آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34290

مرغ و دیگر هیچ

نگاهی به اهم فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد این وزارتخانه تنها بر روی مرغ تمرکز کرده است و از پیگیری دیگر رسالت‌های مهم این وزارت

مرغ و دیگر هیچ

واردات وزارتخانه را خانه کشاورز خارجی می‌کند

نگاهی به اهم فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد این وزارتخانه تنها بر روی مرغ تمرکز کرده است و از پیگیری دیگر رسالت‌های مهم این وزارت خبری نیست.
اخبار سبز کشاورزی ؛ کشتار، قیمت، تامین و توزیع مرغ مهم‌ترین کلید واژه‌های اخبار صادره از سوی وزارت جهاد کشاورزی است که این روزها بر روی آنها تاکید فراوانی می‌شود؛ این در حالی است که دیگر محصولات کشاورزی مانند گوشت قرمز از ادبیات مسئولان به کلی حذف شده و به نظر می‌رسد دیگر برنامه‌ای برای تنظیم بازار آن در جهت ورود دوباره به سفره مردم وجود نداشته باشد.

قیمت انواع مرغ در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت انواع مرغ در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

مرغ تنها تابلو وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مصرف‌کننده

در حالی که قیمت گوشت گوسفندی به کیلویی 500 هزار تومان نزدیک می‌شود و همچنین قیمت دیگر اقلام سفره ایرانی، مانند لبنیات سبب شده سرانه مصرف این مواد غذایی مهم در سفره خانوار ایرانی روز به روز کاهش یابد، مرغ تنها تابلو وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مصرف‌کننده است.
قیمت دستوری در کنار دیگر فاکتورهای ضروری برای استمرار تولید مرغ، مرغداران را کلافه کرده است؛ اما واردات نیز تهدیدی است که تولیدکننده ایرانی را در سایه کنترل شدید دولت آن هم بدون برنامه و حمایت بیش از گذشته تضعیف کرده است.
هزاران پرونده تعزیراتی در حوزه مرغ سرپرست فعلی وزارت جهاد کشاورزی که این روزها به‌ سرعت در حال عزیمت به استان‌ها و اصطلاحاً سفر استانی است از اهرم‌های فراوانی برای جذب حمایت نمایندگان بهره می‌گیرد و یکی از این ابزارها مرغ است که به نظر می‌رسد بازار چندان با وی همگام نیست.

طی روزهای اخیر میزان عرضه مرغ گرم در تهران 4 برابر شده است

طی روزهای اخیر میزان عرضه مرغ گرم در تهران 4 برابر شده است تا آنجا که گفته می‌شود قیمت به پایین‌تر از قیمت مصوب رسیده است، اما گزارشات استانی نشان می‌دهد مرغ در مرز کیلویی 90 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
از سوی دیگر، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفته است از ابتدای طرح تشدید نظارت، حدود ۹۶ هزار و ۳۷۳ مورد بازرسی در حوزه مرغ در سراسر کشور انجام شده که ۱۸ هزار و ۵۹۰ پرونده به تعزیرات معرفی شده است.

بازار مرغ با دشواری در حال تنظیم است

این اعداد نشان می‌دهد بازار با دشواری در حال تنظیم است. این حجم از پرونده بیانگر وجود مشکل اساسی در عرضه و تقاضای مرغ در کشور است که در آینده‌ای نه چندان دور به صنعت مرغ و طیور کشور لطمه خواهد زد.
کشاورز نیازمند حمایت است، پیشگیری از وقوع بحران امری است که در بسیاری از سطوح مدیریتی در کشور به آن توجه نمی‌شود و تنها پس از بروز مشکل به‌صورت اورژانسی و آن هم با مُسکن مشکلات حل می‌شوند که در نهایت سبب بدتر شدن اوضاع و آسیب جدی می‌شود.
برای نمونه از سال گذشته پس از اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ای مرغداران گلایه‌های بسیاری را طرح کردند و تحت فشار بودند؛ اما برای حمایت از آنها و حل چالش‌های آنان فکری نشد. هم اکنون نیز که قیمت مرغ به دنبال گرانی نهاده‌ها و دیگر هزینه‌ها افزایش یافته، همچنان حمایت و رسیدگی به مشکلات مرغداران مورد توجه نیست.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اخیراً در سفر به استان مرکزی بر ضرورت حمایت از تمامی تولیدکنندگان حوزه کشاورزی تاکید کرده و گفته بود وزارت جهاد کشاورزی خانه کشاورزان است، اما در عمل اکنون که آقامیری در حال سفرهای استانی است بهتر است نشستی را در همان وزارتخانه یا خانه کشاورزان، با مرغداران برگزار کند و در قالب یک بسته حمایتی از آنها پشتیبانی کند؛ چراکه واردات مرغ گرم یا تنظیم بازار با محصولات وارداتی وزارتخانه را به خانه کشاورزان خارجی مبدل خواهد کرد.

فاطمه امیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای