آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21034

فعال نگه داشتن مغز با موادغذایی

با افزایش سن، فعالیت‌های مغزی انسان کاهش می‌یابد و در نتیجه انجام امور روزانه با اختلال مواجه شده یا به درازا کشیده و در صورت تداوم این مشکل

فعال نگه داشتن مغز با موادغذایی
با افزایش سن، فعالیت‌های مغزی انسان کاهش می‌یابد و در نتیجه انجام امور روزانه با اختلال مواجه شده یا به درازا کشیده و در صورت تداوم این مشکل، انسان دچار بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا دمانس می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی : روش‌هایی برای کمک به فعال بودن مغز وجود دارد که می‌توان از طریق خوردن بعضی از غذاها به آن دست یافت. هشت ماده غذایی قابل استفاده عبارتند از:
1-سیر: تحقیقات نشان داده که طعم تند سیر موجب حفظ سلامت دستگاه گوارش و ارتقای توان و سلامتی مغز می‌شود. سیر، حاوی ماده «آلیل سولفید» است که از میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش مراقبت می‌کند. نکته مهم در این جا رابطه بسیار پیچیده دستگاه گوارش با مغز است، اما معلوم گردیده زمانی که یک چیز برای سلامت دستگاه گوارش خوب باشد برای سایر اعضاء نیز مفید است.
2- ماهی: ماهی‌ها و به ویژه ماهی‌های روغنی، سرشار از امگا-3، اسیدهای چرب و ویتامین‌ D هستند. این مواد بر روی هم موجب تقویت و توانایی حافظه و مغز می‌شوند. فسفر موجود در بدن موجودات دریایی در فعال نگه داشتن مغز تاثیر زیادی دارد.
ماهی یکی از اجزاء ثابت رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که به عملکرد شناخت انسان و فعالیت‌های مغزی او کمک می‌کند.
3- توت‌ها(بری ‌ها): انواعی از این میوه‌ها که شامل بلوبری، توت فرنگی، تمشک و… است. غنی از آنتی‌اکسیدانت‌ها بوده و دارای مواد شیمیایی ارتقاء دهنده فعالیت‌های مغز هستند، ضمن آن که آنتی‌اکسیدانت‌ها موجب غیرفعال کردن رادیکال‌های آزاد می‌شوند.
4-سیب زمینی شیرین: سیب زمینی‌های شیرین قرمز و صورتی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدانت‌هایشان شناخته می‌شوند. تحقیقات نشان داده که این مواد خوراکی می‌توانند به کاهش تورم مغزی که مرتبط با چاقی است، کمک نمایند.
5- چغندرها: این سبزی‌های ریشه‌ای، مخزنی از آنتی اکسیدانت‌ها هستند. علاوه بر رنگ تند چغندرها، پیگمان‌های بتالین می‌توانند موجب کاهش اثر مواد اکسیدکننده باشند، ضمن آن که اثر ضدتورمی بر روی مغز نیز دارند.
6-گیاهان سبز: چندان تعجبی ندارد که گیاهان سبز سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدانت‌ها برای حفظ توانایی حافظه و فعالیت مغز باشند. انواعی از سبزی‌های خوردنی تیره رنگ حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای مورد نیاز بدن هستند و مصرف روزانه آن‌ها نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارد.
7- کافئین: دوست‌داران قهوه و چای که به طور روزانه این ماده نوشیدنی را مصرف می‌کنند، امکان دارد که با تمرکز بیشتری کارهای خود را انجام دهند. گفته می‌شود که کافئین میتواند بر پایداری مغز و حفظ خاطرات جدید کمک کند.
8- شکلات تیره: ماده انتی‌اکسیدانت تقویت‌کننده مغز که فلاونوئید نامیده می‌شود در کاکائو به فراوانی وجود دارد که یکی از مواد اصلی ساخت شکلات‌های تیره است. به مغز خود کمک کنید و همیشه این شکلات را دم دست داشته باشید.

مهدی رجول دزفولی

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای