آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25014

مشکلات داخلی مانع اصلی صادرات غیرنفتی

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، عمده مشکلات بخش صادرات غیرنفتی را ریشه دار در مشکلات داخلی دانست. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ یونس ژائله صبح امروز

مشکلات داخلی مانع اصلی صادرات غیرنفتی
رئیس اتاق بازرگانی تبریز، عمده مشکلات بخش صادرات غیرنفتی را ریشه دار در مشکلات داخلی دانست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ یونس ژائله صبح امروز پنج شنبه در بیست و ششمین همایش صادرات غیرنفتی که در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شد، با بیان اینکه عمده مشکلات بخش صادرات ریشه در مشکلات داخلی دارد، گفت: در بخش صادرات به دنبال دشمن خارجی نباشید چرا که تحریم ها تا حدی اثر گذار است و در بسیاری از موارد، کم کاری و عدم وجود اراده برای هدف گذاری صادراتی موفق ریشه در فعالیت ما دارد.

خوت و سستی در فعالین حوزه صادرات

رییس اتاق تبریز خاطر نشان کرد: اتاق تبریز اولین اتاق تجاری ایران را ایجاد کرده و این نشانگر پیشران بودن تبریز در فعالیت های اقتصادی و صادرات است.
وی رخوت و سستی در فعالین حوزه صادرات را مهمترین چالش حاضر دانست و افزود: ریشه بسیاری از مشکلات در عدم برنامه ریزی در بین خود ماست.

عمده صارات ما تنها به ۳۸ کشور جهان انجام می‌شود

ژائله با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در حوزه صادرات غیر نفتی گفت: متاسفانه عمده صارات ما تنها به ۳۸ کشور جهان انجام می شود. اما خوشبختانه در دولت سیزدهم، حرکت های خوبی در حوزه دیپلماسی تجارت و بازرگانی در وزارت امور خارجه در حال انجام است که می تواند راهگشای افزایش تجارت در این بخش باشد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقتصاد ایران دولتی است، گفت: بی توجهی به اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه و حمایت از بخش خصوصی زمینه رانت و فساد را در اقتصاد کشور فراهم کرده است.
وی افزود: تازمانی که این قوانین اجرا نشود، اقتصاد ایران جهانی نخواهد شد.
ژائله خواستار ورود و جدیت وزارت اقتصاد بر کوتاه کردن دست افراد سود جو در حوزه اقتصاد و تجارت شد و افزود: لازم است تا نیروی انسانی متخصص و کار آمد درحوزه صادرات توسط دانشگاه ها تربیت شود. نیروهای که به دیپلماسی و زبان تجارت خارجی مسلط باشند.
وی با تاکید براینکه تک نرخی نبودن ارز موجب مشکلات جدی در بخش صادرات و تجارت و اقتصاد کشور بوده است، گفت: شرایط فعلی زمینه ساز تخلفات گسترده در این بخش بوده است.

تحریم روسیه فرصت خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه فراهم کرده است

ژائله با بیان اینکه تحریم روسیه فرصت خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه فراهم کرده است، افزود: توجه به توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه درحال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ضرورت توجه به هاب های تجاری را بیش از پیش نمایان می کند.
وی عدم وجود شبکه بانکی و حذف برند و نبود شرکت های بزرگ بین المللی را از عمده مشکلات راه صادرات کشور دانست و خواستار توجه به برندینگ و ایجاد زنجیره های قوی با شرکت های بزرگ بین المللی و تداوم حمایت دیپلماسی از تجارت جهانی شد.
وی افزود: باید اذعان داشت یکسری از افراد با سنگ اندازی ها تصمیم گرفته اند این مردم را از دولت ونظام ناراضی کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای