آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17628

قارچ خوراکیِ باب‌دل گیاهخواران

آنهایی که ادعا می‌کنند قارچ‌ را دوست ندارند، دلیل‌های بسیار وجود دارد تا ذهنیت خود را تغییر دهند. یک قارچ خوب می‌تواند مزایای تغذیه‌ای فراوانی داشته‌باشد

قارچ خوراکیِ باب‌دل گیاهخواران
اخبار سبز کشاورزی : آنهایی که ادعا می‌کنند قارچ‌را دوست ندارند، دلیل‌های بسیار وجود دارد تا ذهنیت خود را تغییر دهند. یک قارچ خوب می‌تواند مزایای تغذیه‌ای فراوانی داشته‌باشد و به روش‌های متفاوت نیز طبخ شود.
در سال 2021، فروش قارچ به‌دلیل "پاندمی کووید 19" از سایر سبزی‌ها بیشتر بود، چرا که از نظر مواد و عناصر مغذی و هم طعم و مزه بسیار متفاوت است. قارچ‌ها یکی از مواد غذایی ثابت در فروشگاه‌ها بوده و مصرف آن به سلامتی بدن کمک زیادی می‌کند.
در این‌جا به چند مزیت قارچ‌ها و آنچه که لازم است در مورد آن‌ها بدانیم، اشاره می‌شود:

انواع قارچ‌ها

در هر سوپرمارکتی اغلب سه نوع قارچ را مشاهده می‌کنیم؛ قارچ دکمه‌ای سفید، قارچ دکمه‌ای قهوه‌ای و قارچ سفید Portobello که تعداد بسیار اندکی از انواع قارچ‌های خوراکی در جهان هستند. تعداد واقعی انواع قارچ بیش از 10 هزار نوع است، اگرچه انواع زیادی از آنها به‌خاطر سمی بودن، قابل خوردن نیستند.
در اینجا علاوه‌بر قارچ دکمه‌ای سفید به معرفی چند گونه دیگر می‌پردازیم.
قارچ Cremini (دکمه‌ای قهوه‌ای): این قارچ‌ها شبیه دکمه‌ای سفید هستند اما چتر آن‌ها قهوه‌ای است. در انواع غذاها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
قارچ Portobello: شبیه قارچ سفید دکمه‌ای اما بزرگ‌تر، ضخیم و گوشتی است و به شکل‌های مختلف می‌توان آن را مصرف کرد.
قارچ Shiitake: انواع این قارچ دارای ساختار فیبری، پرپشت و ساقه‌های خمیده، با چتر پهن و اندکی قهوه‌ای رنگ هستند. دارای عطر و طعم زیادی بوده و گیاهخواران می‌توانند آن را به روش سرخ کرده و یا دودی مصرف کنند. انواع دیگری از قارچ به نام‌های Enoki ,Maitake Oyster وجود دارند که هریک می‌تواند مورد علاقه گیاهخواران باشد.

موادغذایی قارچ‌ها

تمام قارچ‌ها منبعی از عناصر غذایی با کالری کم هستند، به این معنی که دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است؛ بدون آن که عناصر مضری مانند چربی‌، کلسترول و مواد انرژی‌زا داشته باشند. دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌های B، ریبوفلاوین، نیاسین، سلینیوم، پتاسیم، مس، فیبر، پروتئین و مقدار زیادی ویتامین D هستند. یک قارچ Portobello دارای 19 کالری، 3/ 0گرم چربی، 2 گرم پروتئین و 313 میلی‌گرم پتاسیم و … است.

مزایای قارچ‌ها

علاوه‌بر مجموعه‌ای از عناصر غذایی، قارچ‌ها دارای مواد خاصی هستند که ضمن حفظ سیستم ایمنی و عملکرد بدن موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. قارچ‌ها دارای مقادیر زیادی فیبر، آنزیم‌های فعال‌کننده دستگاه گوارش، ایمنی بدن و مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدانت‌ها هستند که بدن را در مقابل عوامل و رادیکال‌های زیان‌آور حفظ می‌کند. در بررسی که در سال 2019 در نشریه «بیماری آلزایمر» به چاپ رسید، افراد بالای 60 سال که حداقل هفته‌ای 2 نوبت قارچ مصرف می‌کنند از ناهنجاری‌های مرتبط با این بیماری می‌توانند حفظ شوند.
در بررسی دیگری که در سال 2021 روی 24 هزار آمریکایی انجام شد، معلوم گردید که مصرف قارچ به روش معمولی می‌تواند به کاهش حداقل یک مورد از عوامل افسردگی کمک نماید.

چند نمونه غذا از قارچ برای گیاهخواران

قارچ‌ها را می‌توان در مواردی بیش از تهیه سالادها و پیتزا استفاده کرد و به جای گوشت آن را به کار برد. از آنجایی که هدف ارائه چند غذای بدون گوشت برای افراد گیاهخوار است؛ چند غذای ساده به همراه قارچ معرفی می‌شود:
قارچ سوخاری: ساده‌ترین روش برای آماده کردن یک غذای سریع است.
مواد مورد نیاز شامل یک عدد تخم‌مرغ و مقدار آرد سوخاری است که پس از به هم زدن تخم‌مرغ قارچ‌ها را در آن فرو برده و در آرد سوخاری می‌غلطانیم و سپس به‌مدت 10 دقیقه در فر قرار داده می‌شوند تا کاملا برشته شوند.
قارچ کبابی: پس از تمیز کردن قارچ‌ها آنها را به کره یا روغن آغشته کرده و سپس فلفل و نمک می‌زنیم و سپس به سیخ کشیده روی تور سیمی قرار داده و روی آتش می‌گذاریم تا کبابی شوند.
قارچ و پاستا: شامل یک بسته غذایی گیاهی شامل قارچ Cremini، پاستا و نان برشته است. پس از آماده کردن پاستا، یک سس با رب گوجه‌فرنگی و تفت‌دادن قارچ‌ها در آن، این دو را با یکدیگر مخلوط کرده و یک غذای گیاهی کامل آماده می‌شود. انواع دیگری از غذاها را می‌توان با قارچ تهیه کرد؛ که بنا به سلیقه قابل انجام است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای