آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21160

ضوابط بهداشتی محصولات دامی و شیلاتی برای صادرات

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

ضوابط بهداشتی محصولات دامی و شیلاتی برای صادرات
صادرات محصولات دام، طیور، شیلات و… به کشور روسیه و دیگر کشورهای اوراسیا از جمله ظرفیت‌های کشور ما در بخش کشاورزی است. اما این محصولات از نظر بهداشتی باید ضوابط کشورهای مقصد را داشته باشند. در این مورد سازمان دامپزشکی وظیفه نظارت بر چگونگی اجرای این ظوابط را بر عهده دارد.
اخبار سبز کشاورزی : دکتر قاسم رضائیان، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در کارگاهی که به منظور آشنایی تجار ایرانی با بازارهای روسیه در سازمان توسعه تجارت برگزار گردید، در مورد ضوابط بهداشتی صادرات محصولات دامی و شیلاتی به کشور روسیه اطلاعاتی در اختیار این تجار قرار داد. خلاصه‌ای از صحبت‎های ایشان در ذیل آمده است: اقلام دامی و شیلاتی صادراتی به اوراسیا اقلامی که در حوزه دامپزشکی در لیست اقلام صادراتی از ایران به کشورهای اورآسیا و روسیه وجود دارند، شامل موارد ذیل است:
• انواع فرآورده‌های شیلاتی، ماهی، میگو، سخت‌پوستان، کنسرو و خاویار؛
• فرآورده‌های لبنی شامل خامه، پنیر، کره، شیرخشک و شیر تغلیظ شده؛
• خوراک آبزیان که در مرحله ثبت قرار دارد و در حال حاضر با فناوری‌های پیشرفته‌‌ای در کشور ما تولید و توان صادرات آن به کشورهای CIS را داریم.

مراجع نظارت بهداشتی

نکته قابل توجه اینکه دو مرجع حاکمیتی که مسئولیت هماهنگی و رسیدگی به این موضوع از نظر بهداشتی را دارند. در روسیه «سرویس فدرال مراقبت دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی» که به اختصار «راسلخوزاندوز» گفته می‌شود و در جمهوری اسلامی ایران، به‌طور مستقیم سازمان دامپزشکی مدیریت، هماهنگی و بسترسازی جهت این امر را عهده‌دار است. کشورهای اورآسیا و روسیه الزامات خود را به ما اعلام کرده و محصول تولیدی از مزرعه تا کارخانه و حمل و نقل و… باید شرایط مناسب را داشته باشد.

صدور کد IR

در خصوص صادرات به کشور روسیه مسئولیت حقوقی صادرات تماماً برعهده تولیدکننده یا فروشنده اول محصول است. در برخی از کشورها سازمان‌های نظارتی یا حاکمیتی وجود دارند که گواهی لازم را صادر می‌کنند و این مسئولیت را می‌پذیرند؛ اما درخصوص اورآسیا مسئولیت کاملاً برعهده تولیدکننده است.
فرآیند تولید در واحد تولیدی بایستی منطبق با اصول مورد نظر آنها یا HACCP باشد و باید پیش‌نیازهای لازم در مراکز تولیدی رعایت شود. ما به واحدهایی که واجد شرایط لازم و از جمله دارای سیستم‎های مورد نظر HACCP باشد، کدی به نام IR ارائه می‌دهیم و بعد از اخذ این کد، شرکت مورد نظر می‌تواند صادرات اقلام ذکر شده به کشورهای اورآسیا را داشته باشد.
البته برای این منظور باید فرآیند ثبت و رجیستر کارگاه‌های فرآوری انجام شود که این ثبت براساس همان کد IR است. شرکت‌هایی که بر اساس پروانه، نوع فعالیت، محصولات تولیدی، منطقه تولید محصول و سایر مشخصات مورد نیاز بتوانند کد IR اخذ کنند، نام آنها را به کشورهای اورآسیا و در مورد روسیه به «راسلخوزاندوز» اعلام می‌کنیم و آنها نیز این شرکت‌ها را رجستر می‌کنند تا پس از آن امکان صادرات را داشته باشند.
برای صدور کد IR هر شرکت متقاضی در هر منطقه از کشور که استقرار دارد، می‌تواند به دامپزشکی شهرستان و استان مورد نظر مراجعه و تقاضای کد IR بدهد که پس از آن نسبت به کارشناسی‎های لازم اقدام خواهد شد.

تعداد شرکت‌های رجیستر شده

تاکنون به 38 واحد از کارخانجات لبنی کد IR داده شده که 9 واحد آنها از طرف روس‌ها رجیستر شده و در حال حاضر اقلام لبنی به این کشور صادر می‌کنند. همچنین تعداد کارگاه‌های فرآورده‌های شیلاتی رجیستر شده در اتحادیه اروپا 26 واحد و تعداد کارگاه‌های فرآوری شده شیلاتی معرفی شده به اتحادیه اورآسیا 63 واحد و تعداد کارخانجات تولیدکننده خوراک آبزیان معرفی شده به اتحادیه اورآسیا نیز 8 واحد است. طرف روسی برای رجیستر کردن واحدهای معرفی شده ممکن است از طریق وبیناری یا بازدید حضوری از این واحدها اقدام نماید.تا زمانی که رجیستر آن شرکت انجام نشود و در سایت راسلخوزاندوز ثبت نگردد، شرکت فوق و محصولاتش اجازه صادرات به اورآسیا و روسیه را نخواهد داشت.

خوراک آبزیان

خوراک آبزیان نیز از جمله اقلامی است که در مذاکرات اخیر برای صادرات آن به روسیه توافق شده و خوشبختانه در این مورد از نظر فناوری در سطح خوبی قرار داریم. الزامات آن را از کشور روسیه دریافت کرده‌ایم و آماده صدور گواهی لازم به متقاضیان صادرات خوراک آبزیان هستیم.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای