آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21994

هوش مصنوعی و چالش های بخش کشاورزی

مزایای زیادی برای ورود هوش مصنوعی به بخش کشاورزی عنوان می شود و کارشناسان می گویند اصلی ترین کاربرد آن درواقع تجزیه و تحلیل تقاضای بازار است

هوش مصنوعی و چالش های بخش کشاورزی
مزایای زیادی برای ورود هوش مصنوعی به بخش کشاورزی عنوان می شود و کارشناسان می گویند اصلی ترین کاربرد آن درواقع تجزیه و تحلیل تقاضای بازار است که به کشاورز کمک می کند بداند کشت کدام محصول سودآورتر است.
اخبار سبز کشاورزی : صنایع مختلف در سراسر جهان امروز تا حدود زیادی به هوش مصنوعی آمیخته شده اند و غالبا با اهداف مشترکی همچون کاهش اشتباهات انسانی، تسهیل امور، بالا بردن سرعت کار و غیره به کار می رود. صنعت کشاورزی جهان اگرچه نسبت به دیگر بخشها دیرتر شاهد حضور هوش مصنوعی بوده است اما به هر حال سالها است مشاهده می شود فعالان این حوزه نیز تن به به روز شدن داده اند.
بیشتر بخوانید: تکنولوژی‌های دقیق در کشاورزی
کارشناسان می گویند: استفاده از فناوری های نوآورانه برای حل مشکلات کشاورزی سنتی و همچنین افزایش کیفیت در زمینه های مختلف کشاورزی است. به طوری که کارشناسان می گویند: استفاده از هوش مصنوعی به کشاورزان در سراسر جهان کمک می کند تا به عنوان جزیره کار یا عمل نکنند؛ به این معنا که آنها می توانند با سایر کشاورزان و مشاغل کشاورزی در سراسر پلتفرم جهانی ارتباط برقرار کنند.

کاربردی ترین مورد استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی کشور

از سوی دیگر از طریق اپلیکیشن های موبایل کشاورزان می توانند با مصرف کنندگانی ملاقات کنند که ممکن است لزوماً فرصتی برای تعاملات حضوری نداشته باشند. به این ترتیب با کمک هوش مصنوعی کشاورزی نوین با کشاورزی سنتی تفاوت های نسبتا زیادی پیدا کرده است.
به طوری که سازمان فائو در خصوص روشهای سنتی کشاورزی به «زراعت جنگلداری، تناوب زراعی (محصولات مختلف به صورت متوالی در یک قطعه زمین در فصول یا دوره های خاص رشد می کنند)، کشت مخلوط (بیش از یک محصول در یک زمین در یک دوره معین کشت شود)، دامپروری و غیره اشاره می کند. اما در حوزه کشاورزی نوین با کمک هوش مصنوعی کاربردهای مختلفی را عنوان می کنند.
به عبارت دیگر با ورود هوش مصنوعی به حوزه کشاورزی روشها سنتی کشاورزی نیز دستخوش تغییراتی شده است.

تجزیه و تحلیل تقاضای بازار کشور با هوش مصنوعی

کارشناسان امر در این خصوص می گویند: هوش مصنوعی کاربردهای مختلفی در کشاورزی دارد از جمله مهمترین آنها که به نظر می رسد برای بازار ایران بسیار مفید باشد چرا که تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور عمدتا با مشکل فروش و بازاریابی مواجه هستند اما یکی از کارکردهای مهم هوش مصنوعی در بخش کشاورزی «تجزیه و تحلیل تقاضای بازار» است.
به این ترتیب با استفاده از هوش مصنوعی، کشاورزان به راحتی قادر به شناسایی و انتخاب محصولاتی هستند که در حال حاضر سود بیشتری خواهند داشت. در واقع برنامه‌های کاربردی آنلاین می‌توانند به راحتی توسط کشاورزان استفاده شوند تا مشخص کنند که کدام محصولات در حال حاضر تقاضای بالایی دارند.
بر اساس آنچه کارشنان امر در خصوص کارکردهای هوش مصنوعی در بخش کشاورزی می گویند یکی دیگر از مهمترین آنها بحث مدیریت ریسک است. به این معنا که هوش مصنوعی قادر است خطرات عملکرد محصول را در فصل جاری شناسایی کند.
به عنوان مثال کشاورزان می توانند تشخیص دهند که کدام دام برای پرورش در آن آب و هوای خاص مناسب است و از سوی دیگر شیوع بیماری های گیاهی و حیوانی زودتر از موعد متوجه شده و مدیریت می شود.

کنترل رشد بذر با کمک هوش مصنوعی

به گفته سایت جهانی Agweb کارشناسان امر معتقدند هوش مصنوعی از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند تا به کشاورزان ایده یا توصیه‌هایی منصفانه بدهد که بذرها در زمین‌هایشان رشد کنند، که منجر به افزایش عملکرد می‌شود. پس از کاشت، دستگاه ها، رشد بذر را کنترل می کنند که در فصل کاشت بعدی روی ایستگاه ها تأثیر می گذارد. علاوه بر این سیستم های آبیاری خودکار استفاده بیش از حد از کار دستی را حذف می کند.
بر اساس این گزارش، از دیگر تفاوت هایی که هوش مصنوعی در کشاورزی نوین نسبت به روشهای کشاورزی سنتی ایجاد می کند به بحث سلامت خاک برمی گردد. در واقع به دلیل عمق خاک، ارزیابی دقیق سلامت خاک از نظر انسانی غیرممکن است. اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانند کمبودهای سلولی را از طریق تصاویر ثبت‌شده در گوشی‌های هوشمند تشخیص دهند.
این اپلیکیشن ها همچنین تکنیک هایی را برای اصلاح خاک ارائه می دهند که به این روش، کشاورزی دقیق نیز گفته می شود.
از سوی دیگر علاوه بر اینکه با کمک هوش مصنوعی کشاورز می تواند از سلامت محصولات زراعی را حفظ کند و بهترین الگوی آبیاری و تغذیه محصولات از طریق کوددهی یا مواد مغذی را تشخیص بدهد، هوش مصنوعی در مرحله برداشت نیز کاربردی است.
به طوری که به اصطلاح «بینایی کامپیوتری» به روبات‌ها مکان‌های محصولات را می‌دهد و آنها را برای برداشت، دسته‌بندی محصولات و بسته‌بندی تجهیز می‌کند. در واقع با هوش مصنوعی بهترین زمان برداشت نیز پیش بینی می شود.

چرا کشاورزان در کشورهای در حال توسعه با هوش مصنوعی همراه نمی شوند؟

تسهیل کشاورزی پایدارتر، از دیگر نتایج مثبتی است که استفاده از هوش مصنوعی در بخش کشاورزی به همراه دارد. به عبارت دیگر در جایی که نیروی کار انسانی کم است، هوش مصنوعی می تواند وارد عمل شود. استفاده از ربات ها برای کاشت، برداشت بذر، دسته بندی و بسته بندی برداشت، آبیاری گیاهان، تلقیح مصنوعی حیوانات از جمله به صرفه جویی در زمان کمک می کند.
اگرچه بسیاری معتقدند که ورود هوش مصنوعی به حوزه کشاورزی غالبا در راستای بهبود زندگی روزمره کشاورزان است اما کشاورزان با استفاده از هوش مصنوعی با مشکلاتی نیز مواجه هستند.
در واقع به دلیل اینکه اکثر کشاورزان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، سواد بالایی ندارند، بنابراین آنها با فناوری به روز نیستند و نمی توانند از هوش مصنوعی در کار خود استفاده کنند.
این در شرایطی است که استفاده بیش از حد از ماشین آلات گاهی اوقات ممکن است منجر به تخریب محیط زیست شود و کشاورزان بی سواد یا کم سواد غالبا نمی توانند به طور مؤثر از ماشین آلات استفاده کنند یا به درستی کار کنند.
از سوی دیگر اکثر کشاورزان قادر به تحمل هزینه های فناوری هوش مصنوعی نیستند و در نتیجه به روش های سنتی پایبند هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای