آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24525

هشدار دامپزشکی درباره بیماری نوظهور آنگارا

رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بیماری آنگارا یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات خواهد داشت. به گزارش اخبار سبز

هشدار دامپزشکی درباره بیماری نوظهور آنگارا
رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بیماری آنگارا یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات خواهد داشت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آمنه زینلی با اشاره به اینکه بیماری آنگارا نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را دارد گفت: رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در پیشگیری و انتشار این بیماری قابل اهمیت می‌باشد.
او با بیان اینکه امسال خوشبختانه به دلیل رعایت شرایط بهداشتی و اصول امنیت زیستی مرغداری‌های شهرستان کمتر با معضلات بیماری‌های طیور مواجه بوده اند گفت: از ابتدای سال تا کنون شاهد کاهش گزارش بیماری طیور در سطح مرغداری‌های شهرستان بوده ایم که همه موارد به جز یک مورد که منجر به حذف گله شده، کنترل و درمان گردیده است.
به گفته او، بیماری آنگارا در جوجه‌های گوشتی سه تا پنج هفته شیوع پیدا می‌کند.
زینلی افزود: این بیماری همچون سایر بیماری‌های ویروسی درمان خاصی ندارد و تنها باید مرغداران اصول امنیت زیستی از جمله خودداری از تهیه جوجه از منابع نامطمئن، عدم جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن ها، واکسیناسیون مرغ مادر، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده فروشی مرغ در پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن رعایت کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه در صورت رعایت نکردن شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای شاهد گسترش بیماری و تلفات سنگین تری در واحد‌های مرغداری خواهیم بود به مرغداران عزیز توصیه کرد برای کنترل بیماری نسبت به رعایت مواردی همچون کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک، مدفون کردن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک، خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط، ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری با ضدعفونی‌کننده‌های مناسب، گزارش وقوع تلفات در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی را مد نظر قرار دهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای