آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30250

گوشت منجمد وارداتی کیلویی ۲۲۰ تا ۲۴۷ هزار تومان  

رصد بازار نشان می دهد قیمت هر کیلو گوشت گوسفند منجمد بسته بندی شده وارداتی ۲۴۷ هزار تومان، گوشت گوساله منجمد وارداتی ۲۲۰ هزار تومان و گوشت گرم گوساله

گوشت منجمد وارداتی کیلویی ۲۲۰ تا ۲۴۷ هزار تومان  
رصد بازار نشان می دهد قیمت هر کیلو گوشت گوسفند منجمد بسته بندی شده وارداتی ۲۴۷ هزار تومان، گوشت گوساله منجمد وارداتی ۲۲۰ هزار تومان و گوشت گرم گوساله داخلی ۲۵۷ هزار تومان است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر، رصد بازار گوشت حاکی از نوسان قیمتی آن دارد. وزیر جهاد کشاورزی در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با بیان اینکه آمار دقیقی از فعالیت‌های کشاورزی به ویژه در بخش تولید و زمین‌های زیر کشت وجود ندارد، گفت: وزارتخانه همچون موجود نابیناست چون نمی‌توان بدون اطلاعات درست برای مدیریت بازار برنامه ریزی دقیقی داشت.
سیدجواد ساداتی نژاد گفت: داده‌ها و اطلاعات موجود، تخمینی و برآوردی است از همین رو هر سال با کمبود و پیش بود تولید در محصولات کشاورزی رو به رو هستیم. به عنوان مثال بر اساس اطلاعات اعلامی از سوی نهادهای متولی استانی به وزارت جهاد کشاورزی، گفته می‌شود دو میلیون رأس دام مازاد در کشور وجود دارد؛ مجوز صادرات داده می‌شود اما دو ماه بعد با کمبود گوشت در بازار مواجه می‌شویم. در بخش طیور و محصولات کشاورزی هم همین وضعیت حاکمفرماست. یا پس از کشت و برداشت اعلام می‌شود فلان هکتار زمین زیرکشت گوجه فرنگی است که در آمار ارسالی به وزارت جهاد کشاورزی نیامده است. از این رو وزیر جهاد کشاورزی یکی از ۵ اولویت نخست این وزارتخانه را راه اندازی رصد خانه داست تا داده‌های دقیق مبنای سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها شود.

هر کیلو گوشت چند؟

در حال حاضر با نگاهی به بازار گوشت قرمز کشور شاهد قیمت‌های نامتعارف هستیم. کمبود گوشت قرمز سبب شد تا وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار به ویژه با نزدیک شدن ایام نوروز و ماه رمضان مبادرت به واردات گوشت کند.
مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت گوشت قرمز اظهار کرد: در حال حاضر چند فروشگاه زنجیره‌ای همکاری داشته و گوشت قرمز گرم و منجمد بسته بندی شده با نرخ دولتی در حال توزیع است.
وی درباره قیمت آنها گفت: هر کیلو گوشت منجمد گوسفندی بسته بندی شده وارداتی ۲۴۷ هزار تومان و هر کیلو گوشت منجمد گوساله وارداتی که شامل ران و راسته می‌شود ۲۲۰ هزار تومان است.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: هر کیلو گوشت قرمز مخلوط ۱۹۷ هزار تومان و هر کیلو گوشت قرمز چرخ کرده ۱۷۵ هزار تومان است.

قیمت گوشت گرم داخلی

امراللهی با اشاره به تأمین بخشی از بازار گوشت با دام داخلی گفت: گوشت گرم گوساله داخلی در سازمان میادین میوه و تره بار در حال عرضه روزانه است که هر کیلو ۲۵۷ هزار تومان قیمت گذاری شده و بسته بندی منجمد آن نیز از ۱۶۰ تا ۱۷۵ هزار تومان بوده که به این ترتیب می‌توان گفت به طور میانگین هر کیلو گوشت دام داخلی ۱۷۰ هزار تومان در حال توزیع است.
او درباره نرخ گوشت داخلی منجمد غیر بسته بندی هم عنوان کرد: هر کیلو گوشت قرمز منجمد غیر بسته بندی داخلی حدود ۱۵۰ هزار تومان است.

تأمین بازار با گوشت‌های ذخیره شده

امراللهی درباره چرایی قیمت بالای گوشت در خرده فروشی‌های سطح شهر که بعضاً در برخی از مناطق شهر تهران به ۶۰۰ هزار تومان هم رسیده است، گفت: میانگین قیمت لاشه گوسفند داخلی ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت گوشت گوسفند در بازار باید بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تومان باشد.
این مقام دولتی درباره نحوه تأمین بازار گوشت اعلام کرد: چند سالی است که کشور با پدیده خشکسالی رو به روست و علوفه مراتع نیاز دامداران را تأمین نمی‌کند. شهریور دام‌های ذبح شده مازاد نیاز بازار بوده و شرکت پشتیبانی امور دام با خرید گوشت از عشایر به ذخیره سازی آنها پرداخت. بنابراین بخشی از گوشت‌های در حال توزیع همان گوشت‌های دام عشایر داخلی است.

برخورد با گران فروشان

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بازار گوشت مرغ هم اظهار کرد: قیمت گوشت مرغ گرم در سراسر کشور نباید از ۶۳ هزار تومان بیشتر باشد و در این باره نظارت‌ها تشدید شده است و با گران فروشان برخورد می‌شود.
وی عنوان کرد: چندین پرونده در این رابطه تشکیل و در حال رسیدگی است. بسته به میزان تخلف، متخلفان جریمه خواهند شد.
امراللهی در پایان تاکید کرد: واردات گوشت قرمز تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت تا التهاب بازار فروکش کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای