آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29981

علیه حق آموزش دختران

معاون وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش مجلس عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان دختر را در قم و بروجرد تایید کردند

علیه حق آموزش دختران
معاون وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش مجلس عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان دختر را در قم و بروجرد تایید کردند
«پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.» این را معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور پس از نزدیک به سه ماه تکرار مسمومیت دانش‌آموزان در قم و از هفته گذشته در بروجرد، رسماً اعلام کرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ همچنین علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عامل این مسمومیت‌ها را به اعتراضات اخیر ربط داده و با اشاره به مسمومیت روزهای اخیر دانش‌آموزان دختر در برخی مدارس قم و بروجرد گفته است: «معلوم نیست چرا کسانی که به دنبال اغتشاش در ماه‌های گذشته بودند اکنون به عمد دنبال به تعطیلی کشاندن مدارس دخترانه هستند.»
تا امروز، پای دختران با علائم سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد به بیمارستان باز شده اما هنوز مشخص نیست که مسئولیت این مسمومیت‌ها به گردن چه فرد یا گروهی است.
این در حالی است که تکرار زنجیره‌ای این حوادث پای وزارت اطلاعات و دادستان کل کشور را نیز به موضوع کشانده است.
محمدعلی نجفی توانا، جرم‌شناس و وکیل دادگستری در‌این‌باره می‌گوید: «باید تحقیقات گسترده‌تری صورت بگیرد تا عاملان شناسایی و مورد تعقیب قرار گیرند. زیرا این مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران جنبه عمومی دارد».
سریال مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور اعتراض و نگرانی بسیاری از والدین را به همراه داشته است. از ۹ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۲۲ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۵۱ دانش‌آموز، ۸ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۵ دانش‌آموز، ۱۰ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۱۲ بهمن در مدرسه بلقیس برقعی قم ۷ دانش‌آموز و یک معلم، ۱۶ بهمن در دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم، همان روز در مدارس میثم، طاها و امامی، ۱۷ بهمن دانش‌آموزان مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) منطقه ۳۰ متری کیوانفر، مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر، دچار مسمومیت شدند.
روز دوشنبه ۱۷ بهمن نیز گزارش مسمومیت در هشت مدرسه به اورژانس ۱۱۵ قم اعلام شده که پس از بررسی و حضور تیم‌های امدادی در مدارس ۶۱ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شدند.
محمدعلی نجفی‌توانا، جرم‌شناس: اگر این مسمومیت‌ها ناشی از کوتاهی مسئولان مدرسه باشد، به جز تحمل مجازات کیفری باید از سوی مقامات اداری نیز این تخلفات ثبث شود تا بر اساس مجازات‌های مقرر در نظام اداری از امتیازات محروم شوند
اغلب این دانش‌آموزان علائمی مانند تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام‌ها داشتند. در ادامه تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و تعدادی از دانش‌آموزان هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر با علائمی شامل سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌های قم منتقل شدند.
آخرین روز از بهمن امسال، دانش‌آموزان پس از ۳ روز تعطیلی به مدرسه‌ها برگشته بودند که باز هم گزارشی از روانه شدن شماری از دانش آموزان به بیمارستان منتشر شد. از سه‌شنبه هفته گذشته دانش‌آموزان بروجردی نیز به لیست این مسمومیت‌ها اضافه شدند.
به گزارش ایرنا، عصر روز سه شنبه دوم اسفندماه نیز ۲۱ دانش آموز دخترانه دبیرستان احمدیه (دوره دوم) بروجرد با علائم سرگیجه و حالت تهوع به بیمارستان منتقل و بعد از مراقبت‌های پزشکی همگی از بیمارستان ترخیص شدند. روز چهارشنبه صبح سوم اسفند برای بار دوم ۶۲ نفر از دانش آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه (دوره اول) دچار علائم مسمومیت شدند.
صبح شنبه ششم اسفند‌ماه نیز برای بار سوم دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه (دوره دوم) دچار مسمومیت شدند. دیروز هم به گفته مسلم مرادی، فرماندار بروجرد باز هم ۵۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ۱۵ خرداد شهرستان بروجرد با علائم سرگیجه و حالت تهوع به مرکز درمانی اعزام شدند.

گزارشی به مجلس ارائه نشده است

با تکرار این حوادث و ورود دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات برای پیگیری موضوع، حساسیت این مسئله بالا رفت و اما همایون سامه نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تایید عمدی بودن مسمومیت‌ها گفته که هرچند وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده اما هنوز گزارشی به مجلس ارائه نشده است.

مسمومیت مدارس بروجرد ربطی به قم ندارد

به گزارش ایرنا پدرام پاک‌ آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مسمومیت‌های بروجرد گفت: «مسمومیت شماری از دانش‌آموزان یک مدرسه در بروجرد بر اثر گاز مونوکسید کربن بوده و ارتباطی با مسمومیت‌های اخیر در قم ندارد. مسمومیت بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن اتفاق می‌افتد، گویا در مجاورت مدرسه‌ای که برخی دانش‌آموزان آن در بروجرد مسموم شده‌اند، سالن ورزشی وجود دارد که منوکسید کربن ناشی از لوله بخاری در مجاورت پنجره کلاس مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان را به دنبال داشته است‌.»
با این حال تیم‌های ویژه از دستگاه‌های مختلف و گروه‌های پدافند غیرعامل در دبیرستان احمدیه مستقر شده و به بررسی موضوع با ریاست مستقیم فرماندار بروجرد می‌پردازند.
برخی اخبار غیررسمی می‌گویند که آثار این مسمومیت‌ها بلند‌مدت است و پس از ترخیص دانش‌آموزان از بیمارستان برخی علائم مثل لمسی اندام برای دانش‌آموزانی که مسموم شده بودند، بازگشته است
در این میان مدیرکل بحران استانداری لرستان و مدیرکل آموزش و پرورش نیز از نزدیک تیم‌های ویژه را همراهی می‌کنند تا به علت اصلی مسمومیت دانش‌آموزان رسیدگی شود.

ترکیبات شیمیایی جنگی در کار نیست

هفته آخر بهمن، تسنیم در گفت‌وگو با مسئولان یکی از مدارس درگیر با این مسمومیت‌ها در قم نوشت که در زمان وقوع حادثه بویی شبیه به بوی نارنگی در فضا منتشر شده و پس از آن دانش‌آموزان با علائم سردرد و سرگیجه مواجه شدند.
همین موضوع بازار حرف و حدیث‌ها در بحبوحه این اتفاقات را داغ کرده و برخی اخبار غیررسمی می‌گویند که آثار این مسمومیت‌ها بلند‌مدت است و پس از ترخیص دانش‌آموزان از بیمارستان برخی علائم مثل لمسی اندام برای دانش‌آموزانی که مسموم شده بودند، بازگشته است.
اما یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در نشستی خبری در مشهد گفت: «هر چند مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود اما این ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه ای از مسری بودن آن وجود ندارد. از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست و نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است.»
او اضافه کرد: «حفظ آرامش افراد مسموم در اولویت است چرا که برهم خوردن آرامش سبب ایجاد استرس، اضطراب و در نتیجه طولانی شدن روند بهبودی می‌شود.»

آیا پای خطای اداری در میان است؟

این وضعیت مبهم و پیچیده درباره مسمومیت دانش‌آموزان از یک طرف نگرانی‌ها برای پشتیبانی برخی افکار تندرو از این جریان برای محروم کردن دختران از حق تحصیل را به میان آورده است.
از طرف دیگر از جنبه عمومی این جرم روان جامعه را خدشه‌دار کرده است. محمدعلی نجفی توانا، جرم‌شناس در این‌باره می‌گوید: «موضوع مسمومیت زنجیره‌ای دختران از سه بُعد قابل بررسی است. از منظر جنبه خصوصی جرم، والدین دانش‌آموزان با مراجعه به مرجع قضایی و با استناد به نظریه کارشناس می‌توانند درخواست مراقبت پزشکی داده و پس از جلب نظر کارشناس و اثبات مسمومیت در زمان حضور دانش‌آموز در مدارس شخص یا اشخاص مسبب این مسمومیت را شناسایی و مورد تعقیب و مجازات قرار دهند.»
او اضافه می‌کند: «باید مشخص شود که آیا اولیای مدارس که براساس قانون در طول زمان حضور دانش‌آموز در مدرسه مسئولیت حمایت و مراقبت از دانش‌آموزان را به عهده دارند، از رعایت ضوابط و شرایط کوتاهی کرده‌اند یا خیر؟ اگر این نوع مسمومیت ناشی از کوتاهی مسئولان مدرسه باشد، به جز تحمل مجازات کیفری باید از سوی مقامات اداری نیز این تخلفات ثبث شود تا بر اساس مجازات‌های مقرر در نظام اداری از امتیازات محروم شوند.»
او درنهایت درباره جنبه عمومی جرم و به خطر انداختن سلامت مردم در محیط آموزشی می‌گوید: «دادستان هر شهرستان همراه با دادستان کل کشور می‌توانند در این موارد حتی بدون شکایت اولیای دم برای اینکه حافظ قانون باشند، مسببان این حوادث را تحت تعقیب قرار دهند. تحقیقات گسترده‌تری باید صورت بگیرد تا عاملان آن به شکل جدی مورد شناسایی و تعقیب قرار بگیرند زیرا این مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران جنبه عمومی دارد.»

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

  • مهدیس پاسخ به نظر

    جهل، نادانی، خرافات، فرومایه‌گی و …
    در برابر
    دانش، حقوق بشر، زندگی و …

چندرسانه‌ای