آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15986

80درصد منابع آب سطحی کشور نابود شده‌اند

ما در کشوری خشک و کم آب زندگی می‌کنیم. به گونه ای به گفته کارشناسان 80درصد منابع آب سطحی از تالاب‌ها، رودخانه‌ها گرفته تا دریاچه‌ها، محو و کشور نابود شده‌اند.

80درصد منابع آب سطحی کشور نابود شده‌اند

چاره کار فقط رو ‌آوردن به روش‌های ریاضتی است

مزرعه سبز : ما در کشوری خشک و کم آب زندگی می‌کنیم. از کشاورزان در زمین‌های خشک تا سیاست‌گذاران در شهرهای تشنه، همگی با کمبود آب مواجه هستند؛ به گونه ای به گفته کارشناسان 80درصد منابع آب سطحی از تالاب‌ها، رودخانه‌ها گرفته تا دریاچه‌ها، محو و کشور نابود شده‌اند.
در این رابطه کارشناس هواشناسی و رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در سرچشمه‌های آبی کشور وقتی کم‌بارشی ۴۰ تا ۶۵ درصد دارند نشان می‌دهد چقدر وضعیت نامطلوب است. این در حالی است که در جاهایی مثل خوزستان، چهارمحال، کهگیلویه و بوشهر فصل بارش تقریبا روبه اتمام است‌.

ورودی سدها ضعیف و حجم پشت‌سدها پایین است

احد وظیفه ادامه داد: چاره کار فقط در سختگیری و تا حدی رو‌آوردن به روش‌های ریاضتی است. اکنون سدهای تهران در خوشبینانه ترین حالت حدود 30درصد آب دارند. در این موقع سال که پرآب‌ترین وقت سال است و رودخانه‌ها خروشان‌ترین وقت سال‌شان است، شاهدیم که ورودی سدها ضعیف و حجم پشت‌سدها این چنین پایین است که این نشان می‌دهد وضعیت چندان مطلوب نیست و راهی جز سفت‌ بستن کمربند نیست. ‌

20درصد ذخایر آبی کشور را نسبت به سال گذشته از دست داده‌ایم

همچنین محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس حوزه محیط‌زیست و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، در گفت‌وگو با فرهیختگان اظهار داشت: در فروردین‌ماه امسال نسبت به سال 1400 و همچنین سال 1399، 90درصد بارش‌ها کاهش پیدا کرده است. به‌عبارتی خشکی سرزمین ایران، نسبت به سال‌های گذشته، 90درصد افزایش پیدا کرده است.
محبوب‌فر گفت: متاسفانه 20درصد ذخایر آبی کشور را نسبت به سال گذشته از دست داده‌ایم. پس امسال تنش‌های آبی در کشور 20درصد افزایش پیدا کرده و لاجرم 300 نقطه شهری در کشور نیز دچار تنش‌های آبی متوسط تا شدید هستند.‌
وی ادامه داد: همین حالا که ما باهم صحبت می‌کنیم 80درصد منابع آب سطحی کشور، از تالاب‌ها، رودخانه‌ها گرفته تا دریاچه‌ها، محو و نابود شده‌اند و با اینکه در طول سال، در پی افزایش سیلاب و بارندگی‌ها ورود آب داشته‌اند اما آسیب دیده و درنهایت خشک خواهند شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای