آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19201

پرداخت وام مسکن روستایی، سرمایه‌گذاری برای آینده

موضوع پرداخت وام مسکن روستایی به معضل پیچیده‌ای تبدیل شده است؛ در حالی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس آن، مسعود نیکزاد، بر لزوم پرداخت آن تاکید می‌ورزند

پرداخت وام مسکن روستایی، سرمایه‌گذاری برای آینده
اخبار سبز کشاورزی : موضوع پرداخت وام مسکن روستایی به معضل پیچیده‌ای تبدیل شده است؛ در حالی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس آن، مسعود نیکزاد، بر لزوم پرداخت آن تاکید می‌ورزند و می‌گویند که در این باره آقای رئیس جمهور دستور اکید به مجموعه‌ها و نهادها ذی‌ربط داده است، سازمان برنامه و بودجه که باید پرداخت این وام را تایید کند بودجه لازم را برای ارائه این وام تامین نماید از انجام این وظیفه خودداری و در مقابل درخواست‌های مکرر برای تخصیص اعتبار صدور مجوزها برای تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی مقاومت کرده است.
تا جایی‌که پس از گذشت تقریبا یک سال از تصویب پرداخت این وام به روستاییان، تاکنون منابع آن تامین نشده و به همین دلیل پرداختی هنوز صورت نگرفته است.
البته در گذشته بارها رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که امور بازسازی و نوسازی خانه‌های روستایی را دنبال می‌کند، درمورد فراهم شدن مقدمات اعطای این وام صحبت‌های امیدوارکننده بیان کرده است و هر بار به‌طور قطعی از پرداختن این وام در آینده نزدیک سخن گفته، اما این آینده نزدیک هنوز فرا نرسیده و روستاییان به درستی نمی‌دانند که آیا وام مذکور پرداخت خواهد شد یا نه، اگر پرداخت می‌شود چه موقع به دست آنان خواهد رسید و سرانجام مکانیزم بازپرداخت آن در دوره جدید چگونه است؟
نکته قابل توجه در این باره آن است که علی‌رغم دستور صریح رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه با پرداخت این وام مخالفت می‌ورزد و میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، تاکنون درباره دلیل مخالفت این سازمان به افکار عمومی و رسانه‌ها پاسخ نداده است.
البته منابع نزدیک به این سازمان می‌گویند که مسعود میرکاظمی به رئیس جمهور نامه نوشته و پرداخت این وام را در شرایط کنونی تورم‌زا دانسته است. او هم چنین خواستار آن شده که دولت پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود وام تا نرخ سود بانکی را تضمین کند تا بانک‌ها به پرداخت این وام ترغیب شوند.
روشن است که اگر این مابه‌التفاوت از منابع دولتی پرداخت نشود، آنگاه بانک‌ها می‌پرسند که چه کسی و چگونه این مابه‌التفاوت را پرداخت خواهد کرد و چون برابر اطلاعات موجود تکلیف این رقم و پرداخت آن به بانک‌ها معلوم نیست، ظاهراً بانک‌ها علاقه زیادی به پرداخت این وام ندارند.
در این میان ابهام بزرگ آن است که آیا اراده قوی و استواری برای پرداخت این وام به روستایی‌ها وجود دارد؟
از نظر اکبر نیکزاد که پرداخت این وام و وصل آن به روستاییان را دنبال می‌کند، این اراده قوی وجود دارد و دولت مصمم به تامین منابع مالی آن از طریق بانک مرکزی است؛ اما اگر چنین است چرا دولت در مورد تضمین تامین ما به التفاوت نرخ سود اقدامی نمی‌کند تا مهم‌ترین مانع در مقابل پرداخت این وام رفع شود.
قدر مسلم آن است که تا دولت تامین این مابه‌التفاوت را تضمین نکند، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی گره کار را نمی‌گشایند و وام پرداخت نمی‌شود.
البته پرداخت این وام به لحاظ تکنیکی و اقتصادی به نفع دولت و منافع ملی است، در دیداری که اگر نیکزاد از مناطق زلزله‌زده اندیکا داشته، مشاهده کرده که خانه‌هایی که با وام مسکن روستایی ساخت شده‌اند از استحکام خوبی برخوردار بود و تخریب نشده‌اند؛ به همین علت این خانه‌ها نیازی هم به بازسازی نداشته‌اند.
این یعنی اگر دولت هم اکنون سرمایه‌ای تامین و روستاییان را به بازسازی و نوسازی منازل خویش ترغیب و تشویق کند در آینده و در صورت موقع حوادثی مانند زلزله و حتی زلزله با قدرت متوسط به احتمال زیاد خانه‌ها زیادی از تخریب در امان خواهد بود و در این صورت خسارات جانی و مالی هم پدید نخواهد آمد؛ یعنی پرداخت وام مسکن روستایی و تشویق روستاییان به تقویت منازل‌شان، هزینه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است. آینده‌ای که معلوم نیست چه زمان و با چه کیفیتی به وقوع بپیوندد.
نادر کریمی جونی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای