آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17501

هر کیلو تخم‌مرغ ۲۷ هزار تومان شد

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در روزهای اخیر تا ۲۲ هزارتومان نیز رسید و اکنون در حدود ۲۷ هزارتومان است

هر کیلو تخم‌مرغ ۲۷ هزار تومان شد

آزادسازی بدون برنامه نرخ ارز به التهاب در بازار تخم‌مرغ منجر شد

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در روزهای اخیر تا ۲۲ هزارتومان نیز رسید و اکنون در حدود ۲۷ هزارتومان است، گفت: قیمت‌های فعلی نصف قیمت تمام شده این محصول است و تولیدکنندگان در ضرر هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، خسرو منصوری درخصوص آخرین وضعیت بازار تخم‌مرغ در اصفهان، اظهار کرد: اقدام دولت مبنی بر خرید تخم‌مرغ مازاد در دو روز گذشته آغاز شده و هنوز هیچ اقدامی در این راستا در اصفهان انجام نشده است. در واقع هیچ گونه دستوری از طرف دولت مبنی بر خرید تخم‌مرغ مازاد به اصفهان تا امروز براساس گزارش شرکت پشتیبانی امور دام استان، ابلاغ نشده است.
وی افزود: در بازار شاهد کاهش قابل توجه قیمت تخم‌مرغ هستیم به نحوی که قیمت‌های فعلی نصف قیمت تمام شده این محصول است. قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی ۴۳ هزار تومان برآورد شده اما ۳۵ هزارتومان اعلام شده است. این درحالی است که تولیدکنندگان معتقدند این قیمت حداقل ۴۷ هزار تومان است.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در روزهای اخیر تا ۲۲ هزارتومان نیز رسید و اکنون در حدود ۲۷ هزار تومان است، گفت: مازاد عرضه ناشی از گرانی تخم‌مرغ و نخریدن تخم‌مرغ توسط مردم منجر به کاهش قیمت تخم‌مرغ شد. همچنین با شروع فصل گرما، مصرف تخم‌مرغ در کشور کاهش می‌یابد.
منصوری با تاکید براینکه آزادسازی بدون برنامه نرخ ارز منجر به ایجاد التهاب در بازار تخم‌مرغ شد، افزود: بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به نهاده‌های دامی است. این نهاده‌ها وارداتی بوده و با توجه به آزادسازی ارز، قیمت نهاده‌ها در حدود پنج تا شش برابر شده است. همچنین نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان در دو ماه اخیر تأمین نشد و تنها بخشی مطالبات پیشین نیز بسیار دیرهنگام، تأمین و تحویل شد.

دولت هر چه سریع‌تر سطح تقاضا را با صادرات تخم‌مرغ افزایش دهد

وی ادامه داد: لازم است دولت هر چه سریع‌تر سطح تقاضا را با صادرات تخم‌مرغ و ذخیره‌سازی آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام افزایش دهد تا مازاد عرضه جذب شود. همچنین نسبت به تأمین نقدینگی بدون هزینه برای مرغداران اقدام کند زیرا مرغداران توانایی پرداخت هزینه شش برابری تأمین نهاده‌ها را نداشته و قادر به پذیرش هزینه‌های مازادی همچون سود تسهیلات نیستند.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان گفت: همچنین لازم است دولت از اعلام نرخ‌های دستوری خودداری کرده و نرخ واقعی محصول را صرفاً اعلام کند. تاکنون پیشنهادات بسیاری برای ساماندهی بازار به دولت داده شده که هیچ کدام عملی نشده است و درصورت سریع انجام نشدن اقدامات پیشنهادی شاهد خسارات بسیار سنگینی بر بدنه تولید خواهیم بود.
منصوری اضافه کرد: با توجه به زیان بسیار سنگینی که واحدهای تولیدی اکنون متحمل شده‌اند، در آینده بازار با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد به نحوی که تولیدکنندگان از بازار خارج شده و سپس مصرف کننده، ناگزیر به خرید تخم‌مرغ با قیمت‌های سرسام‌آور خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای