آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18435

پرورش قرقاول، سودآور اما مهجور

پرورش قرقاول در دنیا با چند هدف مهم و اساسی انجام می‌شود که همه آنها از نظر اقتصادی پرسود و جذاب هستند.

پرورش قرقاول، سودآور اما مهجور
اخبار سبز کشاورزی : پرورش قرقاول در دنیا با چند هدف مهم و اساسی انجام می‌شود که همه آنها از نظر اقتصادی پرسود و جذاب هستند. بر این اساس می‌توان به پرورش آن به خاطر زیبایی و نقش زینتی پرنده، استفاده از گوشت لذیذ و پرخاصیت آن و نیز برای ایجاد شکارگاه و … اشاره کرد.
با وجود اینکه بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری‌های جدی روی توسعه پرورش این پرنده انجام داده‌اند، اما در ایران به جز از طرف بخش خصوصی و به مقدار اندک، چندان توجهی به آن صورت نگرفته است.
گرچه بخش دولتی به زعم خود، توجه‌اش را روی تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه از راه طیوری مانند مرغ قرار داده است، اما شاید لازم باشد که گوشه چشمی هم به دیگر گزینه‌ها داشته باشد:
***
پرورش‌دهنده باسابقه‌‌ای می‌گوید: پرورش قرقاول کاملاً توجیه اقتصادی دارد؛ به دلیل اینکه مصرف غذایی آن پایین است. حتی اگر مزرعه شبدر یا یونجه در دسترس باشد، می‌توان با این گیاهان آن را تغذیه نمود. در غیر این صورت، می‌توان با پلیت‌های غذایی آماده(ذرت، سویا و مواد مغذی دیگر) بسته به دوره زندگی پرنده، آن را تغذیه کرد. همچنین حشرات و میوه‌ها (مخصوصا میوه‌هایی که برای مصرف انسان مناسب نباشند) را می‌توان برای تغذیه این پرنده استفاده کرد.
قلی‌پور در ادامه می‌گوید: فصل تخم‌گذاری قرقاول یک بار در سال و از فروردین‌ماه تا اواسط مردادماه است. اما اگر در سالن و شرایط کنترل شده نگهداری شود و دما، نور، رطوبت و تزئینات دیوارها با بنر به شکلی آماده‌سازی شود که بهار را برای پرنده تداعی کند، 2 بار در سال هم تخم‌گذاری می‌کند. قیمت تخم نطفه‌دار قرقاول، بسته به این که تخم‌گذاری در شرایط قفس و با نظارت بیشتر باشد یا در گله، متفاوت است. بلوغ در قرقاول آمریکایی هشت ماهه است اما بعضی از نژادها هستند که دو ساله بالغ می‌شود.
همین کشورهای همسایه عربی، به شدت مشتری قرقاول هستند اما در شرایط فعلی ارسال آن مشکل است.
وی می‌گوید: اگر تولید قرقاول مورد حمایت قرار گیرد، قیمت آن هم قطعاً برای مصرف‌کننده کمتر خواهد شد. ضمن این که ارزش غذایی قرقاول بالا و ارزش دارویی هم دارد؛ چراکه گوشت قرقاول طبع گرم دارد و مقوی بدن است.
قلی‌پور در ادامه گفت: قرقاول پرنده‌ای بسیار مقاوم است و از 35- درجه تا مثبت 40+ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و همه جای ایران می‌توان آن را نگهداری کرد؛ شخصاً از همه استان‌های ایران (از جنوب گرم تا استان‌های سردسیر) همکارانی دارم که این پرنده را پرورش‌می‌دهند.

دولت حمایت نمی‌کند

این پرورش دهنده قرقاول گلایه‌مند است که هیچ تسهیلات و حمایتی از طرف دولت برای پرورش‌قرقاول صورت نمی‌گیرد و می‌گوید: برنامه‌هایی برای توسعه کار داشتم که به دلیل نداشتن حمایت هنوز نتوانسته‌ام آنها را عملی کنم. حتی دنبال این مسئله بودم که قرقاول را در تعداد بالا پرورش داده و شکارگاه قرقاول ایجاد کنم که از این طریق می‌توان جاذبه توریستی هم ایجاد کرد تا ضمن درآمدزایی، اشتغالزایی بیشتری هم انجام داد، اما متأسفانه همکاری لازم به عمل نیامد.

استفاده از گوشت و تخم قرقاول

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: جوجه 4 ماهه برای گوشت وارد بازار می‌شود که در این مدت به یک کیلوگرم می‌رسد. این پرنده پس 8 ماه تا یک سال بالغ می‌شود که در این سن وزن آن به 2 کیلوگرم افزایش می‌یابد.
تخم قرقاول هم برای خوراک استفاده می‌شود اما توجیه اقتصادی کمتری نسبت به تخم نطفه‌دار دارد. تخم قرقاول از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به تخم مرغ و حتی تخم بلدرچین برخوردار است.

مقاوم به بیماری‌ها

وی می‌گوید: قرقاول به بیماری‌ها مقاوم است اما بخاطر اطمینان هر سه ماه یکبار واکسیناسیون صورت می‌گیرد. واکسیناسیون و نوک‌سوزی باید در زمان مناسب خودش انجام شود. این پرنده در یک دوره سنی "کانی‌بالیسم" دارد که باید مدیریت شود و اگر در آن دوره کنترل شود، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در کل پرورش آن یک سری فنون کوزه‌گری دارد که در زمان کار متوجه آن می‌شویم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای