آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19962

نجات زنبورهای زیمباوه از انقراض با پروژه‌ای مبتکرانه

فرشته زینلی

نجات زنبورهای زیمباوه از انقراض با پروژه‌ای مبتکرانه
اخبار سبز کشاورزی : تغییر آب و هوا، آفتکش‌ها، از بین رفتن زیستگاه و مدیریت ضعیف کلنی، زنبورهای عسل زیمبابوه را به سمت انقراض سوق می‌دهد.
این حشره مفید باعث درآمدزایی بیش از ۵۰ هزار زنبوردار در سراسر کشور زیمبابوه است. بسیاری از کشاورزان در زیمبابوه برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی‌های مکرر به زنبورداری در مقیاس کوچک روی آورده‌اند.
در عین حال، طبق اعلام سازمان خواربار غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، نه تنها زنبورهای عسل از طریق گرده افشانی در تولید فراوان میوه، آجیل و دانه نقش دارند، بلکه باعث تنوع و کیفیت بهتر در میوه و سبزیجات مورد استفاده انسان می شوند.
بیشتر بخوانید: تکنولوژی واکسن کووید ۱۹ در خدمت زنبورها

زنبورهای عسل در معرض تهدید از بین رفتن تنوع زیستی

سال گذشته، خوزه گراتسیانو دا سیلوا، مدیرکل وقت FAO، هشدار داد که زنبورهای عسل در معرض تهدید اثرات ترکیبی تغییر آب و هوا، کشاورزی فشرده، استفاده از سموم دفع آفات، از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی هستند.
اما دو نگهدارنده حرفه‌ای زنبور عسل، اسماعيل سيتول و ويلت موتیسی، ماموریت دارند تا زنبورهای زیمبابوه را از نابودی نجات دهند. این دو زنبوردار اخیراً یک پناهگاه زنبور عسل در دامنه کوهی در حومه Dangamvura، یک حومه شهر با تراکم بالا در شهر موتار، شرق زیمبابوه ایجاد کردند.
کندوهای زنبورعسل در زیر درختان اقاقیا در نقطه ای خلوت از دامنه جنوبی کوه قرار دارند و به زنبورها فرصتی برای گردش و جمع‌آوری گرده گل، شهد و ارائه خدمات گرده افشانی رایگان به مناطق اطراف می‌دهند.

زنبورهای آفریقایی ماهیت دفاعی دارند

همزمان، زنبورها از اقاقیا و تعداد کمی از درختان باقی مانده در برابر شکارچیان غیرمجاز هیزم محافظت می‌کنند. زنبورهای آفریقایی ماهیت دفاعی دارند و هرگاه درختان یا علف‌ها در شعاع ۱۰ متری لانه‌ها با کندوهای آن‌ها بریده شوند، به متجاوز حمله می‌کنند.
سیتول می‌گوید: روشن بود که وضعیت اسفبار زنبورهای عسل در زمان ارزیابی اثرات محیطی (EIA) در نظر گرفته نشده و متأسفانه این مشکل هنوز هم پا برجاست.
در نهایت، زنبورهای عسل گزینه‌های محدودی برای اشغال دودکش های بیکار، سقف و مکان های دیگر دارند که از حضور آنها استقبال نمی‌شود.
مشکلات زنبورعسل اغلب منجر به نابودی کامل کلنی‌های زنبورعسل توسط مواد شیمیایی سمی شده و منجر به نابودی گسترده بانک زنبورعسل می‌شود و ما نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم و ببینیم که این بی‌عدالتی محیط زیستی در برابر چشمان ما جریان دارد. ما تصمیم گرفتیم یک پناهگاه زنبورعسل به عنوان مرهمی برای این مشکل محیط زیستی بزرگ درست کنیم.

فرشته زینلی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای