آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26607

هزاران تن محصول پیاز روی دست کشاورزان کرمانی

پریسا حیدری

هزاران تن محصول پیاز روی دست کشاورزان کرمانی
هزاران تن محصول پیاز در حالی از مزارع کرمان برداشت و راهی بازار‌های کشور می‌شود که کشاورزان همچنان نگران دلال بازی و افت قیمت هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ این روز‌ها مزارع جنوب استان کرمان در قالب طرح استمرار و برای تأمین نیاز بازار در ایام سرد زمستان زیر کشت گسترده پیاز رفته است، هر چند بخشی از مزارع به صورت طرح قراردادی، کشت شده‌اند، اما بسیاری از کشاورزان نیز خارج از این طرح اقدام به کشت محصول کرده‌اند.
برداشت محصول پیاز در برخی از مزارع در شهرستان‌های مختلف جنوب کرمان آغاز شده، اما از هفته آینده برداشت محصول و عرضه پیاز به بازار افزایش قابل توجهی می‌یابد، هر چند افزایش تعرفه‌ها و موانع صادراتی نگرانی‌هایی در زمینه صادرات محصول فراهم کرده است، اما کشاورزان امیدوار هستند که با تدبیر مسئولان مشکلات رفع شود.
بیشتر بخوانید: بهترین روش حفظ ارزش غذایی پیاز
گفته می‌شود تعرفه صادرات گوجه و پیاز با پیگیری‌های صورت گرفته در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و فارس به سال قبل بازگشته است، اما در خصوص تعرفه در استان کرمان تصمیم گیری نشده است که پیگیری و رفع این مشکل توسط نمایندگان جنوب استان کرمان ضروری است.
این در حالی است که محصول پیاز در استان‌های دیگر جنوبی نیز در حال برداشت است که این امر می‌تواند تعادل قیمتی را نیز در بازار به هم بزند و موجب افت قیمت جدی شود.
محصول پیاز در استان‌های دیگر جنوبی نیز در حال برداشت است که این امر می‌تواند تعادل قیمتی را نیز در بازار به هم بزند و موجب افت قیمت جدی شود.
نکته دیگر اینکه با وجود کشاورزی قراردادی، اما بسیاری از کشاورزان نیز به صورت سنتی اقدام به کشت پیاز کرده‌اند که در این میان این افراد نگران دلال بازی و در نهایت عدم تمایل اولیه به خرید این محصول توسط دلالان هستند که موجب افت قیمت جدی محصول می‌شود.

بهترین روش حفظ ارزش غذایی پیاز بهترین روش حفظ ارزش غذایی پیاز

دلالان باعث اشباع شدن بازار پیاز می شوند

هر سال دلالان با خودداری از خرید در روز‌های اول برداشت و روانه کردن پیاز‌های یخ زده در انبار‌ها به بازار مصرف موجب اشباع شدن بازار و افت قیمت محصول می‌شوند و در نهایت پیاز تولیدی را با قیمت‌های بسیار اندک و حتی زیر قیمت تمام شده خریداری می‌کنند.
از سوی دیگر اتخاذ تمهیدات لازم برای انتقال محصول پیاز به بازار مصرف به دلیل عرضه زیاد محصول در زمان اندک الزامی است.
مدیرجهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز بیان کرد: ۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۷ شهرستان جنوبی استان کرمان زیر کشت پیاز رفته است.
احمد احمد پور افزود: این میزان تولید برای تأمین نیاز بازار داخلی در فصل زمستان انجام می‌شود، زیرا در این فصل از سال در اکثر استان‌ها شاهد یخبندان گسترده هستیم، اما آب و هوای جنوب کرمان معتدل است.
وی عنوان کرد: بیشترین کشت در جیرفت و عنبرآباد انجام شده است و از چند روز قبل کار برداشت شروع شده و در هفته آینده به اوج می‌رسد.
وی گفت: محصول به میزان کافی در جنوب کرمان وجود دارد و می‌تواند نیاز بازار استان‌های مختلف را تأمین کند و باید تمهیدات لازم برای انتقال محصول انجام شود.
بیشترین کشت در جیرفت و عنبرآباد انجام شده است و از چند روز قبل کار برداشت شروع شده و در هفته آینده به اوج می‌رسد.
احمد پور افزود: با عرضه پیاز کرمان به بازار شاهد تعادل در بازار‌های مصرف خواهیم بود و از سوی دیگر از کشاورزان می‌خواهیم از فروش محصول به دلالان خودداری کنند.
محمد حسنی یکی از کشاورزان جنوب کرمان اظهارداشت: کرایه‌های بالای حمل و نقل از یک سو و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده‌ها به مشکلی جدی برای کشاورزان تبدیل شده است.
وی گفت: یکی از مسائلی که باید مدنظر باشد این است که همزمان با استان کرمان در سایر استان‌های گرمسیر نیز پیاز برداشت شده و البته روز‌ها قبل از ما وارد بازار شده است.

بازار اشباع شده است

وی ادامه داد: بازار تا حد زیادی اشباع شده است و دلالان و میدان داران نیز پیاز‌های انبار شده از ماه‌ها قبل را وارد بازار کرده‌اند که این امر موجب افت قیمت محصول در بازار مصرف می‌شود و در نهایت موجب ضرر کشاورز می‌شود.
وی گفت: متأسفانه هیچ کارخانه فراوری نیز در جنوب کرمان در خصوص این محصول وجود ندارد و با توجه به نزدیکی به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس باید زمینه صادرات محصول مهیا شود.
وی گفت: موانع صادرات باید رفع شود تا بتوانیم محصول را صادر کنیم و پیاز روی دست کشاورز نماند.
ابراهیم پور اسماعیلی یکی دیگر از کشاورزان کرمانی است که می‌گوید: محصولات جالیزی مختلفی مورد نیاز بازار در ایام زمستان است و نباید مثلاً محصول پیاز در ۵ استان تولید و روانه بازار شود بلکه باید محصولات به صورت مجزا در استان‌های مختلف و به تناسب کشت شود.
وی افزود: هم اکنون بازار پیاز تقریباً اشباع شده است و امیدواریم با افت قیمت مواجه نشویم هر چند برخی از کشاورزان طبق کشاورزی قرار دادی کشت کرده‌اند، اما بسیاری هم خارج از طرح اقدام به کشت کرده‌اند، زیرا در این فصل از سال محصول دیگری قابل کشت نیست و به صورت سنتی کشاورزان اقدام به کشت پیاز می‌کنند.

بازار کشور‌های خلیج فارس را نباید از دست بدهیم

وی گفت: بدون شک باید بخشی از محصول صادر شود، زیرا ما مشتریان ثابتی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و حتی افغانستان و عراق داریم و نباید مانعی در مسیر صادرات وجود داشته باشد.
وی تاکید که نباید کشاورزان بازار صادراتی خود را از دست بدهند، زیرا با توجه به فاصله اندک جنوب کرمان تا خلیج فارس و کیفیت و تنوع محصول باید بازار‌ها را گسترش دهیم.
وی عدم وجود امکان بسته بندی، برندینگ و نبود کارخانه‌های فراوری را از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: در خصوص فروش در بازار داخلی باید سوخت کافی نیز برای کامیون‌ها برای انتقال محصول به استان‌های مرکزی و شمالی کشور فراهم شود.
این روز‌ها مزارع جنوب کرمان شاهد تکاپوی کشاورزان برای برداشت محصولات مختلف است و انتظار می‌رود مسئولان نیز تدابیر لازم را برای بازاریابی، صادرات و فروش محصول انجام دهند.

پریسا حیدری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای