آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20378

چرا مواد تکنیکال تولید نمی‌شود

تا چندی پیش کارخانه‌های ایرانی حدود 10 نوع مواد تکنیکال سموم دفع آفات نباتی از جمله: اکسی کلرورمس،گلایفوزیت، مالاتیون، ایتون، فنیتروتیون و... را تولید می‌کردند

چرا مواد تکنیکال تولید نمی‌شود
اخبار سبز کشاورزی : تا چندی پیش کارخانه‌های ایرانی حدود 10 نوع مواد تکنیکال سموم دفع آفات نباتی از جمله: اکسی کلرورمس،گلایفوزیت، مالاتیون، ایتون، فنیتروتیون و… را تولید می‌کردند که برخی از آنها حتی قرارداد صادرات مواد تکینکال را منعقد کرده بودند.
شرکت‌هایی همچون ملی شیمی کشاورز، گیاه، رجا، بیستون و… که پای در راه گذاشتند و هیچ نپرسیدند تا ضمن توسعه پایدار و ایجاد اشتغال همراه با جلوگیری از خروج ارز، شاید کمکی به رفع نیاز کشور بکنند اما مشکلات عدیده‌ای راه آنها را بست:
تولید تکنیکال در مقایسه با قیمت روز دنیا به علت هزینه‌های سربار و … مقرون به صرف و اقتصادی نبوده و تولید کارخانه‌دار را به بن بست می‌کشاند.
حمایت و تضمین خرید مواد تکنیکال همچون خرید تضمینی گندم از سوی دولت صورت نمی‌گیرد.

تعرفه‌ها همواره به ضرر تولیدکننده داخلی مواد تکنیکال بود

مافیا، قانون و دولت را همواره دور می‌زند به نحوی که حتی پس از ممنوعیت ورود آندسته از مواد تکنیکال مثلا اکسی کلرور مس که به میزان کافی در داخل تولید می‌شد باز هم یک هزار تن وارد شد(به بهانه این‌که مربوط به سفارشات قبل از ممنوعیت بوده یا کمبود عرضه وجود دارد). در حالی که شرکت تولیدکننده تضمین داده بود هر کارخانه به هر میزان می‌تواند کسی کلرور مس را دریافت نماید.
واقعیت این است زمانی که نه تولید و نه تولیدکننده تکنیکال مورد حمایت جدی قرار نگیرد، از امنیت شغلی نیز برخوردار نخواهد بود و ضرورت دارد معاون امور زراعت، سازمان حفظ نباتات ، شرکت خدمات حمایتی و کل نظام به صورت جدی تولیدکنندگان مواد تکنیکال با تصویب قانون، تسهیلات کم بهره، تعرفه‌های مناسب، خرید تضمینی و… را مورد حمایت، تشویق و استقرار کامل قرار دهند.

تولید مواد تکنیکال سم در داخل کلید خورد

با توجه به این‌که سالانه حدود 150 میلیون دلار از بابت خرید مواد تکنیکال سموم شیمیایی دفع آفات و سموم آماده از کشور خارج می‌شود؛ بسیاری از این سموم، مشابه تولید داخلی است و لابی مافیا اجازه حذف آن از چرخه واردات را نمی‌دهد و متاسفانه بخشی دیگر از این واردات مربوط به مواد تکنیکال است، موادی که با حمایت و تشویق دولت و ابتدا تولید توسط دولت یا قرارداد تولید با بخش خصوصی قابل تولید و توزیع است.
از آنجا که شرکت خدمات حمایتی متولی تامین به موقع نهاده ها است یا دستور مستقیم معاونت زراعت به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت و همراهی و همکاری سازمان حفظ نباتات و شرکت خدمات حمایتی مقرر شد تولید برخی از مواد تکنیکال در دستور کار شرکت خدمات حمایتی قرار گیرد.

ابوالقاسم گل باف

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای