آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26845

چه کسی برای ماندن فاطمی تصمیم می‌گیرد؟

شهروندان ایرانی به بازی دولت و مجلس خو گرفته‌اند، از یک‌سو نمایندگان مجلس، وزیران و مقامات دستگاه‌های اجرایی را به مجلس می‌کشانند تا درباره تحولات و رخدادهای

چه کسی برای ماندن فاطمی تصمیم می‌گیرد؟
شهروندان ایرانی به بازی دولت و مجلس خو گرفته‌اند، از یک‌سو نمایندگان مجلس، وزیران و مقامات دستگاه‌های اجرایی را به مجلس می‌کشانند تا درباره تحولات و رخدادهای این دستگاه پاسخ دهند، بعد به آنها کارت زرد نشان می‌دهند تا از پاسخ‌های ایشان قانع شوند و گاه این مقامات را مورد استیضاح قرار می‌دهند و آنان را ابقاء و برکنار می‌کند و از سوی دیگر، اوضاع در دستگاه‌های اجرایی بر همان روال قبل جریان دارد و هیچ کس نمی‌داند که نتیجه این عملیات مجلس شورای اسلامی و زحمتی که نمایندگان کشیده‌اند و وقت و هزینه‌ای که در این باره صرف شده، چیست؟
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | کم‌تر از دو ماه پیش و در آبان‌ماه گذشته سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای استیضاح به مجلس خوانده شد.
در آن جلسه، البته محور صحبت‌ها و اعتراض نمایندگان به آقای وزیر مساله خودرو، واردات و قیمت آن بوده است.
پیش از آبان‌ماه آقای وزیر یک بار از استیضاح جام سالم به در برد و در خردادماه گذشته هنگامی که طرح استیضاح وی تقدیم هیات رئیسه شده بود میانجی‌گری محمدباقر قالیباف و برخی دیگر از نمایندگان با سابقه توانست فرصتی دو ماهه را برای فاطمی‌امین مهیا کند که از استیضاح رهایی یابد.
در آن زمان، وزیر صمت قول داده بود که تا پایان تابستان بازار خودرو را ساماندهی و قیمت‌های در حال جهش خودرو را مهار خواهد کرد.
اما این وعده او عملی نشد و سرانجام در پایان تابستان تلاش‌ها برای استیضاح او آغاز شد. این تلاش‌ها در آبان‌ماه گذشته به صحن علنی مجلس رسید، ولی وزیر صمت توانست اعتماد اکثریت مجلس را دوباره به‌دست آورد و به‌همین دلیل اگرچه فاطمی‌امین نخستین وزیر دولت بود که در قرن جدید استیضاح می‌شود؛ اما او نخستین وزیر که در قرن جدید از کابینه اخراج می‌شود، نبود.
اکنون اما گفته می‌شود که همکاران او برای نگهداشتن آقای وزیر بر کرسی صدارت از اهرم رشوه استفاده کرده و به نمایندگان مخالف حواله خودرو هدیه داده‌اند.
این بدان معنی است که برخی نمایندگان که می‌خواسته‌اند وزیر را برکنار کنند با گرفتن حواله خودرو از تصمیم منصرف شده‌اند و به ابقای وزیر رأی داده‌اند.
البته هیچ کس یا نهادی صحت این شایعه را تایید نکرده است، اما همان وقت که وزیر صمت توانست با کسب آراء نمایندگان دوباره به اتاق خود در وزارت صمت بازگردد، بسیاری از دست‌اندرکاران، نمایندگان مجلس و خبرنگاران از باقی ماندن او شگفت‌زده شدند و حتی برخی نمایندگان پس از پایان جلسه استیضاح مواضع تندی علیه همکاران خود در دادن رأی اعتماد مجدد به فاطمی‌امین اتخاذ کردند.
خبر جالب آن است که برخی نمایندگان و اعضای هیات رئیسه یکی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی ارائه طرح استیضاح مجدد فاطمی‌امین را اعلام کرده و گفته‌اند که نمایندگان اصرار دارند که این بار آقای وزیر را از کابینه خارج کنند.
اگر این طرح استیضاح واقعاً ارائه شده شاید فاطمی‌امین از معدود یا تنها وزیری باشد که در یک‌سال سه طرح استیضاح علیه او در یک دوره مجلس شورای به هیات رئیسه تقدیم و برای برکناری او تلاش می‌شود.
پیش از او عباس احمد آخوندی و قبل از او عطاء‌الله مهاجرانی بود که چند استیضاح علیه‌شان به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود؛ اما آنان توانسته بودند از استیضاح‌ها جان سالم به در برند.
البته آنها هم این استیضاح‌ها را در یک‌سال و در یک دوره مجلس شورای اسلامی تجربه نکرده بودند؛ اما هر دوی این وزیران خود ترجیح دادند استعفاء دهند و از کابینه خارج شوند.
حال فاطمی‌امین با مخالفت‌های گسترده و مصرانه‌ای روبه‌روست که برای اخراج وی از کابینه لحظه شماری می‌کنند.
معلوم نیست با توجه به شرایط موجود این تقاضای استیضاح از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قبول شود، بر اساس قرائن موجود هیچ دور از ذهن نیست که مانند خردادماه گذشته هیات رئیسه برای مطرح نشدن استیضاح رایزنی و میانجی‌گری کند و سرانجام طرح استیضاح اعلام وصول نشود.
اما با این حال وقتی این همه مخالفت مصرانه علیه یک وزیر در مجلس شورای اسلامی وجود دارد آیا باقی ماندن او در ترکیب کابینه کارساز است. شاید بهتر است که این بار سیدابراهیم رئیسی تصمیم درست را بگیرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای