آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19669

تکنولوژی واکسن کووید 19 در خدمت زنبورها

استفاده از تکنولوژی RNA به‌منظور هدف قرار دادن انگل‌ها واروا بر روی زنبورهای عسل توسط یک شرکت با دانش زیستی به کار گرفته می‌شود.

تکنولوژی واکسن کووید 19 در خدمت زنبورها
استفاده از تکنولوژی RNA به‌منظور هدف قرار دادن انگل‌ها واروا بر روی زنبورهای عسل توسط یک شرکت با دانش زیستی به کار گرفته می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، تکنولوژی به کار گرفته شده در تولید واکسن‌های کووید 19 ممکن است به‌منظور مقابله با پارازیت‌های زنبور عسل استفاده شود.
شرکتGreen Light Biosciences در حال تهیه یک شربت بر پایه RNA به‌منظور مقابله با کنه‌های واروا است. انگلی که خود را به بدن زنبورها چسبانده و از بدن آن تغذیه می‌کند.
نحوه عملکرد این شرکت به این‌گونه است که RNA به منزله یک کلید قطع و وصل در رابطه با کنه‌ها عمل می‌کند و توانایی آنها در تخم‌گذاری را بر هم می‌زند.
بیشتر بخوانید: زنبورعسل و مقاومت به کنه واروا
در این روش، در واقع یک مانع و آسیب به توانایی تولیدمثل کنه‌ها ایجاد می‌شود. نکته قابل توجه آن است که کندوها مورد آزمایش این شرکت سالم‌تر و نرخ زادولد بالایی دارند.
براساس اعلام یکی از مجریان این تحقیق، جمع زیادی از زنبورداران آمریکا اعلام آمادگی برای همکاری با این شرکت کرده‌اند.
کنه‌ها واروا یکی از بزرگ‌ترین عوامل بالا بودن میزان مرگ و میر در کندوهای زنبورعسل هستند و مرگ فاجعه بار زنبورها در کانادا را موجب شده که تعدادی زیادی از محصولات که نیاز به گرده‌افشانی داشتند، دچار کاهش محصول و نگرانی باغداران برای فصول آینده شود.
در استرالیا نیز که خود یکی از صادرکنندگان زنبور عسل است، پس از کشف آلودگی شدید زنبورها به کنه اقدام به نابودی کندوها آلوده کرد.
شرکت مُدرنا و فایرز هر یک تکنولوژِی خاص برای مبارزه با ویروس کووید 19 ابداع نمودند که با تزریق آن موجب ورود یک پروتئین به داخل ویروس شده و از طرف دیگر بدن را تحریک به تولید آنتی‌بادی‌ها می‌کند.
شرکت «گرین لایت» در سال 2020 تکنولوژی RNA را که مستقیماً کنه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد از شرکت بایر خریداری کرد.
تکنولوژی RNA همانند گزینه‌های شیمیایی به کنترل کنه‌ها می‌پردازد، بدون آنکه کمترین صدمه‌ای به زنبورها وارد نماید.
این ماده درون ظرف‌های کوچکی در کندو گذاشته می‌شود و زنبورهای بقیه کار را خودشان انجام می‌دهند و این ماده را به جایی که کنه‌ها قرار دارند منتقل می‌کنند.
شرکت «گرین لایت » در نظر دارد که با کسب تاییدیه EPA (حفاظت محیط زیست) تا سال 2024 آن را به صورت انبوه به بازار عرضه نماید.
منبع: B loomberg.com
Sick Honeybees Find Lifeline in Covid vaccine

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

  • آتنا پاسخ به نظر

    عالی – بی‌نظیر – شگفت آور ـ دانش روز را دانستن با ارزش است. اتفاق علمی جدید و دانستن آن مهم است. امیدوارم محققان و فعالان این فعالیت تولیدی در مورد زنبورعسل، از این دانش جدید بتوانند استفاده کنند.

    • مزرعه سبز

      آتنای عزیز
      سلام
      از توجه شما سپاسگزاریم.
      خواهشمندیم تجربیات و مشاهدات و دانسته های خود را در این زمینه در قالب مقاله، گزارش و تحلیل با ما در میان بگذارید تا در این خبرگزاری منعکس شود.

چندرسانه‌ای