آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25216

مسکن گران‌تر می‌شود، ایرانیان فقیرتر

برخلاف آنچه وعده داده شده بود، بازار مسکن هنوز به ثبات نرسیده و چشم‌اندازی هم برای ثبات آن وجود ندارد.

مسکن گران‌تر می‌شود، ایرانیان فقیرتر
برخلاف آنچه وعده داده شده بود، بازار مسکن هنوز به ثبات نرسیده و چشم‌اندازی هم برای ثبات آن وجود ندارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | وعده‌های دولت سیدابراهیم رئیسی که می‌خواست با تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی، آرامش را به بازار برگرداند نه فقط محقق نشده که دور از دسترس به نظر می‌رسد و معلوم نیست با این اوضاع چه آینده‌ای برای بازار وجود دارد.
موضوع چسبندگی قیمت خانه، مساله‌ای است که همچنان باعث بالا ماندن قیمت خانه‌ها می‌شود
این بازار همچنان تحت تاثیر بازار و قیمت ارز است. قیمت دلار که در روزهای گذشته به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده بود، با رونمایی از اوراق قرضه ارزی ناگهان متوقف و حتی کاهشی شد؛ ولی قیمت خانه‌ها در ایران، کاهش نیافت.
با این حال، موضوع چسبندگی قیمت خانه، مساله‌ای است که همچنان باعث بالا ماندن قیمت خانه‌ها می‌شود. در عین حال، معامله مسکن در بازار راکد فعلی، بسیار کند و معدود انجام می‌شود. به همین دلیل نرخ رشد معاملات ماهانه قیمت به صفر نزدیک شده و معاملات به کم‌ترین میزان خود در سال‌جاری رسیده است.
هفته‌های اخیر تقاضا برای دریافت وام مسکن۴۸۰ میلیون تومانی از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش پیدا کرده که منجر به رشد نسبی قیمت آن شده است
برخی ناظران می‌گویند چون تورم انتظاری در بخش مسکن کاهش یافته، زمینه برای ورود تقاضاهای مصرفی فراهم است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در معدود معامله انجام شده در بازار مسکن نقش وام مسکن در توانمندسازی خریداران، نقشی مهم بوده است؛ چنانکه در هفته‌های اخیر تقاضا برای دریافت وام مسکن۴۸۰ میلیون تومانی از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش پیدا کرده که منجر به رشد نسبی قیمت آن شده است.
دریافت وام عمدتا به قصد خرید آپارتمان کوچک و از سوی خریداران خانه اولی انجام می‌شود. معامله‌گران مسکن همچنین از توقف سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی پایتخت خبر می‌دهند؛ چنانکه تعداد معاملات مسکن در منطقه یک تهران تنزل کرده است.
آمارها نشان می‌دهد که از نظر تعداد معامله انجام شده در ماه‌های گذشته، مناطق مرکزی تهران ازجمله منطقه 10 رشد معامله‌ها را شاهد بوده است.
در هفته‌های گذشته، فروشندگان واحدهای بزرگ و لوکس در مواردی آپارتمان‌های خود را با تخفیف عرضه کرده‌اند. این در حالی است که بنا به گفته‌مشاوران املاک شهر تهران در آپارتمان‌های کوچک رشد قیمت مشاهده شده است.
در حال حاضر آپارتمان‌های با متراژ کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۷ درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهند. ۵۶ درصد معاملات نیز با قیمتی کمتر از متوسط شهر (متری ۴۳.۷ میلیون تومان) انجام می‌شود. ۵۰ درصد خرید و فروش‌ها نیز به واحدهای با ارزش کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص دارد.
مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را ۴۶.۴ میلیون و متوسط حسابی آن را ۴۴.۳ میلیون تومان اعلام کرد
در نگاهی بلندمدت و جامع‌تر می‌توان اظهار کرد نه فقط در تهران که در کل کشور، از سال گذشته بازار مسکن در افول آشکار و رکود قرار داشته است.
گفتنی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در بازار مسکن برابر آمار رسمی ارائه شده، 38 درصد است. یکی از عوارض منفی در بازار مسکن رشد هزینه‌های ساخت و ساز است که باعث افزایش قیمت واحدهای نوساز شده است. این عامل می‌تواند در قیمت واحدهای با سن بنای کمتر از پنج سال تاثیر بگذارد.
روند کاهش نرخ رشد ماهانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود ادامه پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در مهرماه به ۴۳.۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسید که در مقایسه با ماه قبل ۱.۲ درصد و نسبت به ماه مسابه قبل ۳۸.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
هم‌چنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را ۴۶.۴ میلیون و متوسط حسابی آن را ۴۴.۳ میلیون تومان اعلام کرد.
تعداد معاملات نیز در مهرماه ۱۴۰۱ بر اساس گزارش بانک مرکزی ۵.۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۱۰.۲ و یک درصد کاهش یافته است.
اما مهم‌ترین مشکل بالا بودن اجاره‌بهای خانه است که دولت در مهار و ساماندهی آن تقریبا هیچ توفیقی نداشته است. با این وضع چندان عجیب نیست که شهروندان ایرانی هر روز بیشتر در گرداب فقر فرو بروند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای