با ادامه شرایط فعلی صنعت دامداری و دامپروری نابود خواهد شد. در حال حاضر هزینه تمام شده دام زنده کیلویی 115هزار تومان است که در بازار 65هزار تومان است و دامداران در فروش هرکیلو دام حدود 50هزار تومان ضرر می‌کنند.
نعمتی با بیان این‌که دامداران به سنتی، نیمه صنعتی، صنعتی و کشت و صنعت‌های بزرگ تقسیم می‌شوند، در مورد دامدار کارت گفت: دامدار کارت به دامداری‌های سنتی اختصاص یافته و به دامداری‌های بالای 500رأس تاکنون تسهیلاتی پرداخت نشده و اگر هم بدهند از منابع داخلی و با سود 18درصد می‌دهند که این تسهیلات با زیان فعلی دامداران در امر تولید هیچ توجیهی ندارد.
وی در پاسخ به این‌که وضعیت صادرات چگونه است، اظهار داشت: فعلاً در این حوزه صادراتی نداریم و اگر شرایط به همین صورت پیش برود، باید شاهد کشتار دام‌های مولد و غیرمولد به سبب به‌صرفه‌نبودن تولید باشیم.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای