آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24346

نفس های آخر کسب و کارهای اینترنتی

نفس های آخر کسب و کارهای اینترنتی/ اختلال اینترنت در روزهای گذشته و شدت یافتن آن باعث ایجاد مشکلات زیادی در کسب و کارهای اینترنتی شده است

نفس های آخر کسب و کارهای اینترنتی

در حال پیگیری جبران خسارات به کسب و کارهای اینترنتی هستیم

اختلال اینترنت در روزهای گذشته و شدت یافتن آن باعث ایجاد مشکلات زیادی در کسب و کارهای اینترنتی شده است. بر این اساس قطعی اینترنت و فیلترینگ، کمر کسب و کارهای خرد را می شکند. اینترنت ایران از اواخر شهریور 1401 دچار محدودیت‌های ویژه‌ای شده که در طول سال های اخیر کم سابقه است. این در حالی است که امروزه اینترنت بیش از هر زمان دیگری با زندگی اقتصادی میلیون‌ها شهروند ایرانی گره خورده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، اما اینکه تأثیر قطعی اینترنت تا چه حد دقیق سنجیده شده و عواقب اقتصادی محدود شدن اینترنت ایران بر زندگی مردم چقدر بوده، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. محدودیت اینترنت ایران بسیاری از کسب و کارها و استارتاپ ها را با مشکلات برنامه ریزی نشده و ضررهای گوناگون مواجه کرد. اندازه گیری تأثیر محدودیت اینترنت قطعاً امری بسیار دشوار است و اعلام رقمی دقیق که در برگیرنده تمامی خسارات وارده باشد، تقریباً غیرممکن است.
بیشتر بخوانید: آتش قطعی اینترنت بر دامان تولید
مدیر خانه سبزی ژیکوان با اشاره مشکلات پیش آمده به واسطه قطعی اینترنت ها، گفت: این موضوع بسیار طبیعی است که با قطعی اینترنت ها، دسترسی اکثریت مردم به فضای مجازی و اپلیکیشن هایی که فضای کسب و کار را ایجاد کرده بودند قطع شود، بنابراین آسیب رسیدن به کسب و کارهای اینترنتی و مارکتینگ بسیار بدیهی است.

محدود کردن اینترنت در ایران محدود کردن اینترنت در ایران

اشرف السادات طاهری افزود: البته باید توجه داشته باشیم که در چه موقعیت زمانی آسیب رسانی از سوی قطعی اینترنت را تحمل می کنیم. این شرایط زمانی به وجود آمده که پیش از آن 3 سال آسیب‌های ناشی از کرونا را متحمل شده بودیم و اکنون هم با چالش قطعی اینترنت روبرو شده ایم.
مدیر خانه سبزی ژیکوان اظهار داشت: برای کسب و کارهایی که هم از طریق فضای مجازی فعالیت می کردند و هم مرکز فروش داشتند، مشتریان آنها با مکان فروشگاه ها آشنا بودند و به مراتب آسیب کمتری دیدند. اما کسب و کارهایی که تنها از طریق فضای مجازی فعالیت می کردند، با آسیبهای جدی تر و گسترده تری مواجه شده اند.

به دلیل فیلترینگ نمی توان فعالیت های فضای مجازی را ادامه داد

یکی دیگر از افرادی که در فضای مجازی اشتغال دارد، گفت: به واسطه قطعی اینترنت، آسیب های بسیاری به کسب و کارهای فضای مجازی وارد شده است. متأسفانه فیلترینگ شرایطی را به وجود آورده است که نمی توان فعالیت های کسب و کار در فضای مجازی را ادامه داد.
حامد یاراحمدی افزود: به دلیل فیلترینگ و قطعی اینترنت آسیب ها و ضررهای مالی و درآمدی بسیاری به کسب و کارها وارد شده و این آسیب هابه قدری است که نمی توان به راحتی و آسانی آن را جبران کرد.
وی ادامه داد: گستره مشتریانی که از طریق اینترنت و فضای مجازی اقدام به خرید از این‌گونه کسب و کارها می کردند، بسیار کاهش یافته و همین امر سبب آسیب رسانی جدی به کسب و کارهای اینترنتی و مارکتینگ شده است.
یاراحمدی اظهار داشت: به عنوان یکی از صاحبان کسب و کار در فضای مجازی برای حدود 15 نفر اشتغالزایی داشته‌ام و ماهانه باید حقوق این 15 نفر را بپردازم. تعدادی از این افراد کودکان کار هستند و با تحت پوشش قرار دادن آنها در فضای کسب و کار خود، توانسته بودم مقداری از مشکلات درآمدی این کودکان را برطرف کنم.
وی تصریح کرد: اما متأسفانه با فیلترینگ موجود و قطعی های مکرر اینترنت کسب و کار خود در فضای مجازی را از دست خواهم داد و به واسطه آن، افرادی که برای آنها اشتغالزایی داشتم و کودکان کاری را که تحت پوشش قرار داده بودم، با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

اختلال اینترنت را کسی گردن نمی‌گیرد! اختلال اینترنت را کسی گردن نمی‌گیرد!

فیلترینگ باعث قطع ارتباط صاحبان کسب و کار با مشتری ها شده است

خانم دیگری که به کسب و کار در فضای مجازی اشتغال دارد، گفت: قطعی اینترنت و فیلترینگ کسب و کارهای فضای مجازی را با آسیب ها و مشکلات بسیاری مواجه کرده است. این شرایط باعث شده است تا ارتباط صاحبان کسب و کار در فضای مجازی با مشتری ها قطع شود و به همین واسطه حجم مشتریان آنها به شدت کاهش یابد.
ماندانا منصوری افزود: امیدوارم مسئولان به این موضوع واقف باشند که اینترنت ابزاری برای ارتباط همگانی و ایجاد فضای کسب و کار برای بسیاری از افرادی است که به واسطه آن درآمدزایی دارند و امرار معاش می کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از اپلیکیشن هایی که در فضای مجازی وجود دارد، ابزار و فضای کسب و کار تعداد وسیعی از افراد است. بنابراین نباید به آن به عنوان اسباب بازی نگاه کنند که هر زمان بخواهند آن را آزادسازی کرده و هر زمانی که نخواهند آن را فیلتر کنند.

تعداد مشتریان و حجم فروش بسیار کاهش یافته است

محمد خسروی نیز به عنوان یکی دیگر از افرادی که از طریق فضای مجازی به کسب و کار اشتغال دارد گفت: به دلیل فیلترینگ و قطعی های مکرر اینترنت از یک سو تعداد مشتریانی که داشته‌ایم بسیار کاهش یافته و از سوی دیگر حجم فروش محصولات نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است. بنابراین در واقعیت می توان گفت که با وضعیت فعلی، درآمد چندانی را نمی توان متصور شد.

دولت در حال پیگیری جبران خسارات به کسب و کارهای اینترنتی است

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این رابطه گفت: اگر قرار است سیاست، تدبیر و یا برنامه خاصی در خصوص اینترنت و فضای مجازی وجود داشته باشد، استانها نمی توانند به صورت مجزا و جداگانه در این رابطه تصمیماتی را اتخاذ کنند. قطعاً هرگونه سیاست، تدبیر و برنامه ای باید در سطح کلان کشوری اندیشیده و اتخاذ شود.
محمدرضا گودرزی افزود: در این رابطه هیچگونه برنامه، سیاست و اقدام جایگزینی خاصی به استانها اعلام نشده است. بنابراین به عنوان یک مسئول استانی نمی توانم اظهارنظر خاصی در این رابطه داشته باشم و هرگونه اظهارنظری در این رابطه قطعی و دقیق نخواهد بود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که دولت در حال پیگیری جبران خسارات وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی و فضای مجازی است تا فعالان این حوزه شاهد آسیب های کمتری در این خصوص باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای