آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19766

خاک جنگل‌های شمال هم به خارج قاچاق می‌شود

تصاویری از برداشت خاک از جنگل چهاردانگه مازندران با ادعای قاچاق منتشر شده است اما آیا این خاک‌ها سر از خارج کشور در آورده‌اند؟

خاک جنگل‌های شمال هم به خارج قاچاق می‌شود
تصاویری از برداشت خاک از جنگل چهاردانگه مازندران با ادعای قاچاق منتشر شده است اما آیا این خاک‌ها سر از خارج کشور در آورده‌اند؟
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، تصاویری با عنوان فروش خاک جنگلی در قلب هیرکانی منتشر و ادعا شده است جمعی از افراد سودجو با مجوز اداره صنعت و معدن تجارت و اداره آبیاری شهرستان ساری، به بهانه لایروبی، به خاکبرداری برکه اِروِت در قلب جنگل چهاردانگه مازندران برای صدور به خارج از ایران اقدام کرده‌اند و این عملیات موجب تخریب خاک، قطع تعدادی از درختان توسکا، آسیب به درختان کهنسال و از بین رفتن صد‌ها نهال زیر چرخ‌های بیل مکانیکی و کامیون شده است.
بعد از انتشار این تصاویر صحبت‌هایی از سید رضا حمیدی اروتی دهیار روستای اروت نیز منتشر شد که بر اساس آن او گفته بود: لایروبی آب بندان ار‌وت با توجه به بحران آب به درخواست شورا، دهیاری و اهالی روستا صورت گرفته تا منبع ذخیره آب برای کشاورزی روستا تامین شود.
او افزود: آب منطقه‌ای مازندران متولی آب بندان‌ها در سامانه تدارکات دولت اقدام به مزایده نموده و اداره صنعت و معدن هم مجوز لایروبی آب بندان را صادر کرده است.
به گفته او هیچ درخت یا نهالی در جریان این لایروبی قطع نشده است، چونکه آب بندان جاده دسترسی دارد و به همین دلیل هیچ کامیونی وارد عرصه جنگل نمی‌شود.
دهیار روستای اروت گفته بود با تأیید کارشناسان هیچ گونه زیست گاه حیات وحشی اینجا وجود ندارد که نا امن شود.

خاک اینجا خیلی گران است

پیگیری از یک منبع مطلع نشان می‌دهد این منطقه سرشار از خاک پیت به عنوان گران‌ترین خاک برای کشت و کار است، خاکی که بیشتر به عنوان مصارف گلخانه‌ای و پرورش گل و گیاه کاربرد دارد و از بقایای نوعی خزه و یا جلبک بوجود می‌آید.
بر اساس گفته‌های این منبع، بر اساس قانون برداشت خاک پیت تحت هر عنوانی ممنوع است اما با توجه به اینکه این خاک در بازار‌های خاورمیانه مشتریان فراوانی دارد امکان قاچاق دور از ذهن نیست.
خاک پیت یا تورب از تجزیه خزه‌ها و گیاهان باتلاقی و درشرایط صنعتی از تجزیه بقایای گیاهان بدست می‌آید و بهترین ماده کاملا ارگانیک برای جوانه زنی، کشت و نگهداری گیاه به خصوص گیاهان آپارتمانی است.
محل به عمل آمدن پیت خاک در جنگل‌های شمال اروپا، سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی و اطراف جنگل‌های جلگه‌ای شمال کشور و نقاط مرتعی ایران است.

تایید خروج خاک از جنگل

موسی مقیمی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: مسئولان وقت این اداره کل در سال ۱۳۹۸ موافقت مشروط خود را با لایروبی این آب گیر اعلام کرده و کمیته فنی نیز در همان موافقت مشروط بر عدم خروج خاک پیت از آب بندان و تردد نکردن ماشین آلات سنگین در جنگل تاکید کرده بود.
او می‌گوید: از دید منابع طبیعی برداشت خاک پیت ممنوع است اما بر اساس گزارش‌ها چند محموله خاک پنج شنبه دو هفته قبل از این منطقه جابجا شده است.
مقیمی می‌گوید: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت آب منطقه ای، محیط زیست و منابع طبیعی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران برگزار و دادستان یک هفته مهلت داد تا نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کند که تا آخر وقت امروز نتیجه نهایی به دادستان اعلام می‌شود.
او در خصوص جاده‌ای که دهیار روستا می‌گوید از قبل وجود داشت و هیچ درختی در جریان این لایروبی و تردد خودرو‌های سنگین از بین نرفته است نیز گفت: بهره برداران قانونی در گذشته از این جاده ۱۵۰ متری برای جابجایی چوب استفاده می‌کردند که الان تغییراتی در این جاده داده اند اما از دید منابع طبیعی این جاده همچنان یک جاده جنگلی است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران شنبه گذشته دستور توقف برداشت و خروج خاک از منطقه را داده است و برداشت خاک متوقف شده است.

محیط زیست مخالفت کرده است

کاویان مدیر کل محیط زیست مازندران نیز گفت: این اداره کل پس از بررسی همه جانبه موضوع، با برداشت خاک از این آب بندان مخالفت کرده و نامه رسمی مخالفت نیز صبح امروز به مراجع قانونی ارسال شده است.
او در خصوص این ادعا که این منطقه زیستگاه جانوری نیست و برداشت‌ها به حیات جانوری منطقه نیز لطمه نمی‌زند، گفت: همه عرصه‌های جنگلی در مازندران زیستگاه طبیعی جانوران است و این فضا نیز از نظر محیط زیست یک زیستگاه آبی محسوب می‌شود که هرگونه تغییر در آن می‌تواند سبب بروز خسارت شود.

علی گل باف

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای