آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26706

قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند

سازمان بهشت زهرا(س) شرایط جدید پیش‌فروش قبور در بهشت زهرا(س) را اعلام کرد.بهشت زهرا(س) بزرگ‌ترین آرامستان ایران است .

قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند
سازمان بهشت زهرا(س) شرایط جدید پیش‌فروش قبور در بهشت زهرا(س) را اعلام کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ بهشت زهرا(س) بزرگ‌ترین آرامستان ایران است که در جنوب تهران قرار دارد. فعالیت بهشت زهرا(س) به‌طور رسمی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز شد.
البته هدف از ایجاد بهشت زهرا(س) پایان دادن به قبرستان‌های متعدد در پایتخت ایران در سال ۱۳۴۵ بود و در نهایت در ۲۷ تیر چهار سال بعد، بهشت زهرا(س) اولین میهمان دائمی خود را پذیرا بود.
پس از «محمدتقی خیال» که در قطعه یک، ردیف یک و شماره یک به خاک سپرده شد، میلیون‌ها نفر دیگر هم در بهشت زهرا(س) ایران ساکن شدند تا شهر بزرگی از مردگان در جنوب تهران شکل بگیرد.

آغاز پیش فروش قبر در بهشت زهرا(س)

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ به تازگی روابط عمومی سازمان بهشت زهرا(س) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به ضرورت اصلاح شرایط و فرآیندهای موضوع حق واگذاری استفاده از قبور (پیش‌فروش) در بهشت زهرا(س) و لزوم اتخاذ روش‌های شفاف‌تر در راستای ایجاد عدالت شهروندی، سازمان بهشت زهرا(س) تسهیل و سامان بخشی به موضوع پیش فروش قبور که یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردمی است را در دستور کار خود قرار داده است.

اولویت واگذاری قبور قدیمی با کدام بستگان است؟

طبق شرایط جدید، اولویت حق استفاده از قبور در قطعات قدیمی به افرادی واگذار می‌شود که یکی از بستگان درجه یک متقاضی، در آن قطعات مزار داشته باشد.
همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده در این امر، به هر کدملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده است.

قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند

هزینه 2 طبقه در زمان فروش دریافت خواهد شد

در پیش فروش قبور، هزینه دوطبقه از سه طبقه پیش فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد و هزینه یک طبقه دیگر نیز در آینده با اولین دفن، به نرخ مصوب روز از خانواده متوفی دریافت خواهد شد.
۳۰ درصد از ظرفیت قبور خالی قطعات قدیمی به‌عنوان ذخیره دفن روز، پیش‌فروش نخواهد شد تا امکان دفن در قطعات قدیمی در آینده نیز برای متقاضیان همچنان وجود داشته باشد.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بهشت زهرا (س)، موضوع پیش‌فروش قبور، بیش از دو دهه است که در بهشت زهرا(س) انجام می‌شود و نرخ گذاری آن نیز توسط شورای محترم اسلامی شهر صورت می‌گیرد.

۵۰‌ سالگی خواب مردگان در بهشت زهرا(س)

سازمان بهشت زهرا(س) که در یکی دو سال اخیر با فرایند تدفین و خاک‌سپاری جان‌باختگان ویروس کرونا، روزگار پرمشغله‌ای را طی می‌کرد، در ۵۰ ‌سال گذشته از عمر کاری خود، روزهای متفاوت فراوانی را تجربه کرده ‌است.
این شهر چند صدهکتاری حالا چهار بخش مختلف را شامل می‌شود؛ قطعه «خانواده شهدا»، قطعه «هنرمندان، نام‌آوران و اصحاب رسانه»، قطعه «عمومی» و قطعه ‌«آرامگاه خانوادگی».

۱۰ مدیرعامل در ۵۴ سال

تاریخچه بزرگ‌ترین گورستان ایران، نکات فراوانی دارد؛ اولین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث گورستانی به نام بهشت زهرا (س) در سال ۱۳۴۵ انجام شد. در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونان و رؤسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام گرفت، قطعه‌زمینی در مسیر مورد احترام تهران - قم با مساحت ۳۱۴ هکتار به این موضوع اختصاص یافت و برای فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز نیز بلافاصله گام‌هایی برداشته شد.

قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند

پس از انجام بررسی‌های اولیه و اقدامات ساخت، بهشت زهرا(س) در سال ۱۳۴۹ آماده شد؛ اما در ابتدا به علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران، با اقبال عمومی برای دفن اموات مواجه نشد و قبر شماره یک ماه‌ها خالی ماند تا اینکه در ۲۷ تیر ۱۳۴۹ با دفن اولین متوفی، محمدتقی خیال، در قطعه یک ردیف یک شماره یک، رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت. حالا ۵۰ سال از آن روز می‌گذرد و بهشت زهرا (س) دیگر آن زمینی به مساحت ۳۱۴ هکتار در سال ۱۳۴۹ نیست.
سال ۷۶ مدیران وقت سازمان با خرید و تملک ۱۱۰ هکتار، زمین‌های قسمت شمال و شمال شرقی را در دستور کار خود قرار داده و پس از الحاق آن، گورستان شهر در بخش شمالی توسعه یافت.
علاوه‌بر این، بخش توسعه شماره یک که در سال ۱۳۷۶ آغاز شد نیز در سال ۱۳۸۷ روزهای پایانی خود را گذراند و در این سال ۱۶۰ هکتار دیگر به‌عنوان بخش توسعه شماره ۲ به این گورستان افزوده شد که از ابتدای مرداد ۱۳۸۸ پذیرای شهروندان متوفی است.
بهشت زهرا(س) در عمر ۵۴ساله‌اش، ۱۰ مدیرعامل را به خود دیده‌ است؛ سال اول مدیریت زمین بایری که حالا نام بهشت زهرا(س) دارد، بر عهده «محمد یوسفیان» بود و پس از آن دوره مدیریت طولانی «محمد توسلی» از راه رسید که البته در اسفند سال ۵۷ او هم جای خود را با مدیر دیگری عوض کرد.
قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند قبرهای بهشت زهرا(س) پیش‌فروش می‌شوند سنگ قبر مرحوم محمد تقی خیال، نخستین متوفی ساکن بهشت زهرا(س)

عملکرد بهشت زهرا(س)

عملکرد بهشت زهرا(س) در سال‌های گذشته با تمجیدهای فراوانی همراه بوده و بسیاری نحوه پیشبرد کارها در روز تلخ وداع با عزیزان خود را غافل‌گیرکننده اعلام کرده‌اند. یکی از کارهایی که با استقبال خوبی روبه‌رو شده، «طرح مباشر» است.
سازمان بهشت زهرا(س) از ‌سال ۸۹ این طرح را با هدف تکریم ارباب‌رجوع، ارتقای رضایت‌مندی مراجعان و بهبود روند سلامت اداری آغاز کرده که با رضایت مردم هم روبه‌رو شده است.
در این طرح حدود صد روحانی جوان در اجرای مراسم تدفین به بازماندگان کمک می‌کنند؛ اجرای این طرح پس از خبری‌شدنش با واکنش‌های مثبت بعضی مسئولان و سیاست‌مداران هم روبه‌رو شده ‌است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای